duminică, 4 ianuarie 2015

Debuturile din 2014. O schiţă (1)


Îmi cere un prieten să-i zic ce ştiu despre debuturile în poezie din 2014. E tare greu să contabilizezi azi tot ce se întâmplă într-un domeniu care, editorial vorbind, a făcut implozie şi asupra căruia e din ce în ce mai greu (ba nu: a devenit imposibil) să ai imaginea completă. Nici nu cred că ar fi suficiente motive, de altfel, decât pentru fanatici şi arhivari, să caute şi să citească orice cărţulie apărută într-un tiraj confidenţial la o editură de buzunăraş (chiar şi când buzunăraşul ăsta-i cât o casă), mai ales că – iar asta chiar nu e o observaţie răutăcioasă  nu vei găsi prea mulţi poeţi debutanţi într-un an (şi asta dacă e un an bun) care să te dea pe spate, din simplul motiv că nu dai de artă de calitate pe toate drumurile.
Lista (schiţa) pe care-mi propun să o prezint ar trebui să-i cuprindă pe acei poeţi ce ar putea fi consideraţi, după volumul cu care debutează în poezie, măcar promiţători (ştiu, nici mie nu-mi convine cuvântul ăsta, dar meargă). Câinii latră, caravana trece, premiile literare se iau cum se iau, uneori pe merit, alteori pe recomandări sau simpatii, cronicile vin sau nu, oricum mare importanţă nu au lucrurile astea, importante sunt discursurile care se impun (sau, mai exact: care îi impun din start pe acei poeţi care vor continua să scrie, vor evolua).
În sensul ăsta, aş încerca să fac o comparaţie utilă pentru discuţia pe care am deschis-o aici şi, sper, folositoare prietenului meu curios cum arată şi cine sunt cei care debutează la A.D. 2014. În 2005, cărţile de debut care au ţinut "capul de afiş" prin reviste şi pe la balurile de profil, despre care s-a scris şi care au luat Premiul Naţional "Mihai Eminescu" au fost semnate de Oana Cătălina Ninu (Mandala, prima şi ultima ei ispravă scriitoricească), Diana Geacăr (cu un titlu voit plat şi banal pe care n-am chef să-l mai caut) şi Andra Rotaru (a cărei carte, Într-un pat sub cearşaful alb, a fost tradusă şi publicată după câţiva ani în Mexic). Judecaţi singuri, după un deceniu, dacă şi care dintre aceste trei poete (care aveau atunci 20, hai 20 şi ceva de ani) a rămas în peisaj, care merita distincţia şi cât contează, până la urmă, o confirmare timpurie cum este un premiu de debut. Răspuns simplu: depinde de la caz la caz. De exemplu, în acelaşi an a debutat Dumitru Bădiţa (debut matur, la 33 de ani), care de atunci a mai publicat cinci cărţi, şi care nu cred să fi fost în tot timpul ăsta băgat în seamă de vreun juriu literar. Cu un an înainte, la Botoşani câştigaseră Bogdan Perdivară şi Sebastian Sifft, amândoi cu volume care mi-au câştigat interesul (Kilometri de pivniţă vs Smintirea); niciunul dintre ei nu a mai publicat după 2004.
So, revenind la 2014, trebuie spus că singurul criteriu pe care-l mai pot avea în vedere este cel al editurii unde ai publicat. Sunt atent în primul rând la cele câteva edituri care editează realmente, serios poezia (adică nu în cinşpe exemplare făcute în cadă, nu pe şi pentru bani, nu în dorul lelii) şi lucrează cât e posibil pentru promovarea lor şi "contaminarea" unui public în general minuscul & cunoscător, edituri care şi-au clădit o reputaţie prin portofoliul lor din ultimii ani. Aşa încât e firesc pentru mine, azi, să mă uit în primul rând către acestea câteva, ceea ce nu înseamnă că nu acord atenţie, dacă-mi pică-n mână, debuturi apărute la edituri de care n-am auzit sau că defavorizez în alegerile mele numele unei edituri despre care nu am, din varii motive, o părere bună. Pur şi simplu acest "filtru" e singurul care mai poate să fie funcţional într-o ţară şi într-un peisaj editorial cu peste o mie (bănuiesc) de edituri şi cu câteva zeci de mii de autori (autorlâcul la români e o pasiune care ar putea concura fotbalul & politica  dar despre asta scria încă de acum 130 de ani şi Caragiale, deci nu insist).
Fiind, aceasta, o schiţă, sunt deschis sugestiilor şi aştept să mi se arate ce lucruri grozave mi-au scăpat din bazinul de debutanţi şi debutante al anului trecut, pentru ca partea a doua a articolului să fie mai mult decât o introducere sau o declaraţie de intenţii. Mă voi lega peste câteva zile de 15 cărţi (ar mai fi două pe lângă acestea, dar întrucât eu le-am editat, nu le voi atinge decât, poate, în treacăt) apărute la cinci edituri din România (scot din calcul, repet, Casa de Editură Max Blecher), cu observaţia că m-a mirat neplăcut politica defetistă, de abandon, a Editurii Cartea Românească, care mai scoatea câte un debut-două, dar în 2014 s-au oprit de tot. Sunt curios dacă nu mi-a scăpat ceva de la Brumar (care publica în anii trecuţi cu toptanul, şi unde puteai găsi un titlu din zece cât de cât lizibil/vizibil). Nici măcar nu mai urmăresc concursul Unicredit de la Humanitas, am văzut nişte dezastre acolo, ce dezamăgire să vezi o mare editură bătându-şi joc de o şansă reală pentru poezia tânără  na, probabil că au lăsat-o şi ei baltă între timp. Dintre cele 15 cărţi din listă (la care le adaug, totuşi, şi pe cele două pe care le-am editat eu: Ligia Pârvulescu şi Ştefan Ivas), am citit 12 sau 13 (pe una dintre ele o ştiu din fazele premergătoare ale "proiectării", nu ştiu cum a ajuns să arate-n final), dar până săptămâna viitoare voi încerca să ajung şi la cele trei (Olaru, Bădica & Cârnicianu) care nu mi-au picat încă în mână.


Cătălina Matei, Lanul cu sârme întinse, Editura Tracus Arte
Cristina Bălaşa, Liniştea de după, Editura Tracus Arte
Justin Dumitru, black aphrodisiac, Editura Tracus Arte
Nicoleta Papp, Carte de vizită pentru centrul oraşului, Tracus Arte
Sabina Comşa, Toţi ceilalţi apropiaţi, Editura Tracus Arte
Ioan Şerbu, Lego, Editura Tracus Arte
Merlich Saia, Garda de corp, Editura Tracus Arte
Andrei Alecsa, Un shot de Ted, două de Sylvia, Editura Charmides
Emanuela Ignăţoiu-Sora, Ingluvii, Editura Charmides
Ovio Olaru, Pilotul, Editura Charmides
Diana Bădica, enşpe mii de dimineţi, CDPL
Virgil Botnaru, Return to Innocence, CDPL
Diana Caragiu, Respiră cu mine, Editura Vinea
Dan Ciupureanu, Efectul calmantelor, Editura Vinea
Cristina Cîrnicianu, Faţa tandră a infernului, Editura Grinta
Ligia Pârvulescu, Fluvii de asfalt, Casa de Editură Max Blecher
Ştefan Ivas, mila schimbă gustul cărnii, Casa de Editură Max Blecher

2 comentarii: