luni, 21 iunie 2010

Biblioteka Blecher

După zece luni în care am făcut Institutul Blecher (23 de ediţii în care au citit 52 de autori), m-am decis ca, începând cu iulie, să pornesc Biblioteka Blecher, ce va cuprinde cărţi în format .pdf (pe care, dacă vom avea ocazia şi mijloacele, le vom publica şi pe hârtie la un moment dat), alese pe sprânceană, cărţi influente, cărţi-reper care merită recitite / sau doar să ajungă la un public pentru care cartea (în special volumele de poezie apărute în ultimul deceniu) a ajuns ceva îndepărtat şi intruvabil. De "proiectarea" cărţilor se va ocupa, bineînţeles, Ana Toma, iar primele două titluri sper să apară până la Festivalul de poezie de la Bistriţa şi Sângeorz-Băi:

* Nora Iuga, Piaţa cerului (Jurnal de bucătărie), o superbă carte experimentală, apărută pentru prima dată în 1986, cuprinzând poezie şi fragmente de proză jurnalieră, ciuntite serios de cenzură (autoarea vrusese să includă şi schiţe de rochii sau reţete culinare, care însă nu au intrat). Exemplarul pe care îl am eu din Piaţa cerului are o poveste aparte: mi-a rămas de la Mariana Marin, pe care nu a mai fost vreme să i-l dau înapoi... Exemplarul, primit cu dedicaţie de la Nora chiar în 1986, are însemnările acesteia şi arată clar toate modificările - mereu stupide, uneori teribil de amuzante - operate de cenzură faţă de manuscrisul iniţial. Vom arăta pe text aceste schimbări, pentru ca cititorul să poată înţelege, astfel, mecanismul de funcţionare şi absurdul relaţiei dintre poet şi cenzor.

* Angela Marinescu, Tăcere sexuală. Poeme alese (2001-2009), o antologie în care voi selecta piesele de rezistenţă din ultimul deceniu ale unuia dintre cei mai influenţi poeţi din ultimii 20 de ani. Angela Marinescu a fost foarte activă în anii 2000, publicând patru volume excelente: Îmi mănânc versurile (Vinea, 2003), Limbajul dispariţiei (Vinea, 2006), Întâmplări derizorii de sfârşit (Vinea, 2006) şi Probleme personale (Cartea Românească, 2009) în care face o sinteză a poeziei sale, dar şi a poeziei anilor 2000 (dacă mă gândesc la multele imitatoare, pierdute pe drum între timp, care au încercat să pastişeze formula Angelei). O antologie reprezentativă, care o confirmă, după Skanderbeg (Vinea, 1998) şi destul de nereuşita Poeme de sus în jos (Cartea Românească, 2003) pe A.M. ca pe cea mai importantă poetă contemporană.

4 comentarii:

  1. Super! Chiar era nevoie de așa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  2. o initiativa deosebita, claudiu! succes in realizarea ei

    RăspundețiȘtergere
  3. Bravos! Eu chiar aveam nevoie de o cură cu Nora Iuga, or, eu n-am reuşit niciodată să găsesc altceva decât Săpunul lui Leopold Bloom, pe care am lăsat-o din mână după două pagini, şi Hai să furăm pepeni, pe care doar am văzut-o în Cărtureşti. De eoni încerc să dau de vreuna din cărţile ei de poezii, mai ales primele, toate poeziile disparate pe care le-am găsit pe ici pe colo m-au captivat. Aşa că, deşi am auzit că versurile de mai târziu ale ei sunt diferite faţă de cele de început, nu strică. Aşa că, încă o dată, felicitări.

    RăspundețiȘtergere