Ştefan Ivas, mila schimbă gustul cărnii,
Casa de Editură Max Blecher, 2014
colecţia Opera Prima
„«Moartea
cotidiană» și «imposibila întoarcere» sunt temele gemene din volumul lui Ștefan
Ivas. Angoasa difuză a primeia, generată de un cotidian-capcană (cam ca în Boogie,
filmul lui Radu Muntean), în loc să fie atenuată, va fi amplificată de
întâlnirea cu baștina, un spațiu de-acum dezvrăjit. Amintirea paradisului se
confruntă cu un univers rural mai aproape de Georgigele lui Cărtărescu
decât de Georgica lui Vergilius. Pe un fond elegiac străin de tentațiile
idilizante, cu o dicție de obicei reținută – fără să-și refuze totuși câteva
note de ironie (chiar... tandră, vezi poemul dedicat Laurei) –, Ivas derulează
secvențe de ciné-vérité sătesc, surprinde portrete și destine,
recuperând abia astfel, împreună, atât realitatea brută, cât și un lirism à
rebours, însă tocmai astfel autentic și convingător.” (O. Nimigean)
„Ștefan Ivas este,
întâi de toate, un excelent cartograf care, ajutat de limbajul memoriei și de
neastâmpărul unei voci nostalgice și pline de nerv, creează limbajul și mai
neliniștit al unui spațiu: Leorda, locul de baștină al poetului, preschimbat
acum într-un ținut imaginar pur-sânge. Ferit de ghilotina oricărei tendințe
poetice, Ștefan Ivas pune în lumină imagini mentale, din copilăria și
adolescența lui în Leorda, care au o funcție inițiatică și alcătuiesc sufletul
acestei lumi iscodite prin metehnele, cutumele și picanteriile ei. Scrise cu
vână de povestitor, într-un stil care mixează registre diverse, fără să epateze
sau să caute dinadins originalitatea, poemele lui Ștefan Ivas sunt adevărate
rituri de trecere. Cu acest volum intră în «arenă» unul dintre cei mai buni
debutanți din ultimii ani.” (Marius Conkan)
„Un fel de nou ruralism se conturează în poezia cea mai
nouă, o poezie în care Robert Frost se întâlnește paradoxal cu Conachi și, pe undeva,
cu Ion Pillat. În acest teritoriu, Ștefan Ivas joacă foarte bine pe strunele
unei sensibilităţi ce pare la prima vedere puţin desuetă. La fel ca Matei
Hutopila și Anatol Grosu – de altfel foarte diferiţi între ei, atât scenografic,
cât și tematic –, Ivas reușește să împrospăteze un limbaj și să retrezească un
univers – cel rural, privit din perspectiva adultului urbanizat, dezvrăjit –
care părea condamnat la marginalitate în poezia din secolul XXI. «VCR», «laura, laura
fată de treabă» (geamăna acelui «Madrigal răsturnat» al tânărului Geo Dumitrescu) sau poemul în proză care închide cartea
sunt hiturile din mila schimbă gustul
cărnii, recomandându-l pe Ivas ca pe un poet cu mari disponibilităţi, pe care
merită să îl urmărim mai departe.” (Claudiu Komartin)
Sunt foarte bucuroasă că a apărut această carte!
RăspundețiȘtergereBine zis, la treabă! De-acum ne-om bucura poate mai mult de rezultate, că doară nu-s marxiştii singurii căutători ai fericirii în muncă. Iar când munca produce plusvaloare creativă, o, ce limbaj!
RăspundețiȘtergere