skip to main |
skip to sidebar
Debuturile din 2014. O schiţă (2)
Am scris şi pe ultima copertă a cărţii
că îmi place poezia aşezată, rezonantă şi neiertătoare cu amintirea a
Emanuelei Ignăţoiu-Sora. Cu un imaginar poetic relativ sărăcacios, ea creionează în această plachetă poveşti, descrie personaje şi situaţii şi poate să vorbească direct, sincer,
fără exuberanţe trucate sau manii care să o facă mai „interesantă”, despre
copilărie şi adolescenţă, despre câteva cucuie şi răni ale memoriei cu care
defilăm prin viaţă. În universul acesta domestic e-o întreagă foşgăială de
personaje (membrii familiei, figuri când vagi şi cu un contur mai degrabă şters, când clare şi dureroase, cu violenţa lor reţinută şi lirismul posac al
fotografiilor alb-negru cu oameni care zâmbesc forţat, măcinaţi de griji şi
indispoziţii pe care nu le pot rosti), un amestec de amărăciune şi bucurie
luminoasă, dar mereu reţinută (fiindcă e vorba, până la urmă, despre readucerea
la suprafaţă a „vârstei de aur”, oricâte fisuri i-ar slăbi consistenţa sau
candoarea limpidă). Chiar şi aşa, mai curând estompată şi lipsită de orice
pretenţiozitate, lumea din Ingluvii (Charmides, 2014) e
înrudită, în poezia prozaică / proza poetică de dupa 80-ism, cu literatura
diurnă, firească şi fără fasoane scrisă de Simona Popescu în primele ei cărţi,
de T.O. Bobe (Bucla), Adela Greceanu
(Domnisoara Cvasi), Ana-Maria Sandu (Din amintirile unui Chelbasan) sau
Bogdan Iancu (Fata din lift). E o
familie pe care o respect şi o vizitez cu drag.
Un „băiat rău” din linia deschisă de Vlad Drăgoi în Metode este Ovio Olaru, al cărui volum de debut, Pilotul
(Charmides, 2014), e crud, direct, bătăios şi nu lipsit de momente în care poezia chiar îşi face treaba, dovedind vitalitate şi atitudine. Deschizându-se cu un citat din liderul incontestabil al poeziei clujene de după 2000 (faimosul catren/ strigăt de luptă al lui Manasia din Cartea micilor invazii, încheiat cu versul „sînt ultimul guarani, am venit să vă fut”), Olaru tinde să construiască uneori poemele în maniere recognoscibile şi să fie excesiv de vorbăreţ (în poemele mai lungi, sufocate cam des de multe, foarte multe verbe), iar în poemele mai scurte, „sexuale”, în care mai face o contorsiune, mai rupe un himen, e destul de superficial şi se mulţumeşte cu puţin. Astea ar fi părţile negative ale volumului. Pe de altă parte, conştiinţa faptului că „nu pot ieşi din clişeu” (şi tocmai atunci parcă iese cel mai decis), jurnalul scrâşnit al unei relaţii toxice, din care nu lipsesc, desigur, tumorile şi anorexia şi scremutul şi lama de ras şi „eu sunt toţi bărbaţii care vor să te fută”, mi-l fac în definitiv simpatic pe acest adolescent învolburat care aduce de departe cu suprasexualul Bogza, dar şi, privit mai de aproape, cu un eschimos încăpăţânat care se străduieşte din răsputeri să dea o gaură mică, mică în gheaţă. De regulă, poeţilor de felul acesta le reuşeşte, mai devreme sau mai târziu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu