Cătălina Bălan, cutii (Editura Paralela 45, 2019)
Cătălina
Bălan scrie o poezie pe care nu o consider minimalistă
(o etichetă folosită cam zglobiu și, în general, dintr-o mare lene): dacă e să
mă raportez la poezia deceniului care mai are puțin și se-ncheie, această poetă
nouă, de o uimitoare precocitate (o citesc de vreo opt-nouă ani și i-am
urmărit cu interes traiectoria) vine cu un discurs care o face credibilă și
reală. Cutiile (Paralale 45, 2019) ei
sunt biografeme ce umanizează lumea („mică și caldă inima mea / se înghesuie
lângă tine seară de seară / uneori inima mea se suprapune perfect peste tine /
atât cât să mai poți respira”) într-o vreme în care preocupările poeților de
douăzeci și ceva de ani se situează adesea într-o zonă de extirpare a umanului,
de impersonalizare operată chirurgical. Nici urmă de tehnicismul sincopat al
multora dintre debutanții de azi în Cutii,
Cătălina Bălan scriind o poezie ușor de luat aproape în care găsesc câteva
calități de bun augur: are umor și ironie, fără a ajunge să ruleze glumițe
facile și meme-uri („ai mei au ascuns kamasutra / bukowski miller și brumaru pe
un raft ceva mai sus / gen, ca să
n-ajung eu / asta înseamnă să fii părinte responsabil”), fără să lase, așadar,
cititorului său impresia că ar ține cu tot dinadinsul să-i atragă atenția prin
anecdotă sau wink post-ironic; poezia aceasta este simplă (chiar cu riscul unor texte „telefonate”, ce
frizează banalul), lipsită de ornamente și empatică, iar autoarea ei are
tenacitatea de a-și umple cutiile cu
toate acele lucruri cu care ne populăm viețile, alcătuind un spațiu familiar
(cu vagi ecouri din Cristian Popescu) precis conturat și afabil („visul meu
este să am un troleibuz personal / mă bucur când văd un troleibuz / uneori de
el depinde bunăstarea mea sufletească / ce poate fi mai frumos decât un
troleibuz în mișcare / poate doar un bărbat care își calcă singur cămașa”). Pe
de altă parte, versurile sale sunt în stare să producă și disconfort („ca să
fii eficient / azi am învățat că / înainte să resuscitezi pe cineva / trebuie
să-i tai hainele / și să apeși direct pe pieptul gol / la 4 cm în jos față de
stern și 4 mai sus de buric”), să dea naștere la rupturi în aparenta egalitate
a modului în care tratează materia poetică. Dacă e posibil ca intimitatea să fi rămas una dintre ultimele redute ale
subversivității (dat fiind că discursurile refuzului și ale rezistenței au fost
confiscate de alți „vectori” ai vieții noastre socio-politice), Cătălina Bălan
e cea mai gingașă subversivă a zilei („nouă nu ne mai dă nimeni ulei de pește /
cu lingurița / de unde și nevoia de a ieși în stradă / pentru că problemele și
alte chestiuni / nu se rezolvă de la sine”), iar cutiile ei sunt pline de
obiecte sufletești prețioase („pe o bancă la malul oceanului / în fața unui
soare enorm care apunea / mă gândeam că poate o să stau cu tine toată viața /
da. toată viața”). Dacă va stărui să nu confunde simplitatea cu superficialul, sunt sigur că va confirma promisiunile din această primă carte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu