C.T. Lituon (1922-1948)
pseudonimul lui Constantin Tutică, originar din satul doljean Lipovu,
unde a și fost înmormântat după moartea sa la nici 26 de ani; Lituon rămâne o enigmă
chiar și în contextul epocii în care iese din adolescență, intră la Agronomie
în București și scrie poezie, vreme răscolită de dictatură, confuzie și de cel
de-Al Doilea Război Mondial.
„În generaţia sa Lituon este un fel de legendă. Cu o aură de regrete, admiraţie
şi invidie postumă, el va intra în istoria literară aproape ignorat de marele
public” scrie Aurel Dragoș Munteanu, însă nu doar stima de public, ci și
reținerea sa în istoriile literare l-au ocolit pe poet. Cele câteva luni
petrecute, se spune, în beciurile Siguranţei, apoi umiditatea Bălţilor Brăilei,
în care a făcut măsurători pentru definitivarea proiectului de diplomă, au fost
poate factorii declanșatori pentru o tuberculoză a laringelui care avea să-i
macine constituția fragilă. Spitalizat la Predeal, apoi la București, moare în
28 martie la Spitalul TBC Filaret.
Deși între 1942 și 1947 a publicat în cele mai importante reviste ale perioadei, Lituon n-a apucat să debuteze în volum, deși, dacă e să ne luăm după Ion Caraion, cartea sa urma să fie publicată de Editura Fundațiilor Regale în anul în care aceasta a fost desființată. Manuscrisul e păstrat de Caraion, însă rămâne nepublicat (deși paradoxalul autor al Sfârșitului continuu este autorul celui mai vibrant și mai precis text despre poet și explorările sale, rămase în „caietul” atâta vreme uitat, amânat).
Volumul Geneza (2003, cuprinzând toată poezia scrisă de Lituon) apare, sub îngrijirea profesorului Sever Dascălu, de-abia în secolul următor, la 65 de ani de la moartea autorului său. A trecut de atunci mai bine de un deceniu, însă Lituon tot nu a fost descoperit, deși unele dintre textele sale, păstrând aerul epocii, adică influențe și afinități firești cu poeții grupării „Albatros”, poate în special cu Tonegaru și Dumitrescu, sunt documentul viu al unei sensibilități și al unui talent curmat exact în momentul când ar fi putut ieși din găoace.
Deși între 1942 și 1947 a publicat în cele mai importante reviste ale perioadei, Lituon n-a apucat să debuteze în volum, deși, dacă e să ne luăm după Ion Caraion, cartea sa urma să fie publicată de Editura Fundațiilor Regale în anul în care aceasta a fost desființată. Manuscrisul e păstrat de Caraion, însă rămâne nepublicat (deși paradoxalul autor al Sfârșitului continuu este autorul celui mai vibrant și mai precis text despre poet și explorările sale, rămase în „caietul” atâta vreme uitat, amânat).
Volumul Geneza (2003, cuprinzând toată poezia scrisă de Lituon) apare, sub îngrijirea profesorului Sever Dascălu, de-abia în secolul următor, la 65 de ani de la moartea autorului său. A trecut de atunci mai bine de un deceniu, însă Lituon tot nu a fost descoperit, deși unele dintre textele sale, păstrând aerul epocii, adică influențe și afinități firești cu poeții grupării „Albatros”, poate în special cu Tonegaru și Dumitrescu, sunt documentul viu al unei sensibilități și al unui talent curmat exact în momentul când ar fi putut ieși din găoace.
Studiu la
proiectul de poduri
Domnișoara Inginer avea inima călită la temperatura cuptoarelor înalte
Și mă privea aspru în fiecare dimineață
De câte ori îi povesteam despre anotimpurile zvelte din preajma iubitei,
De câte ori îi spuneam că au înflorit trandafirii nobili din parc
Altoiți de grădinarul importat din Olanda.
Toamna aceea, fără spații violente, fără echinocții
– Blestemată de păduri, de luminișurile rare
Și de ierburile nemenționate în ierbare –
Se așternea ca o ultimă aventură
Peste podul ciudat și uriaș al Domnișoarei Inginer,
Nesprijinit nici în zidărie, nici în fier.
Câteodată noaptea, când o cuprindea nebunia pe Domnișoara Inginer,
Creșteau laolaltă podurile suspendate, din compas și echer.
Domnișoara Inginer avea inima călită la temperatura cuptoarelor înalte
Și mă privea ironic de câte ori îi spuneam
Că în curând iubita mea va părăsi preocupările sale de aloidism,
Că în curând o va vesti Îngerul.
(Lanuri întinse vor rodi pe aproape de închipuirea mea,
Domnișoara Inginer mă va privi mai ironic și mai aspru ca niciodată,
Boi blajini vor rumega amintirea strămoșilor
Care-au îngenunchiat lângă Fiul lui Dumnezeu.)
Câteodată noaptea, când o cuprinde nebunia pe Domnișoara Inginer,
Podul nostru, ca o omidă uriașă, ridică spinarea spre cer
Susținut doar de focul care se aprinde sălbatic din ochii lui Lucifer.
Într-o zi, poate, mă voi sfătui și cu Apolodor din Damasc
Întrebându-l despre obrazul descompus al Domnișoarei Inginer,
Despre podul care o ațâță uriaș și ciudat,
Despre nebunia care o cuprinde la al doilea cântat.
Inscripții din
sanatoriu
Ca pâinea albă
Pe care o fac nevestele din Banat
Buci grase visa
Un om c-o tuberculoză grea.
Un izvor rece, o pădure rară, un flaut
de os
Delirau buzele arcuite pe un chip
graţios.
Ochii închişi, vocea de contraltă
Indicau o febră înaltă.
În martie cel fără de milă
Domnişoara Aglaia vroia o zambilă.
Fecioara cea albă din ţinutul muntos
Îşi dorise pe vremuri un ins în puteri
din Franţa de Jos.
Stenografie
Azi m-am gândit, iubito, la amorul nostru sincronizat
M-am gândit maşinal şi corect,
Ca acest costum negru adus de la călcat
Şi pe care îl voi îmbrăca mâine
La ceremonialul deschiderii trustului de conserve alimentare.
Mi-au venit apoi în minte o serie întreagă de probleme
importante
M-am gândit la ochii tăi ca două semafoare
Şi la perfecţiunile ce s-ar mai putea aduce maşinii de
calculat;
Mi-am admirat biroul meu în culori sumbre,
Care invită la seriozitate şi severitate;
M-am gândit apoi la sărutul tău colorat,
La sentimentele noastre egale şi rotunde
Şi la ingeniozitatea sistemului actual de circulat.
Apoi m-am gândit, iubito, maşinal şi corect
La amorul nostru simplificat;
Mi-a venit apoi în minte podul uriaş care se construieşte
M-am gândit la progresul industriei de coloranţi;
La sânii tăi care au început să se atrofieze
Şi la posibilitatea de a ne iubi ca două idei.
L-am văzut pe prietenul nostru arheolog
– omul acela înalt şi vânjos –
Singurul care nu era chel şi nu purta ochelari,
Şi care susţinea cu căldură că altădată eram brutali şi
păroşi.
Azi m-am
gândit, iubito, la amorul nostru oval,
Şi la o
întreagă serie de probleme importante;
M-am
gândit la inconvenientele introducerii sensului unic,
La
toaletele pe care ai să le îmbraci la viitoarele reuniuni
La
gândurile noastre închise într-un cerc
La
avantajele şi dezavantajele societăţii pe acţiuni,
Şi la
posibilitatea că mâine ne vom naşte fără clavicule.
M-am
gândit apoi la enormitatea pe care am citit-o undeva
Şi anume
că tu, iubito, ai fi ruptă din coasta mea.
Inscripții
Prietenul meu cu lavalieră şi preocupări
de tiraj
La noapte te voi privi din al doilea
pătrar;
Pe cheiurile de la Hamburg vor năvăli
apele în flux
Marinarii ajunşi în port vor înceta
să-şi mai închipuie;
Fetele brune şi blonde vor avea prima
lor noapte tristă:
Fiecare va spune încet: mateloţii
aceştia învie sângele.
Madam Clara se va bucura, va fuma ţigări
parfumate din sud,
Va primi conserve de vacă din Argentina
Şi îi vor luci ochii dacă printre
mateloţi va apare şi negru Ydin.
Prietenul meu cu lavalieră şi preocupări
de tiraj
La noapte te voi privi din al doilea
pătrar.
În zadar îmi vei spune: oiţa mea blondă
şi fină!
De acum înainte voi uita cele câteva
civilizaţii
Voi uita c-am suferit şi m-am îndoit
Ca Hanibal în faţa cetăţii
Voi uita figurile răvăşite şi triste ale
fecioarelor din Tracia
Răpite de Sidon Fenicianul pentru negoţ.
Da, da voi uita şi oamenii secolului
nouăsprezece
Care au încercat să revizuiască
pasiunea.
De acum înainte voi renunţa la fiinţa
mea rafinată şi subtilă
De acum înainte voi urma exemplul Domnişoarei
Olivia din Baltimore
Voi avea optsprezece ani, îl voi iubi pe
studentul Marenj
(Cel mai bun jucător de fotbal de la
Universitate)
Ca o adevărată strănepoată a vechilor
pionieri.
Poem
Sunt în fiecare fetiţă cu rochiţă de stambă
Cu faţa imaculată, cu basca albă
Cu două acolade creionate peste fruntea de var
Cu smoala continentelor negre strânsă-n ochi, avar.
Mă regăsesc în toate elevele ceruite de prea multă primăvară
(În mersul lor liniar şi cuminte)
Care privesc fierbinte
După fiecare Făt-Frumos care trece fumându-şi pipa pe sub
scară
Sunt eu întreagă
Când mă adun sub cer senin
În dansul elegant şi lent
Şi când mă desfăşor, brăţară furtunii, în spasm violent.
Fiecare păpuşă de catifea cu gesturi fine
Are ceva din mine.
Sunt în fiecare fetiţă cu rochiţă de stambă
Cu faţa imaculată, cu basca albă.
Notații
Viaţa mea se rezumă la o primăvară
Şi la o existenţă decalcificată.
Niciodată nu m-a interesat
De ce pe strada aceea un felinar era
strâmb.
De ce altul era elegant şi drept!
Ştiam doar că în primăvara aceea
Sufeream verosimil şi direct.
Viaţa mea se rezumă la o primăvară
La o grădină plantată cu trandafiri
nobili,
La câteva ore însufleţite de algebră
Pe care le voiam rezolvate sigur şi
inteligent.
De aceea poate niciodată nu m-a
interesat
De ce pe strada aceea unele felinare
erau neluminate
Iar altele trădau prea mult interior.
Poate de aceea am uitat că tata şi mama
sunt ţărani
Că mănâncă de şapte ori pe săptămână
mămăligă
Şi nu se spală niciodată pe dinţi.
Viaţa mea se rezumă la o primăvară,
La strada aceea pe care mergeam ciudat,
La o grădină plantată cu trandafiri
nobili
Şi poate la momentul ideal pe care nu
l-am realizat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu