Piața cerului,
Editura Cartea Românească, 1986
Piața cerului. Jurnal de bucătărie,
Casa de Editură Max Blecher, 2012
Publicată pentru prima oară în
1986, Piața cerului. Jurnal de bucătărie
este una dintre cărțile cele mai curajoase și, paradoxal, cel mai puțin
cunoscute ale Norei Iuga. Cartea nu s-a bucurat la vremea apariției de atenția
pe care o merita: am putea spune că formula abordată
de autoare în acest volum a părut prea exotică și nu a atras atenția decât în
măsura în care vehicula o anumită solicitudine față de gesturile obișnuite,
față de mișcările cele mai mărunte și mai lipsite de fast ale unei persoane
care, într-un regim totalitar tot mai sumbru, nu își face nici un fel de iluzie
în legătură cu „rezistența prin cultură”. De altfel, titlul inițial al volumului, Jurnal
de bucătărie, a părut suficient de provocator pentru a fi eliminat de
cenzură. Astfel, cartea s-a intitulat Piața cerului, reproșul
implicit al cenzorilor fiind lejeritatea titlului ales de autoare, nu îndeajuns
de serios pentru o carte de literatură contemporană (sau poate
că aceștia văzuseră provocarea tocmai aici, în bucătărie ca spațiu privilegiat
de Nora Iuga pentru această carte-experiment ce amesteca poezia, proza și
jurnalul într-un discurs rafinat și lipsit de complexe).
Piața cerului apare la mijlocul
unui deceniu în care literatura postmodernă câștigase deja teren, după luptele
de impunere de la începutul anilor ‘80, mai cu seamă prin afirmarea autorilor
80-iști, la a căror literatură Nora Iuga
se arată în permanență conectată, ridicând însă mizele prin problemele sociale
pe care le pune inteligent și subtil – regăsim în această carte atmosfera
apăsătoare și cenușie a vremii, dileme identitare, problemele puse – cel mai
adesea prin intermediul visului și al reveriei – de o conștiință vie și
pătrunzătoare ce își ascunde dezolarea și dezgustul în spatele unei aparențe
convenționale, anodine. Subversivă tocmai prin simplitatea acestei poze – o doamnă trecută de prima
tinerețe scrie în bucătăria ei de bloc comunist despre tot ceea ce o înconjoară
și despre imaginarul intim, despre viața sa de idealuri și reprezentări, fiind
întotdeauna prezentă din off o voce
lucidă, care compătimește alături de cititor fără nici un fel de gest larg,
fără nici o retorică explicită, într-o continuă frământare, într-o continuă
căutare (căci, nu-i așa, „Pământul s-a uscat din experiență”, scrie autoarea
într-un loc). Fără să se sinchisească de convențiile uzuale, Nora Iuga amestecă
în Piața cerului. Jurnal de bucătărie
poezia cu fragmentul în proză și observațiile jurnaliere de mare acuitate,
importanța restituirii acestei cărți, la aproape trei decenii de la prima ei
apariție, constând și în faptul că toate intervențiile cenzurii (prezente de la
un capăt la celălalt al cărții) sunt, în noua ediție, semnalate una câte una,
prin compararea textului inițial (cenzurat, și acum rescos la lumină) cu cel
apărut în volumul din 1986. Cititorul poate avea astfel imaginea (uneori
sinistră, alteori de un incredibil umor involuntar) a situației politice
dintr-un timp în care cenzura veghea asupra lumii scriitoricești, denaturând și
răstălmăcind în moduri grotești gesturile cele mai firești și mai personale de
raportare a unui scriitor la realitățile vremii.
Fără îndoială, Jurnalul de bucătărie
al Norei Iuga ni se relevă astăzi
ca una dintre cărțile supraviețuitoare ale epocii în care a fost scris.
"şi când te gândeşti că ridicolul
RăspundețiȘtergerea fost la început un ritual"
yoyo
RăspundețiȘtergereYo-Yo Ma
RăspundețiȘtergere