Am mai scris, cu ani în urmă, când îl descopeream cu entuziasm, datorită lui V. Leac, pe anonimul poet arădean Mihai Traianu, din care am ales emoționantul poem „Să întinzi mâna”, din cartea cu care a debutat acum 39 de ani. De asemenea, pe Traianu l-am mai publicat într-un număr mai vechi al revistei „Poesis internațional” (nr. 8 / martie 2012).
Mihai Traianu
Mihai Traianu (1940-2007) a câștigat Premiul de debut al
Editurii Dacia din Cluj-Napoca pe anul 1976, așa că volumul său de poezie, Stăpân de pajiști, a apărut în 1977,
ceea ce l-a făcut pe Victor Felea, un bun poet și critic de poezie, cunoscut
redactor al revistei „Steaua”, aparținând generației anterioare, să remarce
știința poetului arădean (care debuta matur, după 35 de ani) de a îmbina „ironia blândă sau corosivă” cu „un soi de romantism naiv și
sentimental”, „limbajul metaforic și cel prozaic”.
Aveau să mai treacă 16 ani până când poezia lui Traianu – poet
extraordinar de discret, de nu de-a dreptul anonim, știut și stimat probabil
doar de câțiva concitadini atinși de aceeași patimă pentru poezie – a văzut din
nou lumina tiparului. Trecerea râului
(1993) reia integral volumul de debut (deși, curios, cu un titlu schimbat: Stăpân pe pajiști), la care se adaugă șaizeci și trei de poeme care îl
impun pe M.T. ca pe un poet cu o viziune și un univers clare, distincte și
substanțiale – ceea ce face cu atât mai de neînțeles miopia contemporanilor
săi.
Poate că o parte a răspunsului stă în această rememorare
făcută de V. Leac în urmă cu
câțiva ani: „Ieşirea în public a lui Mihai Traianu se rezuma la drumul
de acasă până la intrarea în cea mai apropiată alimentară. Nu cunosc pe nimeni
care să fi avut o viaţă mai discretă, la fel ca Bartleby, mişcările-i erau
încete şi totodată invizibile. Neobservată a trecut şi poezia sa. (…) e
adevărat că erau foarte puţini cei care îi cunoşteau opera, dar nici printre
aceşti cunoscuţi nu s-a găsit vreun promotor. Eu l-am întâlnit târziu, în
ultima perioadă a vieţii lui, când vederea i se înrăutăţise din nou. Era un tip
fascinant, stătea întotdeauna, atunci când beam cafea sau ceai, indiferent în
ce locaţie eram, cu faţa spre Mureş. «Eu sunt un poet de râu, el e singurul
care mă înţelege, nu-i pot întoarce spatele», zicea, privind prin mine şi prin
tot ce era în spatele meu, spre râu. Şi râul l-a înţeles: a şters orice urmă a
trecerii lui prin viaţă.”
Până la moartea din 2007, în condiții
cumplite (Traianu a fost găsit, conform unei mărturii, înghețat în casă după
câteva zile în care nu mai fusese văzut), poetul a mai publicat două volume, în
care experimenta pe cont propriu noi formule (ca în poemele în proză din Aevea, 1999, sau ambițioasa Lumina zodiacală, din 2003), aparent
fără niciun interes pentru ceea ce ar fi putut însemna receptarea poeziei sale
de către public sau critica literară. Un remarcabil poet necunoscut, atât în
timpul vieții, cât și după moarte, Mihai Traianu rămâne un spirit exemplar,
coborât parcă din galeria personajelor aproape neverosimile ale lui Roberto
Bolaño.
Să
întinzi mâna
Să
întinzi mâna să prelungești dar viața
unui prieten umbra lui pe pământ
unui prieten umbra lui pe pământ
Să
treacă ierni și valuri de iarbă să întinzi
viața lui pe fața zilelor
să bată dar inima lui peste încremenirea
pietrelor de râu și mugurul crud
viața lui pe fața zilelor
să bată dar inima lui peste încremenirea
pietrelor de râu și mugurul crud
Să adaugi
un răsărit
peste suflarea lui o creangă înflorită
o închipuire a ploii chiar să-l îndemni la iubire
adică iubirea pentru o femeie iubirea de patrie
iubirea pentru hai să spunem un ied primăvara
peste suflarea lui o creangă înflorită
o închipuire a ploii chiar să-l îndemni la iubire
adică iubirea pentru o femeie iubirea de patrie
iubirea pentru hai să spunem un ied primăvara
Prelungindu-i
dar viața nu printr-un miracol
doar să-i întinzi mâna
când e pe cale de a se pierde
ce greu să spunem a muri
doar să-i întinzi mâna
când e pe cale de a se pierde
ce greu să spunem a muri
Să îi
readuci totul în lumina ochilor în plămâni
în sângele lui și în carnea și oasele lui de om
în sângele lui și în carnea și oasele lui de om
din Stăpân de pajiști (1977)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu