Mircea Popovici (1923-2014)
se naște pe 21
aprilie 1923 la București. După absolvirea Liceului Militar din Iași, urmează studii
la Facultatea de Drept din București (1942-1947). Apropiat cercului de la „Albatros”,
debutează în revista „Kalende” (1944). Frecventa, de la 20 de ani, la îndemnul
prietenului său, Constant Tonegaru, cenaclul „Sburătorul”, condus de Eugen Lovinescu.
Publică în toate revistele importante ale perioadei, iar în 1946 îi apare, ca
urmare a câștigării Premiului Tinerilor Scriitori acordat de Fundațiile Regale,
volumul Izobare. Din juriu făceau
parte Tudor Vianu, Perpessicius, Camil Petrescu,
Vladimir Streinu, Șerban Cioculescu, Pompiliu Constantinescu, Ion Biberi și
Petru Comarnescu. Cartea
iese deodată cu Plantații de Constant
Tonegaru și Libertatea de a trage cu
pușca a lui Geo Dumitrescu. Între 1945 și 1954 este ofițer, după care se
stabilește înapoi la Iași, unde reia studiile superioare la Institutul
Politehnic. După Izobare nu mai
publică în volum timp de 41 de ani. Lucrează ca şef de laborator la Facultatea de Construcţii a Institutului Politehnic și
inginer proiectant la Institutul de Proiectări Iaşi, de unde iese la pensie în
anii ’80. Popovici revine la poezie după afirmarea Generației 80 (nu pot fi
ignorate afinitățile dintre unii poeți lunediști, ca Traian T. Coșovei, și
poetul Izobare-lor), publicând în
următoarele două decenii volumele: Licențe
emotive (1987), Poezii (1988), Paletă de amurg (1991), General Museum (2001), Variațiuni rococo (2008) și Cabinetul de stampe (2009). Totuși, cea mai importantă apariție rămâne
reeditarea cărții de debut – Izobare iese
în 2005 la editura ieșană Alfa. Recuperat la senectute din
semianonimatul de o jumătate de secol, cu ajutorul prețios al lui Bogdan Crețu,
care îi face un portret vibrant („Un poet tânăr la numai 85 de ani”), Mircea
Popovici decedează pe 31 martie 2014, fiind cel mai longeviv autor al
generației sale.
Discuții
N-avem secrete unul față de altul, cum
n-au
nici oglinzile turnate din magazinele cu
multiple raioane.
Inima este un crater violent care aruncă matematic cenușă
cu presiune forțată prin patru pistoane.
Nu-ți mai vorbesc despre învârtirea pământului,
– aceasta o simțim printr-un echilibru
care ne este străin –
și nici despre optica unui răsărit de
soare,
pe Mont Blanc sau la limită de lichid
alcalin.
Iubito, între noi sunt corăbii și-odată
nu era decât pielea tremurătoare ca un
fiord;
între sânul tău stâng și pulpa ca o
volută,
căutam cu privirea atentă direcția
noastră spre Nord.
Din ochii tăi, apunea soarele, de
oriunde,
ca un căutător de de perle dintr-un
ocean Indian;
iar noaptea-n hamac, gelos căutam Luna
ce zornăia pe pântecul tău ca un ban.
Iubito, acum între noi cad ploi
tropicale;
orașe liniare ne-au despletit ca două
continente tăcute
și dragostea noastră a coborât
temperatura la câteva grade.
Iubito între noi sunt corăbii și-atâtea
oceane stătute
Veac nou
Străzile se deșirau pe stampă, prea
uniforme.
Metroul aducea din eter pasagerii la fix
și case transatlantice veneau să zgârie
cerul:
eram călătorul cuptoarelor-nalte și al
razelor X.
Undeva treceau motoare strident
peste-o lume aprinsă cu reflectoare de
jar;
– ideile funcționau și ele la priză –
era o noapte de mâini ce se zbat
alandala bizar.
Purtam haine, pălărie cu bor și-n
buzunar acțiuni
și-orașul era prin sârme de-antenă.
Timpul se măsura cu imagini suprapuse pe
film
și repaosul se dădea din timp în timp,
prin sirenă.
Nu existau coloane, foruri sau temple
și-n librării se vindeau numai plăci
imprimate;
se știa anul morții și vieții precis din
formule
și când Pământul se va lovi de planeta
Marte.
Înserarea cădea, plecam abătut din
cetatea
cu străzi prea simetric pavate cu fier,
cu amețeala noastră cea de toate zilele
și mii de furnale ce zvârleau cenușa pe
cer.
Trezire
Renaște din ciudata împletitură a
cărămizilor,
din unghiul de incidență al
acoperișului,
din tapetul multicolor al camerelor,
în care-ți visezi nebunia spre văzduhul
suișului.
Coboară-ți toate antenele urcate pe
case,
alinie-ți mansardele de la bordura
trotoarului
și închide ziarul informațiilor plate;
suntem de-atâtea secole la fel sub
epoleții Soarelui.
Înalță-te singur deasupra arhitecturii prea
grave,
la umărul cerului cristalin ca un geam
de ceasornic
dincolo de steaua înfiptă de tine,
pioneză,
peste bârnele care-ți țin respiratul tău
dornic.
Desfă-te din ritmul tacheților care bat
în timpan,
din angrenajul pistoanelor ciocnind prea
dement;
sus unde pământul e mic ca bilele tale
ce le-nvârteai serios și atent în
rulment.
Din altă perspectivă, la-nălțimea
gazonului
sau la echilibrul vântului care bate
tăcut,
vom uita neliniștea ce-o rupem zilnic
din calendar
cum am uitat actorul din epoca filmului
mut.
Veac XX
Urcau locomotive pe macarale-nalte;
priveam cometa Haley, neștiutor de vise,
sau trepidam sub podul cu sute de
traverse,
prea meșteri în formule de sinuși și
abscise.
Prin circuit electric vorbeam cu Polul
Sud,
închis în atelierul cu raze și mercur
și noaptea-n violență de reofori
aprinși,
cu mâinile-amândouă topeam metalul dur.
Din zvon de mecanisme cu arcuri de
ceasornic,
spre nouă alchimie îmi despicam un drum
și negri de cărbune, încinși de arc
voltaic,
torceau ghevinturi aspre sub menghine și
fum.
Și seară după seară înseriam motoare,
urcat pe trei piloane de-naltă tensiune,
trăznind de sus cu brațul, înnebunit de
zgomot,
această jucărie și groaznică minune.
Arhitectură
Pe străzile liniare ca maniile fixe din
noi,
dintr-un cartier spre altul, tramvaiele
circulau prin scânteie.
Într-o încrucișare de coborâri și
suișuri la semn:
Civilizatori coceam sub meninge cantități de idee.
„Un secol de activitate în cuburi și
angrenaj aderent”
striga frontispiciul templului nostru nemobilat
și avar;
pușca nu mai era o jucărie pentru copiii
cuminți,
cu ea se cucerea universul hectar cu
hectar.
Un singur fel de ocupație în starea
civilă: inovatori,
deși se pare că nu mai avem nimic de
făcut.
Conduita morală, doar grija atentă: „fii grav”
de-aceea râdeam când murea câte unul
tăcut.
Pentru toate, ne respectam invențiunea
cea de toate zilele,
ce erupea din laboratorul de izocronism
și valențe,
acolo puteai afla că-n fiecare eprubetă
se-amestecă ideile mari, extrăgând doar
esențe.
Am văzut civilizația noastră cățărată pe
culmi
dar n-am aflat ce se-ascunde-napoia
atâtor minuni.
Progres
Informația zilei era doar progresul
științific,
iar invenția un calendar mai exact.
Din îngâmfare ne construiam o clădire cu
multe etaje,
căci savanții-au semnat în uzine, cu
moartea un pact.
În ritm de supapă și artificiu ciudat de
formule
un muezin mai realist descifra sensul
planetelor moarte.
Gravitatea era un cuvânt proscris ca și
ignoranța;
era o minciună tot ce s-a scris
pân-atunci în vreo carte.
Inelul Saturn dădea energie și forță
motrice;
prin tunel, expresul lega două puncte la
antipozi;
omul nu mai murea – roboși suportau
războiul și-otrava
cu detectoare precise și lămpi cu patru
catozi.
Numai anul murea de blestem, de urât sau
de ciudă
la fiecare sfârșit de-activitate
omenească
bătrân și zbârcit ca o neînțelegere-a
lumii
și a progresului ce surâdea pe ecran ca
o mască.
Mozaic
Ca o umbră se opresc în odaie părerile,
precum de multe ori se opresc taxiurile
la încrucișare;
oamenii se salută din fotografii cu
manechine seara,
într-o lumină bună, alunecând liniar pe
covoare.
Pe trotuar, ca prin circuite, ne
schimonosim în vitrine
și omnibuzele prin construcții, alunecă
greu.
Se rostogolesc obloane pe asflat,
într-un joc de arșice,
zornăind ca monedele acționarilor
ghemuiți la ghișeu.
Sângele circulă la aceeași temperatură,
comun,
pe izobara liniară a unui tropic elegant
dar difuz.
Dimineața primesc în pervazul ferestrei
șapte culori,
înșurubate pe disc, ca roza vânturilor
în auz.
Dintr-o parte și alta ascensoare cad
nesfârșit,
coborând seismic peste monologul unui
poet solitar
ce privește atent serata moleculelor din
sânge,
rostogolind infinitul spre-același atom
singular.
Planșe
Primăvara, mi-am spus, oamenii au
culoarea hârtiei de calc;
adesea în transparență, le-am văzut aparatul
circulator
cum pompa ca o stațiune de benzină
albastră
inima răsucea în magneți dragostea, ca
un rotor,
Desigur numai primăvara când soarele e
alb ca un bec
spuneam. Lumina opacă intra monotonă
prin piele
dar când noaptea se spărgea ca bibelourile
de gips,
oameni de calc își arătau plămânii
mișcând ca niște biele.
Prin trup se vedea același orizont
planimetric
cu răsăritul soarelui din diafragmă spre
creștet,
ca și cum amiaza ar fi fost deasupra
meningei
în lăstărișul părului fără formă și veșted.
Prin oameni, mi-am spus, aș putea trece
ca prin perdele
dar când voiam să trec, hainele se
agățau în vertebre
deoparte și alta bronhiile fluturau
aerul rece și cald
și sângele-și ducea globulele roșii prin
membre.
Ce oameni ciudați! Grotesc viața foșnea
indecent
ca-n planșele cu anatomii sau secțiuni
de pistoane;
prin transparență, semănau cu
alambicurile de spirt
sau cu mașinile de scris ce lunecau prin
butoane.
Desigur numai primăvara, mi-am spus,
oamenii rămân goi
deși timpul tocește viața ca și hainele
de pe noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu