1. Preliminarii. O retrospectivă decenală
Nesuferita
statistică arată că, dintre cei în jur de cincizeci de poeți care au debutat cu
volume relevante pentru „mișcarea poetică” dintre 2011 și 2019, ceva mai puțin
de o treime au publicat în continuare, confirmând promisiunile indicate de
prima carte: printre ei câteva dintre numele de vârf ale ultimilor ani: Andrei
Dósa, Radu Nițescu, Livia Ștefan, Teodora Coman, Alex
Văsieș, Medeea Iancu, Matei Hutopila, Florentin Popa, Alina Purcaru, Robert G.
Elekes. Aceste volume, pe care le rețin din
cele poate peste o sută de cărți de debut pe care le-am citit după 2010, au
apărut la cincisprezece edituri, dintre care două fondate mai recent (frACTalia
în 2015 și OMG în 2019), iar alte două par să fi publicat accidental câte un
debut despre care s-a vorbit cât de cât (Dan Ciupureanu la Vinea și Flori
Bălănescu la Ratio et Revelatio, aceasta din urmă neavând printre obiectivele
sale publicarea de poezie). Pandora M și Nemira, pe unde Svetlana Cârstean a
trecut și a coordonat colecții de foarte bună calitate, au publicat câte un
debut (George Nechita, respectiv Jesica Baciu). Cartier, nu doar cea mai mare
și mai profesionistă editură din Republica Moldova, ci una dintre cele mai
remarcabile din întreg spațiul românesc, nu a avut printre țelurile de căpătâi
publicarea debutanților, însă cartea lui Alexandru Cosmescu din 2013 nu poate
fi trecută cu vederea.
Debuturile
cele mai premiate ale deceniului le-au aparținut lui Andrei Dósa, Anatol Grosu, Marius Chivu, Ștefan Baghiu, Florentin Popa,
Merlich Saia, Ștefan Ivas, Ana Donțu, Ionelia Cristea, Robert G. Elekes,
Ciprian Popescu, Cristina Stancu, Mina Decu, Ioana Vintilă și Anastasia
Gavrilovici, care au primit Premiul „Mihai Eminescu” Opus Primum, Premiul
pentru Debut al „Observator-ului cultural” sau Premiul pentru debut „Iustin
Panța”, adică singurele astfel de distincții care și-au păstrat un prestigiu
constant. La acestea se poate adăuga Premiul pentru Debut de la Festivalul
Național „George Bacovia”, Bac-Fest, care nu a avut însă viață lungă (2017-2019).
În ce privește editurile care publică poezie, chiar la sfârșitul anilor 2000 au apărut trei (Casa de Pariuri Literare, Casa de Editură Max Blecher și Herg Benet Publishing) care au umplut după 2011 golul lăsat de Editura Vinea, ce fusese, începând din ultimii ani ai secolului XX, campioana absolută a publicării de poezie în România: efectiv, au fost ani buni în care Vinea lui Nicolae Țone (concurată timid doar de editura timișoreană Brumar) a publicat tot ce a contat în poezia românească, adică vreo câteva sute de titluri, printre care volume ale unor poeți pe deplin consacrați, antologii, reeditări și debuturile aproape tuturor „douămiiștilor”. Pe lângă CDPL, Max Blecher și Herg Benet, alte două edituri, care existau de mai mulți ani, dar încă nu contau prea mult, Tracus Arte și Charmides, au devenit printre cele mai active și mai ambițioase antreprize editoriale din această nișă.
Dintre toate, despre
Tracus Arte se poate afirma că a devenit, prin cele poate o mie de titluri
publicate în acest deceniu, cea mai vizibilă și mai variată (dacă e să-i
cântărim colecțiile), o editură de mărime mijlocie pe piața noastră de carte.
După
un start lansat (încă e așteptată revenirea lui Aleksandar Stoicovici, care a
debutat în 2011), Herg Benet s-a centrat pe alte coordonate, adică pe subgenuri cu
potențial mai mare la public, renunțând încet-încet la poezie.
CDPL
a avut un moment de ebuliție între 2010 și 2013, după care și-a mai încetinit
turațiile, în 2019 și 2020 având o revenire întrucâtva semnalabilă.
Charmides a publicat câteva dintre cele mai aclamate și mai admirate cărți de poezie din
deceniul care s-a încheiat (autorii din portofoliul editurii, de la Ion
Mureșan, Ștefan Manasia și Dan Coman la Vlad Moldovan și Alexandru Vakulovski,
fiind poeți de vârf ai prezentului), însă în 2018, 2019 și 2020 și-a domolit ritmul aparițiilor, în anul care tocmai s-a încheiat scoțând, dacă nu mă înșel, o singură carte (spre
comparație, la secțiunea Poezie a Premiilor „Observator cultural” pe 2017 trei
dintre cele cinci volume nominalizate, inclusiv cele două câștigătoare, apăruseră
la Charmides). Aici au debutat Alexandra Turcu (2015), Daria Ioan (2016), Ligia Keșișian (2017), Mina Decu (2018), Monica Stoica (2019).
Cartea
Românească, preluată în 2005 (când era deja de un deceniu în moarte clinică) de
către Polirom, a fost vreme de unsprezece ani una dintre editurile importante de poezie și proză românească contemporană, publicând peste o sută
douăzeci de volume de poezie. După încheierea mariajului cu
Polirom, Cartea Românească a avut câțiva ani de degringoladă și, aflându-se
acum sub tutela Editurii Art, publică exclusiv autori agreați de conducerea Uniunii
Scriitorilor din România. Ceea ce nu e de mirare de vreme ce Nicolae Manolescu citește literatura scrisă de scriitorii sub cincizeci de ani cum îi citea Eugen Barbu pe optzeciști.
Paralela
45 a avut, după mutarea de la Tracus Arte a lui Cosmin Perța, un galop de sănătate,
întrerupt după doi ani foarte buni în 2020, când colecțiile de literatură
română contemporană au fost sistate odată cu pandemia.
Tracus
Arte și Max Blecher au fost cele mai constante de-a lungul întregului deceniu,
având an de an între șase și zece titluri dintre cele mai vizibile, mai
comentate și premiate. Numai dacă ne uităm la Premiul Național „Mihai Eminescu”
pentru debut din acest deceniu (un reper semnificativ, nu infailibil), dintre
cele douăsprezece volume premiate până în 2020, trei au apărut la Cartea
Românească (ultimul în 2015), patru la Tracus Arte, patru la Max Blecher și unul
la Charmides.
Brumar
are meritul de a fi publicat primele cărți de poezie semnate de Medeea Iancu
(2011), Marius Chivu (2012) și Răzvan Andrei (2018), iar la frACTalia au
apărut, în cei cinci ani de când există, debuturile lui Bogdan Tiutiu (2017) și
Iuliana Lungu (2018).
În
fine, o editură care s-a lansat spectaculos la finele lui 2019, OMG, condusă de
criticul și universitarul Alex Ciorogar, a publicat în decurs de numai un an zece
volume de poezie, dintre care șase debuturi – trei în 2019 și alte trei în
2020.
2. Zece debuturi
Nu
fac aici decât o trecere în revistă a celor zece volume de debut care
mi-au atras atenția în 2020 – ele marchează, pe de o parte, aprofundarea unor
poetici oarecum la modă de câțiva ani încoace (pe tonalități diverse și aducând
în cazurile celor mai buni un aport de originalitate și personalizare a
discursului), dar și apariția unor solitari și inclasificabili ce par încă de
la prima carte să-și fi găsit diferența specifică.
OMG
a fost editura la care au apărut cele mai multe prime cărți semnificative: Deniz
Otay, cu Fotocrom Paradis (premiată
deja la cea de-a treia ediție a Premiilor „Sofia Nădejde” pentru literatura
scrisă de femei), Teona Galgoțiu, autoare a volumului Mă uit înapoi și dispare, și Lucian Brad, Un om mai important decât oamenii.
La Tracus Arte au apărut două cărți câștigătoare ale Concursului de debut „Alexandru Mușina”, ajuns la ediția a VII-a: Note din secolul kitsch a Antoniei Mihăilescu și o cană de noviciok la bătrânețe de Lena Chilari.
Ca
urmare a celei de-a X-a ediții a concursului anual de debut, Casa de Editură
Max Blecher a publicat Larvae a lui
Mircea Andrei Florea și stepă și transă
de Dumitru Fanfarov.
Elena
Bălășanu debutează matur cu o carte pe care o recomand cu încredere, în ciuda
titlului cam sentențios, Singurătatea nu
ne face mai buni, apărută la Editura Aius. Iar la CDPL își face
intrarea Ana Paraschivescu, cu Între un
coșmar și o fotografie frumoasă.
Și un debut postum, intitulat Pasta
neagră a pixului, iese la Brumar, statornicul Eugen Bunaru îngrijindu-se de
poemele lăsate de Mariana Gunță (1994-2020), membră a Cenaclului „Pavel Dan” de
la Timișoara încă de prin 2011-2012, pe când era încă elevă în clasa a XI-a, și
despre care scriu pe ultima copertă E. Bunaru, Moni Stănilă și Aleksandar
Stoicovici.
Așa
se încheie al doilea deceniu din acest secol, iar ceea ce urmează este cu
siguranță mult mai pasionant decât vor să ne convingă cunoscătorii anchilozați
care deplâng, ca întotdeauna, moartea poeziei, încredințați din auzite că după
ei un gol istoric se întinde.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu