Ce bine că proiectul început la Brașov în toamna trecută de Robert Elekes continuă, și nu oricum, dar pe 1 și 2 iulie va avea loc (sub brandul în creștere al „Dactăr Nicu's Skyzoid Poets”) un festival de poezie dedicat memoriei lui Alexandru Mușina. Acesta ar fi împlinit pe 1 iulie 62 de ani, ceea ce înseamnă că au trecut trei ani și aproape două săptămâni de când extraordinarul poet, profesor și eseist 80-ist nu mai e printre noi. La Brașov vor citi vineri și sâmbătă douăzeci de poeți, de la prieteni apropiați și colegi ai lui Mușina până la tineri autori brașoveni, sibieni și bucureșteni de astăzi, care sunt cu toții, într-o măsură mai mică sau mai mare, legați de literatura pe care a scris-o A.M. Afișul și programul lecturilor și al celorlalte evenimente de pe 1 și 2 sunt mai jos, presimt că vor fi două zile (cu lecturi, lansări și un mic concert) pe care cei care vor veni le vor ține minte.
Iar ăsta este poemul meu nou, scris ieri, pe care-l voi citi pentru prima dată (împreună cu alte cinci recente) vineri seară, la Tipografia cea ospitalieră din centrul Brașovului, cam de la ora 21.
Crampa și cearcănul
„Sunt luni în care nu câștig nici cât să pot
muri”, zice fără să-și ridice privirea din pământ, iar eu
tac
și dau din cap sperând să nu fie nevoie
să spun banalitățile crase prin care
oamenii își oferă asigurări că se-ascultă sau
că sunt solidari. Narațiunea spune că meserii
concrete făcute cândva de oameni concreți
au fost înlocuite de mașini – și asta continuă de la an
la an. Cu siguranță de vină nu-i Viorica,
prințesă de câțiva ani în împărăția lui Ciuciulete,
tot mai trecută, mai obosită, cărând cu un cărucior
improvizat cam
tot ce se poate căra spre firmele dubioase care
îți dau ceva mărunțiș pentru plastic sau sticlă –
Viorica, „altădată un cur de cinci stele”, mă asigura
vechiul meu coleg Breazu, centură neagră,
mare amator de bătăi în drumul dinspre liceu spre
sala de net, astăzi agent de asigurări și tatăl
a cinci jigodii pe care sigur o să-i omoare
într-o noapte cu ranga.
E aproape dimineață când mă gândesc la ei,
în special la Viorica, dar ce știu eu? – sunt un
tehnician
mărunt al instinctului și-al opacității
pentru că am barbă și țin minte cam tot. Geometrii
flexibile, forme de cunoaștere extinse cu sălbăticie (altfel
nu s-o fi putând, filosofule?), dar totuși ceva îmi
lipsește, și nu sunt aripile alea de lemn cu
care-am sperat cândva să.
În fine,
totul e mai mult sau mai puțin la voia întâmplării,
îmi notez, cu gândul la textul
sălciu-sarcastic-necruțător
pe care-l voi scrie despre
Vaterland – apoi, firește, pornesc să-mi cumpăr
câteva beri care să mă anestezieze.
În câteva ore îmi fac plinul și gata: o să pot începe
să dau telefoanele și mailurile faimoase de care
o să-mi fie iar rușine la ziuă…
Mă gândesc la Viorica și la următoarea mea postare
pe facebook – nu, nu va fi un poem social, angajat,
nici o glumiță pe marginea tevaturii
politice din ultima vreme – poate o frază-două prin care
să-i
mai împung pe năprasnicii scriitori de statusuri
ai generației următoare. Pe băieții puri și duri care
luminează înfumurați cu un neon deasupra capului
pe care ei nu văd că e scris TERMINATIO MEMORIÆ –
treaba lor, eu oricum iluzii nu îmi mai fac.
Afară s-a mai răcit, culeg rarele zgomote ale nopții
și chiar că nu-mi folosesc la nimic – oare ce-o face
Viorica,
al cărei cur, s-o recunoaștem, e acum de maxim trei stele?
Crampa și cearcănul ca forme de cunoaștere,
foamea, acest ultim avanpost al frumuseții.
E întuneric, pe Moldovița miroase a tei și a ploaie,
ascult
cu urechea ciulită motoarele care pregătesc Înălțarea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu