Anul
începuse destul de molcom, se știe că primele cărți de poezie încep să apară
înspre primăvară, doar că primăvara a adus izolarea și tot ce a decurs de aici,
așa încât pe la mijlocul lui 2020 aveam impresia că va fi un an dintre cele mai
sărace de la începutul secolului încoace pentru publicarea de poezie. Multe
edituri au dat înapoi (unele, ca Paralela 45, și-au anulat colecțiile de
literatură contemporană, altele s-au retras până la vești mai bune), librăriile
au fost închise, nu au mai putut fi făcute evenimentele, lansările și lecturile
care țin în viață și dau un rost apariției cărților de poezie, însă în a doua
parte a anului lucrurile au prins viteză, dovedind încă o dată că
publicarea de poezie e mai mult o chestie de îndărătnicie și dedicare față de
un fenomen marginal. Iar în toamnă deja am văzut nu puține titluri adunându-se,
așa încât până la urmă a fost un an nu doar menționabil, ci de-a dreptul
încurajator pentru poezia românească contemporană (cel puțin față de alte nișe
editoriale care s-au redus considerabil sub presiunea pandemiei).
O
trecere în revistă a volumelor publicate în 2020 de autori care nu mai sunt la
prima carte demonstrează, la fel ca anii trecuți, varietatea de personalități
și de formule din poezia noastră de acum, autori din toate generațiile venind
cu cărți noi, unele mai convingătoare, ba chiar câteva hituri ale acestor ani,
altele întrucâtva dezamăgitoare, în orice caz (și fac aici o comparație cu
seria de antologii pe care le-am făcut împreună cu Radu Vancu la începutul
deceniului trecut) peisajul a fost înviorat nu doar de cele șapte-opt debuturi
semnificative, ci și de continuitatea din scrisul unor poeți confirmați din
toate generațiile.
Ca
în fiecare an, un astfel de recensământ nu poate începe decât cu Constantin
Abăluță, probabil cel mai productiv dintre poeții 60-iști încă în activitate –
după Orgi și altare demontate. Poeme
alese 1968-2018 (Cartier, 2019), Abăluță și-a continuat neabătut drumul,
iar cel mai recent volum al său, Oceanul
cubic (CDPL, 2020) e la același nivel cu care poetul ne-a obișnuit – ba chiar s-ar putea spune că Oceanul
cubic vine în continuitate cu Trecerea
în alt ocean (CDPL, 2018) – ambele, cărți de șaptezeci și ceva de pagini „în
regia autorului” (adică ilustrațiile din volume și conceptul copertelor îi
aparțin), cuprinzând aproape cincizeci de poeme scurte și pline de melancolie,
precum acesta, intitulat „Ce tevatură”: „În
douăzeci și patru de ore / vălătucii norilor cyrus / imprimă pe cer viața mea
viitoare / ticăitul în ureche al nu știu cărui impuls / trezește necunoscutul
din noi în ceilalți / ce mutră va face gabi când îi voi spune / că-n duminica
aceea când a lipsit de-acasă / am făcut supă din cele două ciuperci / răsărite
din pragul pivniței / ce tevatură cu soarele care n-are ce face / și coboară în
găleata din grădină / mi-e teamă și mut găleata ceva mai încolo / vom mai vorbi
și mâine despre asta / acum e târziu și degetele mele / părăsesc tastele
computerului / pentru noaptea cea mare”.
Tot
la CDPL, Acid, al doilea volum, la o
distanță de optsprezece ani de la debutul cu Certificat de deces, al lui Alexandru Buruiană, poet biografist și
insurgent fără de care mozaicul de poetici și de orientări din literatura
scrisă în Republica Moldova nu ar fi complet.
Ciprian
Măceșaru, scriitor multivalent, autor de volume de proză, jurnal și dialoguri, perseverează cu Corpuri de întunecat
(CDPL, 2020), probabil cel mai reușit volum de poezie al său, alături de Numele meu este Bryan Ruiz (2015).
Tot
la CDPL, Angelica Stan publică O femeie
urmărește ploaia de la etajul opt, a șasea sa carte de poezie în ceva mai
bine de două decenii. În prima parte a volumului nu se întâmplă vreo surpriză
excepțională în raport cu recentele Spații
intermediare (2016) și Produse
miraculoase (2018), însă atrage atenția ciclul „Fluviul: câteva detalii”, paisprezece texte scrise în cadrul unui proiect de
cercetare care a avut ca obiect maparea mai multor orașe de pe malurile Dunării
din Serbia, Bulgaria și România. Iar cartea se încheie cu „Club Endless”, șase
poeme în care poeta arhitectă încearcă să mai facă un pas înainte, să
experimenteze o ieșire din poetica în care își face jocul favorit și care și-a
cam îngustat posibilitățile de expresivitate și inovație.
Revenirea
Ruxandrei Novac, la șaptesprezece ani de la o carte aproape legendară a „douămiismului”, Ecograffiti. Poeme
pedagogice. Steaguri pe turnuri (2003) a fost, așa cum prevedeam la
sfârșitul lui 2019, pentru o bună parte a celor de acum, evenimentul poetic al
anului: Alwarda, apărută în colecția
„Anansi Blues” pornită de curând la Editura Pandora M de către Bogdan-Alexandru
Stănescu, este o carte matură, solidă, receptată la superlativ, câștigând
deja Premiul Cartea Anului 2020 la Gala Tinerilor Scriitori.
O
carte și mai așteptată (pentru că orizontul de așteptare nu se mai rezumă, în
cazul lui Mircea Cărtărescu, la cercurile de cititori de poezie și, fatalmente,
poeți) a fost Nu striga niciodată ajutor
(Humanitas, 2020), care vine la zece ani de la Nimic, ce cuprindea însă poeme scrise din 1988 și 1992 ale celui
mai cunoscut scriitor român din ultimele decenii. A fost remarcată și
subliniată maniera nouă în care Cărtărescu își construiește poemele din acest
nou volum, la gradul zero al scriiturii, lăsând la o parte orice tentativă de literaturizare,
pe un ton decepționat și lipsit de flamboaianța poeziei sale din trecut. Că
rezonezi sau nu cu acest Mircea Cărtărescu deloc în ton cu poezia românească
recentă, autorul Nostalgiei și al Levantul-ui
rezolvă prin Nu striga niciodată ajutor
o criză personală, iar asta pare să fi fost tot ceea ce îl interesa de fapt.
Pe lângă cele trei debuturi pe care le-a scos, OMG publică și trei volume
ale unora dintre cei mai prețuiți poeți (încă) tineri, Gabi Eftimie (Sputnik în grădină vine la șase ani de
la a doua sa carte, Nordul e o stare de
spirit), Andrei Dósa (cu al cincilea lui volum de poezie, Expectativa luminoasă) și Vlad Drăgoi (aer păsări bere marcând, cu tonul său atenuat și cvasiparodic, o schimbare
decisă față de anterioarele Metode, Eschiva și Sergio Leone).
Nu
insist prea mult, neputând fi altfel decât subiectiv, asupra volumelor de
poezie ieșite la Casa de Editură Max Blecher. Octavian Soviany cu Șaizecișișase, Moni Stănilă cu Ale noastre dintru ale noastre, Radu
Nițescu cu Satao și Adrian Diniș cu
volumul postum Toate zborurile au fost
anulate sunt autori despre care s-a scris și se va mai scrie, arătând o
varietate de opțiuni poetice, iar dacă în ce-i privește pe O. Soviany, M. Stănilă și R. Nițescu nu îmi fac griji, am totuși speranța că Toate zborurile au fost anulate, cuprinzând ce a scris mai bun
Adrian Diniș, dispărut în vara lui 2018 la câteva zile după ce împlinise
treizeci și doi de ani, va fi citită și receptată așa cum merită un poet subevaluat în timpul vieții, căci nu a apucat să publice decât Poezii odioase de dragoste (2010).
Paralela
45, foarte activă în ultimii doi ani, nu a mai pariat în 2020 decât pe Civilizații, al patrulea volum al Olgăi Ștefan
și unul dintre cele mai bune ale anului, iar Charmides, cu o activitate mult redusă din 2018 încoace, a publicat un nou volum de Alexandru Vakulovski, A cui e casa asta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu