Viena, noiembrie 2012 |
miercuri, 28 noiembrie 2012
luni, 26 noiembrie 2012
Margento strikes again!
Margento, Nomadosofia / Nomadosophy,
Casa de Editură Max Blecher,
colecţia Washoe, 2012
Una dintre cele mai ambiţioase cărţi de poezie publicate în România a apărut recent la Casa de Editură Max Blecher, într-o colecţie pe care am inaugurat-o în această toamnă, şi din care mai face parte volumul dramadoll (de Iulia Militaru, Anca Bucur şi Florentina Budar). Cu acest impresionant proiect bilingv (în română & engleză), Chris Tanasescu (alongside with his magic caravan, Margento) îşi stabileşte cu claritate mizele şi deschiderea, valorificând în acest op experienţa, pasiunea, spiritul experimentalist şi integrator al unuia dintre cei mai umblaţi şi mai erudiţi poeţi şi traducători români de azi.
vineri, 23 noiembrie 2012
O carte nouă de Octavian Soviany
Pulberea, praful şi revoluţia, de Octavian Soviany,
Casa de Editură Max Blecher, 2012
colecţia Plantaţii
Noul volum de poeme al lui Octavian Soviany va fi lansat astăzi, de la ora 18.30, împreună cu Piaţa cerului. Jurnal de bucătărie de Nora Iuga, la târgul de carte Gaudeamus (standul comun al Casei de Editură Max Blecher şi al editurii Herg Benet).
joi, 22 noiembrie 2012
"Şi vom lăsa maşinile..." la Viena
Am scris cam acum o lună şi jumătate despre antologia de poezie apărută la Viena, la Ed. Korrespondenzen. Astăzi am avut o lectură, cu ocazia lansării cărţii, la târgul de carte din Viena, invitat fiind de KulturKontakt şi de editură, i-am cunoscut pe oamenii care s-au ocupat de proiect şi au lucrat la şi pentru apariţia volumului, textele în germană au fost citite de actriţa Bettina (care mi-a plăcut foarte mult când a recitat poemul din Un anotimp în Berceni ce-ncepea cu "plângi, puiul mamii, plângi")... A urmat o discuţie la care publicul a reacţionat, cred, bine, despre selecţie şi despre poziţia / viziunea mea asupra poeziei de azi. Redescopăr Viena după şapte ani (atunci, în toamna lui 2005, ieşeam, la 22 de ani, pentru prima oară din ţară, împreună cu Nora Iuga, Adela Greceanu, Elena Vlădăreanu, Teodor Dună şi Constantin Virgil Bănescu). Încă încerc să-mi dau seama în ce fel s-a schimbat lumea (aceasta, dar mai ales lumea mea interioară) în acest răstimp...
marți, 20 noiembrie 2012
O portocală ascunsă sub un prosop alb ca laptele
După-amiezele
din copilărie în care eram dus la frizer,
cu
soarele rotund și alb
poleind
străduțele-ntortocheate,
reflectându-se
în oglinzile
mașinilor
urcate pe trotuare într-o rână,
soarele
ce făcea suportabile până și fațadele
blocurilor
de la marginea acelui cartier muncitoresc o
portocală
ascunsă sub un prosop alb ca laptele este
emoția
aceasta pe care o resimt de fiecare dată
când
intuiesc pe piele mirosul de loțiune ieftină
ciudata
familiaritate a saloanelor
scăldate
în lumină sintetică.
duminică, 18 noiembrie 2012
Maratonul de poezie de la Brașov
Mâine, începând cu ora 14, la librăria Okian, va avea loc a XII-a ediție a Maratonului de poezie de la Brașov, avându-i ca moderatori (și tartori) pe Andrei Bodiu și Adrian Lăcătuș. Evenimentul va dura până către ora 21, iar în cadrul lui vor citi douăzeci și unu de poeți, dintre care doi din afara orașului, Ștefan Manasia și cu mine, care suntem, înțeleg, invitați speciali. Vor fi o după-amiază și un început de seară pline ochi cu poezie de bună calitate (pe lângă cunoscuții poeți 80-iști și 90-iști Mușina, Bucur, Bodiu, Dobrescu, Ignat, vor avea momentele lor câțiva dintre cei mai valoroși poeți tineri și foarte tineri).
sâmbătă, 17 noiembrie 2012
Institutul Blecher 68
Duminică, de la ora 17, în Club El Comandante Primer (str. Sfântul Ștefan, nr. 13, București) ne întâlnim pentru cea de-a 68-a ediție a Institutului Blecher, ultima din acest sezon, cu Dan Mihuț, Luca Dinulescu și Paul Mihalache. Ei vor citi proză. În cadrul evenimentului va avea loc prezentarea numărului 10 al revistei Poesis internațional.
joi, 15 noiembrie 2012
Anatol Grosu la Casa de Editură Max Blecher
„Epistola din Filipeni e o revizitare tandră a primei copilării, petrecută în anii de pe
urmă ai comunismului basarabean. Însă filmul narativ nu-i, ca să zic aşa,
sovietizat, lumea aceea e doar o sumă de detalii (în care, desigur, stă ascuns
diavolul) pe fundalul cărora se edifică experienţele fundamentale ale
copilăriei dintotdeauna, de la cântecele de leagăn şi mersul la pescuit până la
moartea celor dragi şi căratul unui Dumnezeu-copil în braţe (căruia dintre noi
nu i s-a întâmplat vreodată aceasta?) – ca un fel de hibrid bizar şi cuceritor
între nişte Cireşari sovietizaţi şi Ostrovul lui Pavel Lungin.
Ataşantul «nenica» e figura centrală a acestui poem maximalist şi mistic,
camuflat sub superficia unei naraţiuni minimaliste şi autoironice. Între
debutanţii de forţă ai ultimilor ani, de la Andrei Dósa la Alex Văsieş & Radu Nițescu şi de
la Matei Hutopila la Teodora Coman, Anatol Grosu (primul debut editorial ieşit
din Zona nouă) vine cu un sentiment basa al fiinţei într-o
variantă pe cât de individualizantă, pe atât de remarcabilă.”
Radu Vancu
„Nu cred că veți
întâlni în poezia românească de astăzi personaje mai interesante ca aici.
Atmosfera pare preluată direct din picturile lui Chagall, lumea funcționează
după regulile basmului, chiar și vietățile din preajma casei sunt pătrunse de
credința naivă în Dumnezeu («viermii postesc în zilele de vineri»), iar
trăirile oamenilor sunt traduse uneori prin metafore culinare. Până și
identitatea celui care a scris această epistolă se pierde în legendă. Astfel ni
se arată încă o dată, dacă mai era nevoie, că nu autorul este important, ci
lumea lui.”
Andrei
Dósa
Anatol Grosu, epistola din filipeni,
Casa de Editură Max Blecher, colecția Opera prima, 2012
Cartea va fi lansată la târgul de carte Gaudeamus, sâmbătă, 24 noiembrie 2012, de la ora 14, la standul Casei de Editură Max Blecher și al Editurii Herg Benet.
luni, 12 noiembrie 2012
"Piața cerului" de Nora Iuga, reeditată după 26 de ani la Casa de Editură Max Blecher
Piața cerului,
Editura Cartea Românească, 1986
Piața cerului. Jurnal de bucătărie,
Casa de Editură Max Blecher, 2012
Publicată pentru prima oară în
1986, Piața cerului. Jurnal de bucătărie
este una dintre cărțile cele mai curajoase și, paradoxal, cel mai puțin
cunoscute ale Norei Iuga. Cartea nu s-a bucurat la vremea apariției de atenția
pe care o merita: am putea spune că formula abordată
de autoare în acest volum a părut prea exotică și nu a atras atenția decât în
măsura în care vehicula o anumită solicitudine față de gesturile obișnuite,
față de mișcările cele mai mărunte și mai lipsite de fast ale unei persoane
care, într-un regim totalitar tot mai sumbru, nu își face nici un fel de iluzie
în legătură cu „rezistența prin cultură”. De altfel, titlul inițial al volumului, Jurnal
de bucătărie, a părut suficient de provocator pentru a fi eliminat de
cenzură. Astfel, cartea s-a intitulat Piața cerului, reproșul
implicit al cenzorilor fiind lejeritatea titlului ales de autoare, nu îndeajuns
de serios pentru o carte de literatură contemporană (sau poate
că aceștia văzuseră provocarea tocmai aici, în bucătărie ca spațiu privilegiat
de Nora Iuga pentru această carte-experiment ce amesteca poezia, proza și
jurnalul într-un discurs rafinat și lipsit de complexe).
Piața cerului apare la mijlocul
unui deceniu în care literatura postmodernă câștigase deja teren, după luptele
de impunere de la începutul anilor ‘80, mai cu seamă prin afirmarea autorilor
80-iști, la a căror literatură Nora Iuga
se arată în permanență conectată, ridicând însă mizele prin problemele sociale
pe care le pune inteligent și subtil – regăsim în această carte atmosfera
apăsătoare și cenușie a vremii, dileme identitare, problemele puse – cel mai
adesea prin intermediul visului și al reveriei – de o conștiință vie și
pătrunzătoare ce își ascunde dezolarea și dezgustul în spatele unei aparențe
convenționale, anodine. Subversivă tocmai prin simplitatea acestei poze – o doamnă trecută de prima
tinerețe scrie în bucătăria ei de bloc comunist despre tot ceea ce o înconjoară
și despre imaginarul intim, despre viața sa de idealuri și reprezentări, fiind
întotdeauna prezentă din off o voce
lucidă, care compătimește alături de cititor fără nici un fel de gest larg,
fără nici o retorică explicită, într-o continuă frământare, într-o continuă
căutare (căci, nu-i așa, „Pământul s-a uscat din experiență”, scrie autoarea
într-un loc). Fără să se sinchisească de convențiile uzuale, Nora Iuga amestecă
în Piața cerului. Jurnal de bucătărie
poezia cu fragmentul în proză și observațiile jurnaliere de mare acuitate,
importanța restituirii acestei cărți, la aproape trei decenii de la prima ei
apariție, constând și în faptul că toate intervențiile cenzurii (prezente de la
un capăt la celălalt al cărții) sunt, în noua ediție, semnalate una câte una,
prin compararea textului inițial (cenzurat, și acum rescos la lumină) cu cel
apărut în volumul din 1986. Cititorul poate avea astfel imaginea (uneori
sinistră, alteori de un incredibil umor involuntar) a situației politice
dintr-un timp în care cenzura veghea asupra lumii scriitoricești, denaturând și
răstălmăcind în moduri grotești gesturile cele mai firești și mai personale de
raportare a unui scriitor la realitățile vremii.
Fără îndoială, Jurnalul de bucătărie
al Norei Iuga ni se relevă astăzi
ca una dintre cărțile supraviețuitoare ale epocii în care a fost scris.
vineri, 9 noiembrie 2012
Institutul Blecher 67
Duminică, de la ora 17, în Club El Comandante Primer (str. Sfântul Ștefan, nr. 13, București) ne întâlnim pentru cea de-a 67-a ediție a Institutului Blecher cu Teodora Coman, care ne va citi din recentul său volum de poeme, Cârtița de mansardă (Casa de Editură Max Blecher, 2012), cu Iulia Militaru și Anca Bucur, ce vor citi în avanpremieră din volumul dramadoll, semnat împreună cu graficiana Florentina Budar, în curs de apariție.
marți, 6 noiembrie 2012
Două lansări, mâine, la Brașov
Mâine, de la ora 17, la librăria Okian, în cadrul Serilor Facultății de Litere, va avea loc lansarea volumului Frânghia înflorită de Radu Vancu (Casa de Editură Max Blecher, 2012) și a antologiei Cele mai frumoase poeme din 2011 (Tracus Arte, 2012), montată de mine și de Radu. Vor fi prezenți și vor vorbi doi scriitori din "artileria grea" a Brașovului (Mușina & Bodiu), sibienii Vancu & Varga vor veni cu revista "Transilvania", iar eu cu proaspăt apărutul număr 10 al revistei "Poesis internațional".
sâmbătă, 3 noiembrie 2012
Abonați-vă la:
Postări (Atom)