(articol apărut în două părţi, în numerele 187 / octombrie 2014 şi 190 / ianuarie 2015, ale revistei Timpul; le pun cap la cap, cerându-mi scuze pentru lentoarea cu care am dus acest comentariu de carte până la capăt; în apărarea mea, spun doar că voiam să fie o cronică bună, mai întâi pentru că era la o carte de Lucian Vasilescu, iar apoi fiindcă urma să apară în Timpul, revistă care-i la un nivel sub care nu îmi permit să cobor)
La 24 de ani de la încheierea cenaclului „Universitas”,
condus de Mircea Martin, nucleul mişcării poetice 90-iste (Cristian Popescu,
Ioan Es. Pop, Daniel Bănulescu, Mihail Gălăţanu, Lucian Vasilescu) a ajuns – cu
excepţia lui Cristian Popescu, dispărut la doar 35 de ani, dar considerat una
dintre personalităţile poetice determinante ale epocii – în punctul maturităţii
şi al consolidărilor canonice.
Poeţii „90”-ului bucureştean au avut un start excelent, fiind de
la început mai în atenţia publicului, a criticii şi a juriilor literare
naţionale decât, să spunem, poeţii ieşeni (în primul rând O. Nimigean, Radu
Andriescu şi Constantin Acosmei) sau decât basarabenii afirmaţi în primii ani
de după destrămarea Uniunii Sovietice (Irina Nechit, Emilian Galaicu-Păun,
Dumitru Crudu sau Iulian Fruntaşu). Excepţia o constituie, probabil, Paul
Vinicius, poet de cursă lungă, atipic descendent din Mazilescu, care mi se pare
că dă cele mai bune lucruri în recenta Nopţi
la maximum, dimineţi voalate (2014).
Aceşti poeţi, care aveau în jur de 30 de ani la Revoluţie, au
evoluat împreună, împărtăşind câteva principii poetice (după unii, un
deviaţionism în raport cu dogma 80-istă), care se regăsesc într-o serie de
articole din suplimentul revistei „Luceafărul”, „Nouăzeci”. (Şi dacă tot suntem
aici: se impune o recuperare a textelor publicistice semnate de Cristian
Popescu în acei ani, păcat că opera sa e intangibilă, din cauza spinoasei
probleme a drepturilor de autor, pentru editorii din România.) Cu o strategie
de grup bine articulată, suferind inevitabile influenţe şi contaminări
reciproce, Pop, Bănulescu, Gălăţanu şi Vasilescu au avut traiectorii diferite,
iar cărţile publicate în aceste două decenii arată evoluţii separate, dar şi
replieri sau continuităţi în raport cu ideologia formulată iniţial (mistică
& sex, au rezumat unii comentatori, simplificând până la caricatură o
ecuaţie mai complexă de-atât).
Cu zece ani în urmă, când a apărut Manualul de literatură (2004), masivul volum colectiv care îi
cuprinde, în afara unor prezenţe contextuale, pe cei cinci, remarcasem două
perechi între care există afinităţi elective mai puternice: Cristian Popescu – Mihail Gălăţanu şi Ioan Es. Pop – Lucian
Vasilescu. Un argument ar fi volumul scris în comun de Vasilescu şi Pop, Confort 2 îmbunătăţit (2004), carte
cursivă şi coerentă scrisă de doi prieteni, dar şi prietenii sunt uneori, când
vine vorba de Text, nemiloşi. Interesant de văzut în Confort 2 îmbunătăţit cum unul dintre poeţi domină discursul, având
un ascendent metafizic şi o disponibilitate mai mare pentru nihilism, iar celălalt
se pliază, continuă, dă mereu replica vie & inteligentă. Dar, pe când Pop este chipul nocturn al acestui binom, Vasilescu
lucrează cel mai bine în regimul diurn. Mai jucăuş şi uneori mai bombastic, mai
aplicat cinic şi cu un umor negru de obicei bine dozat, Vasilescu scrie, în
cele din urmă, pentru că şi pe el, la fel ca pe poetul avangardist, viaţa îl
exasperează.
Lucian Vasilescu a fost ultimul dintre poeţii „Universitas”-ului care a debutat, în 1995, cu titlul provocator
Evenimentul zilei –
un poem văzut de Lucian Vasilescu, pentru care a
primit Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti, înconjurat pe atunci de
un anumit prestigiu. Au urmat destul de repede Ingineria poemului de dragoste şi Sanatoriul de boli discrete (ambele în 1996), care conturează
câteva toposuri şi teme explorate şi în Spirt.
Muzeul întâmplărilor de ceară (2000). La cincisprezece ani de la debut, în
postfaţa la antologia Institutul de
Poezie Legală (2010), criticul Al. Cistelecan îl descrie pe Vasilescu
astfel: „La urma urmei, Lucian Vasilescu e un medieval
care, pretinzându-se histrion şi dându-se drept bufon, joacă misteriile
poeticului cu fanatismul ferventului. (...) El scrie, în fond, epopeea
fracturată a unei devoţiuni agresate, ascunzând sub vervă grotescă ardenţa romantică.”
După o tăcere de patru ani, Vasilescu publică Ţara mea, viaţa mea, dragostea mea – despre modesta mea ratare
personală (Rentrop & Straton, 2014), cam la vârsta la care lui Bacovia
îi apărea Comedii în fond. Cu toate
disimulările, sugestiile ironice şi strategiile discursive pe care le
stăpâneşte excelent, Vasilescu rămâne şi el un sentimental, unul relativ
temperat, deosebirea fundamentală dintre el şi acel (pen)ultim Bacovia fiind
că, dacă poetul Comediilor în fond îşi
redusese drastic expresia (până la ceea ce unii comentatori au văzut ca
„insuficienţă verbală”), poetul 90-ist îşi frazează cel mai adesea textul
dezvoltându-l, făcănd jocuri rafinate de gleznă. Persistă, de aceea, o senzaţie
de insuficienţă pe care o dau unele dintre textele lui Vasilescu, care, cu cât
sunt mai „deschise”, sunt şi mai „vorbăreţe”, aşadar mai previzibile şi mai
lipsite de tensiune semnificantă: „între
mine şi eu, celălalt, se cască un hău / cât
un munte adânc, / cât o mare înaltă. pe care urcă vapoare
încărcate/ cu necurăţenii./ singurătatea şi romul (dar mai ales romul) aduc în
/ dar mateloţilor / splendide, în 3D, vedenii / (…) între mine şi eu, celălalt,
flote de vise tăcute / se scufundă în cerul de-asfalt”.
Ar fi greşit să afirmăm că Lucian Vasilescu s-a instalat în
confortul unei formule – de la o carte la alta, vezi în poezia sa „mici
schimbări de atitudine”, vorba excelentului prozator Răzvan Petrescu, ce-l fac
volubil, proaspăt, credibil. Chiar şi
(sau poate mai ales) când îl simţi emiţându-şi poeziile cu un fel de bunăvoinţă
scrâşnită: „dragii mei, scrisul este o întreprindere
cu desăvârşire / nefolositoare. / a scrie este ca şi
cum ai căuta, cu tot dinadinsul, / pete în soare. / iar
asta nu-i bine, nu-i sănătos şi nici nu se cuvine. / scrisul nu-i decât o
sminteală, la fel şi speranţa – / v-o amintiţi pe fata aceea de-au luat-o
într-o zi / cu ambulanţa. / voi să nu faceţi ca ea. (…) / voi veţi
învinge. pe voi v-am ales / să daţi sfârşitului
lumii un nou înţeles.”
Pentru nucleul „90”-ului bucureştean, „Graalul” l-a constituit, în
vremea cenaclului „Universitas” şi
în primii ani de după comunism, poezia mistică. Mai pronunţată la unii,
estompându-se, la alţii, în favoarea viziunii „sexuale” şi „golăneşti”
(impudoarea, şocantă la vremea ei, s-a transformat încetişor, cel puţin la un
Mihail Gălăţanu, în piesă de inventar), paroxismele misticului par să fie
punctul maxim pe care aceşti poeţi, opuşi programatic Generaţiei 80 şi
exclusivismelor ei, ar vrea să-l atingă.
Lucian Vasilescu poate că e mai trubadur şi mai îndreptat spre
jocularităţi (vorba lui M. Ivănescu), dar are şi partea lui serioasă până la
Dumnezeu (şi-napoi). Şi chiar scrie negru pe alb, la capitolul „Confesional” din Manualul de literatură, „despre
poezie ca despre spovedanie şi mântuire (...)”. Ceea ce nu îl plasează prea
departe nici de Cristian Popescu (lucru care se vede poate cel mai clar în
superb-zguduitorul jurnal Caiet de citire şi de caligrafie), nici
de elanurile lui Daniel Bănulescu (acestea culminând cu Daniel al Rugăciunii), nici de litania descheiată uneori la toţi
nasturii din poezia lui Mihail Gălăţanu. Iar asta demonstrează, dacă mai era
nevoie, că aceia care nu ţin neapărat să pară gravi, ba chiar s-ar feri să fie
luaţi prea-n serios, pot fi unii dintre cei mai îndârjiţi aderenţi la o idee
sau o credinţă, oricât ar încerca să şi-o deturneze sau să şi-o refuze. Iată-l, spre exemplu, pe Lucian Vasilescu în 2014: „acum
doar mă rostogolesc prin ocna vieţii mele şi visez / că mare // mare
o să fie, / doamne, / voia milei tale.” Şi,
pentru ca demonstraţia să fie completă: „de
sus, din înalturi, un fel de dumnezeu mă priveşte / cu un soi de mirare; un fel de îngeri / îşi
smulg unul altuia / aripile, de disperare.” Cum altfel, nu-i
aşa, dacă nu de disperare?
Ceea ce-l face cu adevărat special pe Vasilescu, mai ales în Ţara mea, viaţa mea, dragostea mea – despre
modesta mea ratare personală, este o viziune de
ansamblu în general bine distilată, care ajunge până la urmă să împace
diferitele tendinţe care şi-l dispută. Remarci imediat, de exemplu, uşurinţa sa de a ritma şi de a rima, ştiinţa de a accentua, păstrând
ceva din elanurile poeţilor boemei de altădată, mergând până la un poet
veritabil al tavernelor din „Generaţia pierdută”, Ben Corlaciu, în poezia căruia versurile lui Vasilescu se oglindesc
uneori, complicate cu motive întrucâtva familiare din Cristian Popescu („local familial”) şi Ioan Es. Pop,
angoasa fiind tratată la Vasilescu mai „bărbăteşte”, nu fără fandoseli – Al.
Cistelecan dixit – sau, mai bine zis, fără o anumită gestică teatrală: „am spus că
beau. Şi beau. Beau doar oţet amestecat cu / fiere. / pe
fundul paharului, zilele mele m-aşteaptă / să
le ajung, să le sorb, să le aduc la viaţă, să le spun pe / nume. // beau din toate puterile, / dar zilele mele se chircesc şi
se fac / tot mai puţine.” În ce priveşte „micile schimbări de atitudine” pomenite în titlu, una dintre cele pe care le remarc
este legată de erotică, acum redusă la minim – vânzolelii de altădată i-au luat
locul spaimele „domesticite” şi un fel de coabitare lâncedă, care a cunoscut
„sublimul. / sublimul stării de
greaţă” şi s-a cam lămurit.
Textul de început al cărţii, „Circuitul
manelei în natură – exerciţiu de adecvare” e mai degrabă
un editorial amărui decât un cuvânt înainte, un fel de precizare inutilă, care
nu cred că îmbogăţeşte cartea. Putem lua aceste pagini ca pe un statement auctorial sau ca pe o
justificare pentru decizia poetului de a tăcea (editorial)
de acum înainte, putem glosa pe seama deziluziei şi a
scârbei pe care o resimţi din rândurile unui poet şi publicist ajuns în punctul
unde poezia şi jurnalismul (ca meserie angajată
în primul rând faţă de sine) nu se mai bucură de prestigiu, fiind marginalizate
în dauna unui spirit „manelistic” atotbiruitor.
Această astenie a lui Lucian Vasilescu nu este nouă, şi e
parte din spiritul de aristocrat rus al poetului. El păstrează ceva din
semnalmentele unui bard taciturn, c-un ochi întors spre sine, dar aduce în
acelaşi timp cu un vânător de recompense care aşteaptă să-şi încaseze câştigul.
Aşa că nu trebuie luat foarte în serios când tratează maneaua cu sarcasm (ca în
„pe mine maneaua m-a încolţit la mall”), cel
puţin nu în dauna versurilor puternice şi memorabile despre decădere („zeii
ori au murit, ori au plecat – nimeni nu ştie. / maşinile, şi
ele, au ruginit. / pe ecran mai pâlpâie doar cuvântul sfârşit.”) şi dispariţie („aici se încheie, aici e sfârşitul, / cad bucăţi de îngeri din cerul de bitum”). După cum e de luat în
serios când ajunge cu dezolarea până la parafrazarea versului eminescian şi
a celui arghezian, totodată, fără să scape
prilejul încă unei autoironii amare: „niciodată
n-am murit mai frumos ca în toamna aceasta. / înghit cu
smerenie ultima cuminecătură de diazepam. / nu credeam să-nvăţ a
trăi vreodată. // n-am crezut şi nici
n-am.”
Despre ultima parte a volumului, „Life
kills. Repere biografice – tabel cronologic” nu voi scrie decât că nu are
nicio legătură cu cele 48 de poeme despre care am scris până acum. Ar putea fi
începutul unui alt proiect (care să presupună colajul şi diferite forme de
montaj), poate fi un dosar de presă citit ca scurtă istorie a răului (din 1958
până în 1991) aşa cum reiese prin decupaj din „Scânteia” şi urmaşul său
postrevoluţionar, „Adevărul”, s-ar putea vorbi aici despre pocirea limbii în
totalitarism şi despre servitute, despre manipulare, minciună şi derizoriu. Dar
toate acestea merită un alt proiect şi o altă carte, despre care voi scrie la
vremea potrivită, dacă va fi cazul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu