Nichita Danilov, Amurgul orașelor
(Editura Tracus Arte, 2013)
Autor
de prim-plan al generației sale, Nichita Danilov pare să fi făcut în ultimii
opt ani un pas înapoi ca poet, publicând însă din 2004 încoace mai multe romane
primite excelent, care au completat, după volumele de poezie dintre Fântâni carteziene (1980) și Centura de castitate (2007), profilul
unuia dintre cei mai puternici și mai relevanți scriitori ai prezentului.
Evitat
de juriul Premiului Național de Poezie de la Botoșani, printre nominalizații
căruia se numără, în chip firesc, de câțiva ani, omis, într-o mișcare greu de înțeles, de Cosmin Ciotloș în antologia recentă Cele mai frumoase 111 poezii ale generației ’80 (2015), Danilov rămâne
unul dintre poeții cărora cei de după 2000 le păstrează o admirație neerodată
de trecerea anilor. Am mai spus că, pentru unii dintre ei, acest poet a fost și
rămâne un reper (mai ales datorită cărților sale de până la începutul
secolului) și un model de scriitură pentru câțiva dintre cei mai buni poeți ai
generației 2000 (aceia catalogați în general de critica noastră plictisită și
leneșă ba drept „neo-expresioniști”, ba drept „manieriști” – sintagme de care
nici poezia lui Danilov nu a fost ocolită).
Apariția
antologiei Amurgul orașelor (Tracus
Arte, 2013), deși mai degrabă trecută cu vederea de comentatori și critici,
confirmă discursul viguros și original al lui N.D., după antologiile
anterioare, Secol (2003) sau Ferapont (1980-2004) (2005) – la care
poate fi adăugat excelentul cvintet Băutorii
de absint (volum colectiv din 2007, care îi mai cuprindea pe Traian T.
Coşovei, Ion Mureşan, Ioan Es. Pop şi Liviu Ioan Stoiciu) –, și îl readuce în
atenție pe acest scriitor mai degrabă atipic în contextul generației sale.
S-a vorbit suficient
de mult, de la debutul lui Danilov (Fântâni carteziene, 1980), confirmat
de următoarele trei volume (Câmp negru, 1982; Arlechini la marginea
câmpului, 1985; Poezii, 1987), despre gravitatea discursului „simbolizant”
(M. Mincu) al acestui poet care afişează fără mari precauţii o teatralitate fastuoasă,
şi pentru care lumea este o scenă, iar poemul, un spaţiu dramatic în care
întreaga arlechinadă a existenţei e revelată dintr-o perspectivă medievală, cu
inserturi mitologizante. „Fereastra”, „zidul”, „uşa”, „clopotul”, „îngerul”, „râul”
devin prezenţe aproape palpabile, ridicându-se deasupra strictului efect de
scenografie. De fapt, butaforia daniloviană prinde viaţă într-o scriitură „rusească”,
preocupată în cele din urmă de locul omului în lume şi de posibilitatea
mântuirii.
Dar,
pe lângă un ciclu dens, cu o dicție aproape biblică, precum „Nouă variațiuni
pentru orgă” (titlul omonim al unui volum din 1999), găsim la Danilov momente
de poezie intensă și dramatică în care Trakl se întâlnește cu T.S. Eliot în
peisaje pur daniloviene. Obsedat și el de spectrul „lunii April”, Danilov nu
este mai puțin înzestrat pentru ipostaze ale deriziunii care par azi manifest
în răspăr cu ironia și cotidianul sărăcit de semnificații mai profunde al
80-ismului de manual: „Cu craniul ascuţit ca un ou / trece pe stradă marele
poet Nichita Danilov. / Eu merg în urma lui şi meditez / citindu-l pe Borges. //
(…) Astfel gătit el trece ca să şocheze / inimile voastre puţin cam obeze (…)”
(„Portret al artistului la tinereţe”). Este ceva aici din vulnerabilitatea
funambulescă a lui Adrian Maniu, dar şi din dorinţa de a zgâlţâi un public cu o
sensibilitate tocită. Cu riscul de a mă repeta: Danilov a făcut mereu o figură aparte în context
80-ist, nefiind niciodată printre poeţii „la modă”, întrucât nu părea să aibă
vreo legătură cu locurile comune confecţionate pe marginea literaturii
generaţiei sale (nu cred, de pildă, că l-ar fi interesat vreodată „coborârea în
stradă a poeziei”, dezideratul de tinerețe al lunediştilor).
„Secolul” din poemele lui Danilov reprezintă
un moment agonic, de descompunere a lumii şi a fiinţei, vestind amurgul (Ioan
Es. Pop l-a numit „Colateralul”), cu procesiunea sa de calamităţi şi degradări
iminente ale corporalităţii, aproape în manieră biblică („Ochii femeilor şi-au
pierdut strălucirea / şi sânii lor nu-mi spun nimic. / Ca porcii, ca bivolii se
scaldă / bărbaţii în mocirlele cărnii şi putrezesc!”). Iar în ce priveşte
parabolele cu miez filosofic, dacă nu şi cu o tenace tentă morală, trebuie spus
că ele reiau nu de puţine ori „recuzita” consacrată a Bisericii răsăritene,
austeritatea îmbinându-se cu splendorile fulgurante (chiar aşa, funeste şi
întunecate, cum ne apar aproape întotdeauna) într-o poezie care visează să
ajungă la puritatea şi adâncimile rugăciunii. Astfel încât, dincolo de orice
„cabotinism savurat în secret” (despre care aduce vorba Ion Bogdan Lefter) sau
de tonul hieratic profesat în cadrul unei scenografii crepusculare, la Danilov,
poet în care lucrează fără încetare tentaţiile mistice ale ortodoxismului
pravoslavnic, este posibil ca solemnitatea să întâlnească histrionismul, iar
excesul de simbolistică să fie pus în slujba zicerii profetice.
La fel ca Mihai
Ursachi, cu care păstrează unele afinități de substanță („Aur şi vin”), precum
și orgoliul și superbia „magistrului Pelican”, Nichita Danilov pare a ilustra
în poezie (dar şi în roman) o speţă de barochism răsăritean, în care
arhetipurile joacă un rol esenţial, iar reflexele estetizante nu sunt decât
expresia acelei „lucidităţi neîndurătoare” care i-a pus la încercare pe atâţia saturnieni:
„(…) Nici depărtatul ţipăt de dragoste / şi nici chemarea nostalgică a morţii /
nu mai tulbură înăuntru nimic. // Şi doar neîndurătoarea rază a lucidităţii /
străbate tot mai rece şi necruţător / orice ‘ndoială, orice speranţă, orice
fior!” („Rază a lucidităţii’).
Poezia îşi regăseşte la el chemarea de a dezlega
marile întrebări ale existenţei, cu o intensitate (de nu chiar fanatism) care
face din Danilov un „purist” intransigent, asumându-și riscul, tot mai rar
într-o lume relativizată până la derizoriu, de a se lăsa invadat de sonorităţi
şi obsesii din alt veac.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu