Am avut prilejul (privilegiul) să lucrez cu O. Nimigean când i-am editat antologia Nu-ți garantează nimeni nimic (2014), care cred că e una dintre cele mai convingătoare cărți de bilanț ale unui poet român contemporan. Volum de aproape 400 de pagini cu un eseu introductiv (semnat de Mihaela Ursa) amănunțit-iscoditor și erudit ca însuși auctorele-n discuție, Nu-ți garantează nimeni nimic ar fi trebuit să impună o personalitate de prim-plan a poeziei de azi, dar despre carte s-a scris puțin și indecis, ceea ce mi-a confirmat câteva deficiențe structurale ale câmpului literar autohton. Nu doar uneltele au părut să lipsească, dar și curiozitatea și anvergura culturală pentru a „ataca” cele cinci cărți publicate între 1992 și 2007 și adunate în integrala (de pănă în acel moment) a lui O. Nimigean. Sigur, ca să nu fiu nedrept, trebuie să admit că au mai fost și excepții (îi rețin pe Doris Mironescu și dosarul din revista „Timpul”), însă nici vorbă să comparăm numărul de articole (deși calitatea comentariilor s-ar putea să fie, chiar și așa, în favoarea sa) scrise pe marginea cărții lui Nimigean, pe de o parte, și torenții de tuș în care a fost scăldată, să spunem, antologia cam șchioapă a lui Dan Sociu din același an. Nu-i nimic, unele lucruri se așază (și se confirmă) în timp. N-am nicio îndoială că importanța (sau greutatea) literaturii lui Nimigean în contextul a ceea ce se scrie la noi de un sfert de secol încoace va fi nu peste mult timp înregistrată așa cum e cazul. Până atunci, poemul săptămânii îi aparține, fiind însoțit de un comentariu în care m-am străduit să explic cum mă pricep mai bine de ce îl apreciez la superlativ (motiv pentru care a și fost, în urmă cu patru ani, pe coperta numărului 8 al revistei „Poesis internațional”).
O. Nimigean
din străinătate
O. Nimigean (n. 1962) a fost, în anii ’90, membru fondator și președinte al
grupului „Club 8” de la Iași. A publicat volumele de poezie: scrieri alese. debut (1992), Week-end printre mutanţi (1993), adio adio dragi poezii (1999), planeta 0 (2002), nicolina blues (2007), nu-ţi
garantează nimeni nimic (integrala primelor sale cinci volume, Casa de
Editură Max Blecher, 2014) și nanabozo
(Cartea Românească, 2014), două romane (Mortido,
2003; Rădăcina de bucsau, 2010) și a
coordonat câteva importante antologii, cea mai cunoscută rămânând Ozone Friendly. Iași. Reconfigurări literare
(2001).
Cine i-a citit publicistica, știe că Nimigean e, pe
lângă un excelent prozator și unul dintre cei câțiva poeți debutați în anii '90
ale căror cărți rezistă până azi, și un polemist aprig, cu nerv și cu aplombul
unuia care s-ar bate cu lumea-ntreagă pentru adevăr & justețe.
Fiind un irascibil, unul dintre acei „grands nerveux“
din familia lui Baudelaire, a lui Jünger sau Gombrowicz, O. Nimigean
stăpânește foarte bine și diatriba, și cufundarea în scriitura deodată viscerală
și vizionară, în ceea ce Mihaela Ursa numea „convingerea că poezia se generează prin luptă“. Cu alte
cuvinte, el e unul dintre rarii poeți români ce reușesc să împace cultura cu
natura (poetică), scriitura corporală și sangvinitatea „zonelor interioare“ cu
programul estetic migălos-rafinat sau, mai bine zis, cu organul critic în
continuă ebuliție al unui erudit.
Al șaselea volum al lui O. Nimigean, nanabozo (2014), marchează o nouă etapă din evoluția acestui poet
în care se amalgamau până acum o conștiință foarte exactă, având tentația
permanentă – și, firește, orgolioasă – a tehnicilor și
procedeelor discursive stăpânite de un meșteșugar cum rar mai
întâlnești în poezia românească de ultimă oră, cu un biografist care macerează
(și în textul căruia ard la foc mocnit) pulsiunile care generează forța și
prospețimea nealterată a acestei poezii (chiar așa, tratată de unii ca excesiv
livrescă, de nu chiar culturală într-un sens pe care unii
comentatori au ales, din comoditate sau suficiență, să o conoteze negativ).
Prin cele șase volume de poezie (plus o
antologie retrospectivă) dintre 1992 și 2014, cele două romane – în special Rădăcina de bucsau, considerat printre
cele mai puternice cărți de proză românească din ultimul deceniu – și volumul
solid și pasionant de publicistică din 2006, Inerții de tranziție, altruisme & bahluviuni literare (feat. Flori Stănescu), O. Nimigean s-a impus nu doar ca un
lider al generației lui, dar este un scriitor de vârf, comparabil cu nume grele
ale literaturii central și est-europene de azi.
din străinătate
gol într-o noapte
încinsă
undeva
la marginea germaniei
fosta
fermă tace în întuneric
viermii
moi se preling în sus și-n jos
pe
punga de gunoi bio de sub chiuvetă
îi
privesc fără scîrbă
și
constat că moartea
nu mă
mai înspăimîntă
poate e o trufie
ce va
fi pusă cîndva
crîncen
la încercare
dar
moartea
nu mă
mai înspăimîntă
mă înspăimîntă cumplit
respirația
mea liniștită
pulsul
odaia
noaptea românia
căreia-i
simt de departe
mirosul
dulceag de stîrv
moartea – nu
din nicolina
blues (2007)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu