Scriitor productiv și constant, de neocolit în
antologiile, studiile și panoramele poeziei românești de după 1980, Liviu Ioan
Stoiciu a făcut multă vreme figură de nonconformist și de inadaptabil, arătând
nu o dată, fără insolența calpă sau jucată a altora, fața unui rezistent,
a unui opozant încruntat și umoral. Instransigența sa, dublată de un
spirit nu atât tăios, cât scrâșnit, posac, veșnic nemulțumit, a părut mereu
autentică, fiind confirmată de poezia pe care o scrie de aproape patru decenii;
în cazul său, așa cum e omul sunt și ritmurile dintotdeauna ale scriiturii
sale.
Fără să fie neapărat un gică-contra expansiv ca
Alexandru Mușina, instigator hâtru care se hrănea din provocările intelectuale
pe care le arunca tot timpul și cu orice ocazie (sunt convins că, atunci când
va apărea într-o ediție completă, și nu doar în foiletonul captivant din
„Vatra”, jurnalul acestuia va stârni un mare interes), Stoiciu și-a clădit
reputația unui ins dificil, ce rezistă în convingerile sale ca într-o cazemată.
Fără să se transforme chiar în insurgență, intransigența lui L.I.S. a făcut ca,
după propria-i candidă mărturisire, să fie „pus cu forţa preşedinte de judeţ”
la Focșani, pentru ceva mai puțin de trei luni, după răsturnarea regimului
Ceaușescu. Stoiciu era un poet ce publicase deja patru volume: La fanion (1980), Inima de raze (1982),
Când memoria va reveni (1985) și O lume paralelă (1989), despre care se vorbise la Radio Europa
Liberă și care avea o oarecare notorietate în orașul vrâncean.
După ’90, când se mută la București (devenind pentru o perioadă
redactor-șef la „Contrapunct”, unde se ceartă cu toată lumea), Stoiciu publică
noi volume de poezie, în care componenta etică e tot mai prezentă și care îi
vor consolida reputația: Poeme aristocrate (1991), Singurătatea colectivă (1996), Ruinele Poemului (1997),
Post-ospicii (1997) și Poemul-animal (Crepuscular) (2000),
precum și un volum de memorialistică și două romane. Copleșit de premii (Premiul USR, Premiul Academiei Române, Marele
Premiu ASPRO, Premiul Asociației Scriitorilor din București), mai cu seamă
pentru Singurătatea colectivă, prezent în cele mai importante antologii
ale perioadei (cele alcătuite de Alexandru Mușina, respectiv Marin Mincu), L.I.
Stoiciu pare la începutul secolului XXI unul dintre poeții de bază ai
80-ismului. Andrei Bodiu scrie un studiu excelent despre poezia lui, trecându-l
printre cei șase poeți (ceilalți fiind Cărtărescu, Iaru, Mariana Marin, Ion
Mureșan și Mușina) a căror operă o tratează în volumul Direcţia 80 în poezia română (2000).
Poezia lui Liviu Ioan Stoiciu e depresivă, cătrănită,
spăimoasă, dar în același timp virilă, scrutătoare, cu momente de veridică
robustețe, extrăgându-și expresivitatea și forța brută dintr-o ambiție
disperată de a-și învinge pulsiunile thanatice și tenebroase. Stoiciu nu e un
scriitor tonic, nu e fermecător, simpatic, polimorf, și asta fiindcă nu
i-o permite o structură sufletească ce pare complicată, dar a cărei simplitate
e aceea dintotdeauna a marilor indispuși, a celor conduși o viață întreagă de o
pasionalitate bipolară. Și asta nu neapărat în sensul unei patologii, ci mai
curând ca în învățăturile Sf. Toma din Aquino – la Stoiciu, totul se întâmplă
dintr-o extremă în alta, scurtcircuitul din care se produce poezia sa e mereu
între doi poli ireductibili (dragoste-ură, speranță-disperare, plăcere-durere,
reconciliere-manie). Stoiciu nu are prea mare legătură cu trăsăturile de manual
ale generației sale. Asta s-a mai spus, și chiar s-a accentuat, pentru a-i
scoate în relief originalitatea. Dacă ar fi să-l asemănăm cu cineva din poezia
românească postbelică, aș spune că e o combinație neobișnuită între Ion
Gheorghe (probabil ultimul mare poet al țărănimii, și autorul pe nedrept
ignoratelor Elegii politice) și Marin Sorescu, evident acela din La
Lilieci.
La fel ca Sorescu, Stoiciu caută în prima lui carte, La
fanion, să construiască un epos în răspăr; la fel ca la Sorescu, și în poemul lui
Stoiciu e o bolboroseală de glasuri care se întretaie, se suprapun, se
învălmășesc, iar din această polifonie se glisează în mai multe direcții – pe
de o parte, prozaicul și anecdoticul, banalul și cotidianul, pe de alta,
dimensiunea mitizantă. Rezultatul e o combinație neașteptată și foarte
proaspătă între lumea colorată a unei halte (gospodine și ceferiști în mediul
lor, pe care Stoiciu îi cunoaște foarte bine, căci acolo își are rădăcinile) și
panteonul clasic grecesc. Iar cu Ion Gheorghe, Stoiciu împărtășește poate tonul
gutural-gloduros, poezia sa e sincopată și cultivă chiar într-o mai mare măsură
decât poetul Scrisorilor esențiale
rostirea scrâșnită, rebarbativă.
L.I.S. nu lucrează în sensul „bunei struniri” a versului, a cărui tăietură
e mereu neașteptată, de fapt, cezura pare arbitrară, cert e că „rândurile”
textului său poetic au o paradoxală vioiciune astenică. Directețea o caută
mereu Stoiciu, sarcasmul și afurisenia îi sunt la îndemână (dat fiind că umor
sau ironie n-avem a căuta în poezia lui), dar parcă prea abuzează de ele – mai
ales dacă ai citit suficiente volume în care face acest joc. Parcă nicio
noutate nu a încorporat scrisul lui Stoiciu pe măsură ce cărțile s-au adunat,
poetici contemporane au evoluat în diverse direcții, noi autori au devenit
repere incontestabile, unele linii de evoluție s-au stins în mod natural. Iar diferența
dintre a nu face nici un compromis stilistic sau concesii vreunei mode literare
și suficiența auctorială e uneori aproape insesizabilă, însă esențială.
Dacă am ajuns să vorbesc despre suficiență în cazul
lui Liviu Ioan Stoiciu, nu e fiindcă ar fi ajuns într-o poziție privilegiată în
cadrul sistemului literar – L.I.S. a părut mereu să aibă talentul de a se situa
în răspăr cu autoritatea și de a fi, pe cale de consecință, evitat când vine
vorba de acele indicii (e drept, atât de des înșelătoare și efemere) ale
consacrării depline.
Nu e mai puțin adevărat că poetul a câștigat, cu
excepția Premiului Național de Poezie, cam toate „distincțiile” (iertată-mi fie
limba de lemn a establishment-ului literar) importante de pe la noi și
că de curând editura Paralela 45 a început publicarea întregii sale opere
poetice (anunțate în cinci volume, deci vreo 1500 de pagini îndesate de poezie,
un fleac...). Este în paranoia acestei producții copleșitoare, în preamultul
poetic și în conduita burlesc-imprevizibilă a lui Stoiciu ceva care face
dificilă receptarea poeziei sale pe cât de dificil este să suporți toanele,
mizantropia, alternanța ciclotimică a acestui caracter greu de definit.
După La plecare, din 2003 (care ar fi trebuit
să închidă un ciclu complet, început în 1980 cu La fanion) – când poetul își anunța cunoscuții cu o expresie
îndurerată că e ultima sa carte –, L.I.S. a mai publicat cinci volume de
poezie, plus Cantonul 248, o cărămidă
de 500 de pagini scoasă în 2005 de Editura Vinea în colecția „Ediții
definitive”). Cantonul 248 recupera
inclusiv poemele din anii ’70, ciclurile „Balans” din Caietul debutanților, 1977 (1978) și „Cantonul 248”, publicat în Caietul debutanților, 1978 (1979).
Devenind, de la un
punct încolo, greoi și monoton, Stoiciu rulează aceleași tehnici și procedee
binecunoscute. Curios la el este că, exceptând cărțulia intitulată pam-param-pam (adjudu vechi) (2006),
cuprinzând poeme din preistoria scriiturii sale și publicate dintr-o pornire
bovarică, Stoiciu nu a scăzut flagrant sub nivelul general al poeziei sale. A
mai scos, după 2000, trei romane, un jurnal, un volum de teatru, a ținut un
blog care a fost citit cu pasiune mai bine de un an de o sumedenie de autori și
cititori mai tineri (umorul involuntar al lui L.I.S. e spumos, mai ales când
vine vorba de energii cosmice, alinieri astrale, fluxuri energetice și
coincidențe care-ți fac părul măciucă). Dar impresia generală este a unei
poetici manierizate, a unei literaturi în care, ca cititor, nu ai loc de
întors.
Nu-i vorbă, poezia nu e
o treabă democratică, dar nici să citești la nesfârșit aceeași emisie pe
jumătate certăreață, pe jumătate spăimos-apocaliptică, pigmentată cu
binecunoscuta retorică a degradării (specifică, scria mai demult Octavian
Soviany, „vârstei de fier”, a „vârstei întunecate” din paginile lui Guénon) nu
e, de la un punct încolo, tocmai ușor. Atenție, vorbim, după 2003, cu excepția
rateului din 2006, despre Craterul Platon
(2008), carte bizară, cu fotografiile inexplicabile ale unor piramide și relicve egiptene; Pe prag
(Vale-deal) (2010); Substanțe interzise (2012) și Nous (2015).
Puțini poeți
contemporani se oțărăsc la cititor ca Liviu Ioan Stoiciu, și mai puțini reușesc
să stăpânească „arta de a bruftului” specifică acestui poet. A bruftului în ambele sensuri – pentru
mine, verbul descrie perfect senzația pe care o lasă poezia lui Stoiciu – aceea
de tencuială umedă aruncată întruna cu mistria de un muncitor îndârjit și țâfnos
pe un perete tot mai voluminos și mai jilav. Marin Sorescu, unul dintre
maeștrii săi, s-a oprit, în cele din urmă, după ce a stors tot ce se putea
stoarce din uriașul ciclu La lilieci,
revenind în ultima parte a vieții la o poezie mai simplă, esențializată, până
la textele finale, creionate din doar câteva tușe, poate cele mai autentice și
mai zguduitoare poeme soresciene, din Puntea
(Ultimele).
În schimb, Stoiciu e
neschimbător: corporalitate malignă, duhuri necurate, presimțiri de prezențe malefice,
profeții ale devastării trupești, omul îndreptat spre pierzanie, e ba
parabolic, ușor iritabil, arhetipal, glosând pe teme mitice pe care le aduce în
realul imediat și concret – toate aceste trăsături despre care s-a scris destul
în ultimii 30 de ani sunt încă valabile. E de ajuns să te folosești inteligent
de aceste etichete puse pe poezia mai veche a lui Stoiciu ca să-i comentezi și
poezia din Nous (2015), și treaba e
ca și făcută. Nu trebuie decât să adaugi citate, pe care le poți lua deschizând
aproape oriunde o carte de Stoiciu. Surprize nu.
Unde a surprins, din
păcate, L.I. Stoiciu, în ultima vreme, a fost unde ne așteptam mai puțin: scriitorul îndârjit și intransigent
despre care vorbeam la început, nedreptățit și umilit de Nicolae Manolescu acum
câțiva ani în scandalul Goma, a devenit acum unul dintre soldații credincioși
ai conclavului ilegitim ce conduce muribunda Uniune a Scriitorilor. Pentru
asta, Stoiciu a început să scrie lucruri mincinoase și denigratoare la adresa
colegilor săi „insurgenți”, adică a acelora care au avut tupeul să propună o
reformă a Uniunii Scriitorilor. Să ne înțelegem: nominalizat de câțiva ani la Premiul Național „Mihai
Eminescu”, Stoiciu s-a cumințit, se poartă comme
il faut, doar-doar i-o veni și lui rândul la premiu după ce vor fi
răsplătiți cei mai devotați oameni ai lui N. Manolescu, aflat, după schimbarea
statutului breslei, la al treilea mandat ca președinte al Uniunii. Și uite așa,
un poet care acum două decenii ar fi fost printre primii care să exclame „Împăratul
e gol!” a ajuns, în speranța că va lua în cele din urmă un premiu mai baban, să
umble ca un orbete pe la sindrofiile unor oameni pe care zău că, știindu-i
latura accentuat morală și civismul din literatura sa (nu uit Jurnalul stoic din anul revoluției), nu
mi-aș fi închipuit niciodată că-i va lua la un moment dat, în mod oportunist,
tovarăși de drum.
Prin recentele trădări
și lașități pe care le-a arătat, cu regret (ba nu, cu necaz) trebuie să spun
că, din punctul meu de vedere, cazemata Stoiciu (care a rezistat eficient din
punct de vedere moral trei decenii și jumătate, moralitatea fiind imposibil de
desprins de scrisul unui asemenea autor – așa că nu-mi spuneți să nu încurc
scriitorul cu omul, care-i supt vremi)
s-a năruit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu