Respiraţia ta
mă linişteşte, ai mai şoptit înainte să te ia somnul, aduci cu o pisică
leneşă în timp ce pleoapele ţi se-nchid, iar vorbele devin tot mai moi şi mai
leneşe, până rămâne un tors, un huruit cuminte, separat de tot ce e umoare,
ţesut organic neconsolat. Ai
adormit în aceeaşi poziţie: întoarsă
spre mine, cu buzele întredeschise, cu mâna pe şoldul meu, e bine aşa. Cerul
rămâne senin, nopţile sufocante au trecut deocamdată, poate că ploaia se va
întoarce, dar până atunci va fi deja prea târziu. Nepăsătoare şi estompată, lumina
răreşte gesturile şi le-ncleiază, respiraţia ta îmi abureşte clavicula, îmi
gâdilă sfârcul drept – mă înduioşez puţin şi mai aştept lângă tine o vreme,
gândindu-mă cât bine poţi găsi totuşi în clipele astea, chiar şi într-o lume
plină de oameni amputaţi – ei încă aşteaptă un clei revoluţionar să le prindă
la loc mădulare, artere şi creieri, toate ţâţânile şi şuruburile
fragile, atât de puţin înţelese, ale unui corp omenesc.
Despre cleiul
ăsta îmi vorbise, ca despre un miracol iminent, George. Noaptea, amintirea
trece prin minte cum trece curentul electric printr-o bobină uitată într-un
depozit, mă ridic pe marginea patului şi păşesc în vârful picioarelor către
laptop, îl pornesc, atent ca mârâitul ventilatorului să nu te trezească.
Din
superstiţie nu am mai deschis folderul în care au rămas fotografiile cu noi de
atunci – totul e înregistrat oricum în memorie, atât cât mai poate şi ea să
ţină la suprafaţă imaginile păstrate din sfârşitul ăla de toamnă de la
Constanţa. Plecaserăm în dimineaţa aceea trei din Dinicu Golescu, alţi trei
ne aşteptau la destinaţie conştiincioşi, era încă dimineaţă când am ajuns şi-am
început să vorbim de Pessoa; mă
zgândărise că George îi dăruise lui Miki, chiar în staţia de autobuz, Cartea neliniştirii, lui, şi nu
mie, dar am uitat asta repede, gândul mi-a fugit la toate cărţile
pe care mi le amintesc mai degrabă pentru clipele în care au intrat în viaţa
mea decât pentru ceea ce au lăsat în mine, acolo, dedesubt, sub toate
cartilagiile şi venele îngroşate din lene sau neputinţă, când plecasem era încă
întuneric şi Dâmboviţa avea sclipirea ei stupidă, pe care de-abia dacă o poţi
vedea uneori prin mâl şi gunoaie, dar eu am văzut-o, cel puțin aşa cred, i-am
zâmbit dispreţuitor şi mi-am spus că marea e mai darnică, marea, „această
neaşezare pe veci a materiei”, cum spunea un poet bătrân care îmi arăta
pietrele lui şi avea în ochi licărul ăla de bucurie nebună, marea pe care n-o
poţi opri, n-o poţi închide-n betoane, şi sentimentul că undeva după colţul
străzii, după statuia lui Ovidiu, după stabilopozii urâţi, cenuşii, aproape
grandioşi în urâţenia lor veselă, mă aştepta ceva ce căutam ca un disperat,
surd şi mut să fi fost, deşi numai surd şi mut nu eram, şi tot aş fi simţit că
acolo e ceva nesfârşit în care mi-aş putea îneca răul, urâtul, mândria
prostească şi inutilă, şi George, cu cleiul lui, cu râsul şi cu voinţa lui, pe
care am crezut-o de multe ori neînduplecată şi rece, de a trăi cât mai intens,
de a lua tot ce i se dă şi tot ce nu i se, în cleiul ăla rămăsesem şi eu prins,
prostit de un vis, de o aberaţie citită în cine ştie ce revistă vulgară, cleiul
ăla, clisa aia dospită în laboratoarele ultraperformante ale americanilor sau
ale futuţilor de elveţieni, cu eutanasia şi cu băncile lor care îi feresc de
deznădejde şi de furia care te cuprinde când devii slab şi neputincios, doar la
asta mă pot gândi și acum, chiar dacă ştiu că în timpul vieţii mele nu, aşa ceva
nu va fi gata, şi lumina din dimineaţa aia, după o zi şi o noapte nedormite,
fojgăiala instinctelor, foamea, zbaterile în gol: destrudo.
Începuserăm
de pe drum: aveam destulă iarbă
şi pastile (darnica de Găbiţa ne tot vorbea, cu modestie prefăcută, despre „farmacista
ei”), profesorul bea whisky, noi bere şi un coniac prost, râdeam zgomotos, era
rece, dar nu mai simţeam nimic, le convinsesem pe chelneriţele de la „Vraja
mării” să scoată o masă pe chei
şi-acolo ne-am continuat vorbăria, râzând pe seama tuturor labagiilor pedanţi, turnând în noi
băutură şi fumând ca nişte poeţi adevăraţi care nu se tem de nimic.
Apoi şi-a
făcut intrarea în scenă ţigănuşul: de-abia
ieşit din adolescenţă, cu un Polaroid cum nu mai văzusem din anii '90, încolţindu-ne,
insistând să-i acceptăm propunerea, nu cerea mult, profesorul, deja ameţit, a
plătit pentru fotografie înainte ca ăla să ne-o facă, stăteam la masă şi păream
nişte fugari opriţi cât să-și tragă sufletul la marginea drumului, „drugged
perhaps by the hum of a long afternoon”, poate
că aşa şi eram, drogaţi de fantasmele şi de cărţile pe care nu le scrisesem, de
spaima că toate astea se vor termina după numai o clipă, după un singur gest greşit,
cu marea zvâcnind în spatele nostru, şi lumina, lumina aia ca un piolet
deasupra frunţii lui George, fotografia a fost gata imediat, dublurile noastre
estompate au ieșit din fanta subțire a aparatului, în ea apărem toţi, doar lui
George nu i se vede chipul, doar un nimb, o aureolă de clei gros îl acoperă, lăsându-l
în felul ăsta intact faţă de orice trecere, de orice trădare a corpului, faţă
de orice impuls care-ţi poate stâlci într-un singur moment trăsăturile, nicio patină
a timpului, niciun zâmbet forţat, doar lumina aia, cleiul ăla cu care
soarele de noiembrie i-a împroşcat faţa, doar sclipirea care ţi se dă numai
când eşti aproape, foarte aproape de mare, de geamandură, de rânjetul capului
de mort sub care cineva a scris o prostie, pe care o crezi, în ce altceva ai putea
să crezi când totul este minciună, şi sunt momente pe care le trăieşti la nesfârşit
într-un univers paralel – acolo timpul tânjeşte după repaos şi permanenţă, şi
vârsta mea de acum nu e vârsta lui de atunci, şi în fotografii nu recunosc
aceeaşi lumină poleindu-mi faţa, umerii, părul tot mai rar, fruntea din ce în
ce mai plecată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu