Să nu mori cu ei de gât (ca să-l citez pe Eugen Istodor dintr-o carte citită când eram prin liceu)?
Am scris articolul ăsta când încă nu împlinisem 21 de ani, acum merg lansat spre 33 și ce s-a schimbat? A, da, în rău. Că-n loc de Eugen Uricaru a venit Nicolae Manolescu, om și scriitor pe care îmi amintesc că-l respectam, și care s-a dovedit de zece ori mai nerușinat și mai feudal decât Uricaru? Ce să faci? Cât să te lupți cu morile de vânt? Gabriel Chifu era în 2004 mâna dreaptă a lui Uricaru, din 2005 până azi e mâna dreaptă a lui Manolescu. Cum vine asta?
Fabulaţiile preşedintelui
Sunt
de notorietate, de ani buni, neînţelegerile – atât de frecvent întâlnite în
toate domeniile vieţii noastre culturale – între personalităţile care conduc instituţii importante ale culturii
române. Iar acesta nici măcar nu este un neajuns dintre cele mai grave al junei
noastre democraţii. Disputele cvasi-intelectuale pe mize de nimic sunt distracţia
favorită a literaţilor români de la paşoptişti încoace. Tot timpul există măcar
trei-patru bisericuţe, cu tot atâtea influenţe, idei fixe şi vendete personale...
Ştie toată lumea cât de cât atentă la scena literară că există grupări ce-şi
dispută şi cel mai neînsemnat privilegiu, de cele mai multe ori ajungându-se la
discursuri vitriolante, de nu chiar înjurături ca la uşa cortului. Că, de
pildă, într-o parte e statornicit grupul ce conduce Ziua literară, şi că acesta e în stare să lupte pe viaţă şi pe
moarte pentru a-şi păstra culcuşul călduţ, sau că Marin Mincu, luându-i-se un
cenaclu pe care l-a condus aproape doi ani, încearcă să pârjolească câmpurile
şi să otrăvească fântânile, reuşind să-şi alunge şi ultimii aliaţi pe care îi
mai avea, că preşedintele Uniunii Scriitorilor îl ţine când pe unul, când pe
altul pe genunchi, şi că iute-i atinge cu nuielușa pe cei care n-au fost
cuminţi ş.a.m.d.
Cum falnicul critic M. Mincu a căzut în dizgraţie,
apele s-au tulburat de tot. Odată zâzania stârnită, cu ajutorul deplin, se
spune, al lui Ştefan Agopian, domnul Eugen Uricaru sugerează acum – deşi Domnia
Sa şi criticul dizgraţiat păreau, în urmă cu un an, să se înţeleagă decent – că
de fapt nici nu a crezut prea mult în misia şi posibilităţile lui M.M. de a
conduce cenaclul cu pricina, şi că numai la insistenţele domnului Mincu i s-a
încredinţat acestuia moşirea Euridicei. Criticul, aprig cocoş deghizat în
acvilă, „demască” la repezeală cârdăşia preşedintelui cu „baronii literari”
(numai aici nu se strecuraseră bieţii baroni!). Unde mai punem că la acuzaţia
preşedintelui, Marin Mincu susţine că, dimpotrivă, dânsul a început să se joace
de-a mentorul cu puştanii doar fiindcă a fost singurul care a acceptat această postură
şi că, în consecinţă, i-a făcut, la vremea aceea, preşedintelui un mare
serviciu.
Dar unde se găsesc oamenii
tineri în toate aceste conflicte de cafenea (cu ecouri în presa avidă de scandal – vezi articolele recente din „Cotidianul” şi „Gardianul”)? Se
implică în vreun fel sau
refuză amuzaţi coborârea în ceea ce pare a fi, până la urmă, un mare bâlci? Ar avea vocile lor vreun răsunet sau ar putea, dat fiind că cei mai mulţi nu
sunt încă în nici o tabără, să funcţioneze ca arbitri în chestiuni pe care
oamenii „de la vârf”, fiind prea adânc vârâţi în
ele, nu le mai pot privi cu justeţe? De curând, am primit un răspuns important,
un singur şi evident răspuns la toate aceste întrebări în definitiv puerile.
Ostilitatea, pentru cei
cărora nu le era încă destul de clară, şi superioritatea arogantă a lui Uricaru
au izbucnit cel mai limpede atunci când acesta a afirmat că, de fapt, tot ce
s-a citit în importantul cenaclu-atelier Euridice a fost „pornografie”, în felul acesta, preşedintele expediind repede lichelele
mici care se cred deja scriitori şi care cam trebuie, nu-i aşa, puse acum la
respect... Purtarea şi declaraţiile publice ale domnului Uricaru sunt cele ale
unui mare surmenat. Sau – trebuie să acceptăm şi această din urmă ipoteză – ale
unui abil manipulator pentru care atacul e cea mai bună defensivă. În ambele
cazuri, o ieşire impardonabilă pentru care preşedintele Eugen Uricaru nu poate
decât să primească un vot de blam din partea tinerilor pe care îi atacă fără să
aibă nici cea mai mică idee în legătură cu ceea
ce ei scriu! Nu ştiu dacă are sfătuitori proşti sau rău intenţionaţi, ori
dacă domnul Uricaru se lasă adesea condus de umori, dar de data aceasta, Domnia
Sa şi-a ales, în încercarea de a-i da o lovitură decisivă „exilatului”
contestatar Marin Mincu, un adversar colectiv – tinerii scriitori care au
frecventat cenaclul Euridice al Uniunii – a cărui legitimitate de a pune la
îndoială un discurs mincinos este în mod cert mai mare decât a bravului şi urgisitului
M.M. Atunci când afirmă cu năduf că Marin Mincu a promovat şi încurajat o
literatură pornografică, preşedintele Uniunii Scriitorilor se umple de ridicol
şi se dovedeşte a fi încă o dată în afara problemei; prin ricoşeu, afirmaţiile
domnului Uricaru lovesc în întreaga generaţie tânără, zis douămiistă, afirmată
cam între 1999 şi 2004 (perioadă peste care s-a suprapus, între 2002 şi 2004,
existenţa cenaclului Euridice condus de Mincu). Dezinformare, ignoranţă crasă,
ostilitate. Cam mult pentru un om care conduce o atât de mare şi de importantă instituţie.
Dar să le luăm pe rând.
Mai întâi, întrebarea la
care este chemat să răspundă oricare din tinerii care au frecventat cenaclul
Euridice – numai bună-credinţă să fie, că răspunsurile vin singure! – este: unde-i pornografia? De-a lungul a
aproape doi ani, au citit cam o sută de poeţi şi prozatori din toate
generaţiile şi regiunile ţării, regula fiind că, într-o şedinţă de cenaclu,
unui consacrat – cu lectura căruia se începea întotdeauna – i se adăuga un tânăr, debutant sau deja
debutat, ale cărui texte urmau a fi supuse, la urmă (ca şi cele ale
consacratului) “sfârtecării” critice. S-a vorbit în două sau în trei cazuri
despre unele tendinţe de exhibare a visceralului şi a sexualităţii, sau chiar
de înjurături neaoşe, ce ar putea friza pornografia, însă de fiecare dată atât
nivelul textelor citite de tinerii autori, cât şi acela al discuţiilor purtate
în jurul lor au fost îndeajuns de ridicate pentru a nu se ajunge nici la obiecţii
grobiene, şi nici la (posibila) lezare a pudibonzilor. În rest, nici vorbă,
nici urmă de pornografie. Au citit tineri poeţi cu voci foarte diferite, de la
tonalităţi feminine soft (Adela Greceanu,
Zvera Ion) la viscerale şi angoasate (Elena Vlădăreanu, Domnica Drumea, Oana
Ninu), de la poeţi cu alunecări
metafizice (Teodor Dună), la expresionişti robuşti (Ştefan Manasia, Dan Coman),
experimentalişti euforici (Adrian Urmanov, Mircea Ţuglea), imagişti (Răzvan
Ţupa), voci “angajate” (Marius Ianuş) şi minimalişti (Andrei Peniuc, Bogdan
Iancu, Constantin Vică, Denisa Pişcu). Dintre prozatori, Ionuţ Chiva, Elena
Pasima, Ioana Băeţica, Adrian Urmanov şi Mitoş Micleuşanu au citit texte în
stare să ilustreze cam toate direcţiile posibile din proza actuală. A contat
ceva din toate astea pentru contestatarii care nici măcar nu se obosesc să ne
citească? Nici vorbă.
Desigur că această stare
de lucruri (însoţită de o optică înadins falsă şi născătoare de hilare confuzii)
i se datorează în bună măsură lui Marin Mincu. Criticului trebuie să i se
recunoască însă meritele în descoperirea şi promovarea (chiar aşa interesată şi
zeflemitoare) a unor tineri care au confirmat sau vor confirma în curând,
precum şi a altora care „vor conta”
(după cum îi place Domniei Sale să spună)
în literatura română de peste un deceniu sau două. Perspectivă mult prea
îndepărtată pentru unii din scriitorii mai vârstnici de azi, „seniorii”
zaharisiţi care nu dau doi bani pe posibilii lor urmaşi. Una dintre problemele domnului
Marin Mincu a fost însă gestionarea extraordinarului atelier pe care îl
conducea şi în care, de la un punct încolo a început să se poarte nărăvaş şi
despotic, permiţându-le numai protejaţilor săi să se desfăşoare (iar pariurile
critice ale domnului Mincu nu sunt în toate cazurile câştigătoare). Fiind,
adică, pentru unii mumă, pentru alţii ciumă.
Acesta este contextul unei
dispute publice penibile, care capătă o tot mare amploare, context pe care m-am
străduit să-l redau cât mai precis, aflându-mă, aşa zicând, în miezul chestiunii, ce se adaugă acum
multor altora, alimentate de dorinţa oarbă de putere şi de vanitatea degradantă
a actualilor conducători ai Uniunii Scriitorilor din România. Pentru tinerii
scriitori (iar aici, stupoare!, e vorba chiar şi de autorii aparţinând generaţiei
’90 – Pop, Gălăţanu, Bănulescu sau Aldulescu –, scriitori importanţi ai
literaturii de azi şi oameni la 40-45 de ani, ţinuţi la rândul lor de generoşii
uricari pe banca rezervelor) pare a exista o singură soluţie salvatoare. Este
cu siguranţă cea mai simplă. Dat fiind că Uniunea Scriitorilor a devenit o
instituţie parazitară şi mortificantă, generaţiile de scriitori intraţi de acum
„în arenă” nu trebuie să mai aibă nici o legătură cu aceste rămăşiţe de
structuri staliniste. Nu avem nevoie de aşa ceva, ci de structuri alternative
şi democratice în care fiecare voce să conteze cu adevărat.
Forţa adevăratei
literaturi actuale nu vine din reeditarea sau din traducerile cărţilor de acum
treizeci de ani ale vreunui preşedinte – oricare ar fi acesta – şi ale camarilei
sale. Literatura vie se construieşte acum, în România anilor 2000, iar cei tineri
au forţa, energia şi zelul necesare pentru a schimba durabil lucrurile, în
condiţiile în care, după cum am mai spus, centrul
se osifică şi se clasicizează cu o proverbială lipsă de măsură şi de
discernământ.
(articol apărut în Adevărul literar şi artistic, nr. 727 / iulie 2004)
da da
RăspundețiȘtergeremarin mincu e tare si stefania de asemenea
ca tot suntem aici
long live