Marius Robescu (1943-1985)
a absolvit Filologia la București, debutând în volum o dată cu poeții celui
de-al doilea val 60-ist. Volumul Ninge la izvoare (1967) va fi
urmat de Viața și petrecerea (1969), Clar și
singurătate (1972), Utopia ninsorii (1975), Spiritul
însetat de real (1978), apoi de o antologie retrospectivă purtând
același titlu (apărută în 1980 în prestigioasa colecție „Hyperion” a Cărții
Românești), Pielea minotaurului (1982), Inimile de
platină (1984), Joc și înviere (1985).
Robescu se stinge din viață
la aceeași vârstă la care dispăruse și Virgil Mazilescu, la doar un an și două
luni după acesta. Lasă un Bildungsroman neretușat, ce va fi publicat după
douăzeci de ani – Trunchiul și așchia, apărut în două volume (2005,
2006). Îi mai apar postum Ideogramă. Arta insomniei (1986) și
antologia Poezii (1996), în excelenta colecție coordonată în
anii ’90 la Editura Vitruviu de către Mircea Ciobanu. De atunci, doar
antologări sporadice – în Poezia română actuală a lui Marin
Mincu sau în Poezia română după prolectultism a lui Constantin
Abăluță, ambele ieșite cu mai bine de 15 ani în urmă.
Poet prolific, M.R. e
menționat tot mai rar, iar despre cărțile sale de poezie au mai scris doar
câțiva critici și poeți care păstrează afinități cu discreția, claritatea și
intelectualismul ce infuzează constant, cam pe parcursul a două decenii,
literatura lui Marius Robescu.
Poet modern și cerebral,
cultivând mai degrabă litota și evitând mereu, spre deosebire de majoritatea
colegilor săi de generație, retorismul sau figurile de stil exaltate, de
profilul lui Robescu s-au lipit la sfârșitul anilor ’70, când poetul atingea un
vârf de receptare și stimă, câteva etichete credibile, precum „grație și
gravitate” (Victor Atanasiu), „pudoare și cinism suav” (Petru Poantă) etc.
Nu ar fi rău pentru poeții de azi să știe că un
tânăr de acum 40 de ani anticipa o parte din modalitățile preferate de a se
scrie poezie în 2016 – atât la nivelul sintaxei, cât și în profunzime, pentru
că vorbim de un intimist hipersensibil care își tratează angoasele și
exasperarea într-o manieră nervos-delicată, atentă întotdeauna la precizia,
lipsită de exagerări și patetisme, a expresiei.
Ador o fărâmă de suflet
Când unii sună la ușă ca să te căsăpească
iar alții așteaptă liniștiți după ziduri
știind că într-o bună zi te vei duce tu singur
să-ți vâri capul în laț
iar alții așteaptă liniștiți după ziduri
știind că într-o bună zi te vei duce tu singur
să-ți vâri capul în laț
când unul behăie tânjind în vigoarea amurgului
iar altul cumpără totul pe un cornet de semințe
(biata lui copilărie a însemnat minciună și rapt
și virtutea e mai tare dacă n-a citit nici o carte)
iar altul cumpără totul pe un cornet de semințe
(biata lui copilărie a însemnat minciună și rapt
și virtutea e mai tare dacă n-a citit nici o carte)
când totul se reduce la eficiența monedei care înfiripă
mereu aceeași melodie ruginită în cutia automatului
(ferească sfântul să-ți fie scârbă că te repeți,
viața cere să-i tragi înainte fără rușine!)
crede-mă că ador o fărâmă de suflet
asemeni unei trâmbe de flori scuturate
pe terenul roșcovan de tenis în dumineca paștilor
place-mi mult să fiu eu naiv
și să nu trag pe nimeni pe sfoară.
din Spiritul însetat de real (1980)
„place-mi mult să fiu eu naiv
RăspundețiȘtergereși să nu trag pe nimeni pe sfoară”-ce bine ai spus Marius Robescu. E valabil pentru toti cei care imi citesc textele.