joi, 29 octombrie 2009

Ivan Hristov

Ivan Hristov s-a născut în 1978 şi a publicat două volume de poezie: Bun-rămas pentru secolul XIX (2001) şi Bdin (2004). Absolvent al Facultăţii de Filologie de la Sofia şi doctor în Litere cu teza "Modernismul în literatura bulgară a anilor '20", Hristov a susţinut lecturi şi a primit mai multe premii, în Bulgaria, Slovacia şi Croaţia.

11 septembrie


Îmi amintesc vag ziua aceea.
Am ridicat receptorul
să vorbesc cu tine
dar tu ai ţipat:
Război! Al treilea
război mondial!
Primul lucru
pe care l-am făcut:
m-am uitat la cer.
Am crezut că
de-acolo vor veni
avioanele.
Eram îndrăgostit
şi voiam să vorbesc cu tine
şi îmi părea rău
că războiul izbucnise
tocmai atunci.
Apoi am mers într-un restaurant.
Am băut o bere şi m-am uitat multă vreme
la cele două turnuri prăbuşindu-se.
Nu ştiam mai nimic
despre oraşul acela.
În copilărie făcusem un desen
cu Empire State Building,
o iubire ce se stinsese
ca atâtea altele,
iar acum ajunsesem să privesc
New York-ul
cu vărul Paul
de la etajul patruzeci al clădirii.
Am mers apoi
la Ground Zero.
O femeie afro-americană
încă ţipa:
“Feriţi-vă!”
“Feriţi-vă!”
deşi trecuseră deja
cinci ani.
Oamenii mâncau de prânz.
Oraşul părea o fiară
cu inima smulsă.
După aceea am umblat
prin Central Park,
am tras în piept aerul curat,
m-am gândit la John şi la Yoko,
când deodată am văzut
Porţile lui Hristo.
Doamne,
de ce m-ai adus aici
atât de tânăr,
oare oraşul acesta
este drumul spre Cer?



Larry


Toate astea s-au întâmplat
pe malul unui lac
din Wisconsin,
când Larry m-a lăsat să stau la el,
în casa de oaspeţi.
O căsuţă
cu fotografii pe pereţi,
cu duş, bucătărie şi baie,
cu pian, cu o maşină de scris
şi cu living.
Larry nu ştia pe-atunci
că înainte locuisem
la familia Vasilev –
ei se temeau
să nu devin alcoolic
deşi fiul lor era
alcoolic iar într-o noapte
mi-a şterpelit televizorul.
Pe urmă am stat la Krum.
Când am făcut baie
vecina a făcut scandal
pentru că i-am inundat holul.
(Krum cred că nu se mai spălase
de zece ani.)
Larry nu ştia nici că
locuisem la Simon,
pe strada Rakovski.
Camera era frumuşică,
dar nu avea geamuri.
Am cumpărat o veioză pe care o aprindeam noaptea
ca să nu am impresia
că umblu printr-un sicriu.
Am mai stat într-un subsol
(în armată)
cu Gonzo, un orfan
care în fiecare dimineaţă
când deschidea ochii
îşi aprindea o ţigară.
Larry, prietene,
sunt atâtea lucruri pe care nu le ştii!
Îţi mulţumesc
că m-ai lăsat să stau
în casa ta de oaspeţi.
Domnul să te aibă-n pază,
acum când scriu versurile astea
la maşina ta de scris.




Chevrolet


Un Chevrolet alb
din 1990!
Mi-a aruncat cheile
şi mi-a spus: “Încearcă-l.”
Am rămas uluit
pentru că nu era tocmai
maşina veche a tatălui meu,
care mă plesnea peste ceafă
de fiecare dată
când făceam o greşeală.
Patru viteze?
P – parchează
R – marşarier
N – “neutru”, mi-a spus,
“ca Elveţia”
D – tot înainte
Benzină şi frâne să ai!
Când am învârtit cheia-n contact,
luminile s-au aprins în noapte.
Cu maşina aceea am făcut
turul lacurilor din Wisconsin:
Moccasin Lake
Storm Lake
Sunset Lake.
Mă mai opream uneori
să fotografiez turmele de căprioare,
alteori ca să bag benzină.
Am apăsat pedala până la pământ
şi am descoperit America.
Un Chevrolet alb
din 1990.
Prima mea maşină
(cu toate că era de fapt a lui Douglas,
soţia tatălui meu).
traducere de Claudiu Komartin

6 comentarii:

  1. Eu ţin şi cu bulgarii! De exemplu, când e un meci, nu un război. De fapt, am fost dintotdeauna atrasă de păpuşile lor bine făcute şi ireale, de zici că sunt de la Moscova. Îţi vine să le- adormi după ce le- ai legănat şi să te crezi bunica lor după ce ai şi tu, la rându- ţi, copii.
    Mai produc oare bulgarii păpuşi bulgăreşti? Că aş da şi eu o fugă până la Sofia.

    XXM

    RăspundețiȘtergere
  2. @XXM
    poate ca bulgarii produc si ei papusi chinezesti. e de verificat.

    RăspundețiȘtergere
  3. bulgarul ca orice bulgar nu s-a abtinut sa nu se laude un pic, pe finalul primului text, cu "ai nostri".

    de fapt, vagamente, are faze d-astea insinuate in toate 3 textele.

    aveam niste colege de facultate bulgaroaice; mereu se laudau cu ceva: de la gustul salamului lor "care e mai bun ca asta al vostru, de Sibiu", cu branza "care nu se compara" pana la marele Hristo. toate 3 au ramas in bucuresti dupa facultate, s-au maritat pe aici, sunt pe cai mari

    scuze pt insertul malitios, dar m-am luat cu vorba :P

    altfel, primul mi s-a parut cel mai frumos, exceptand ce-am zis deja

    RăspundețiȘtergere
  4. eu nu găsesc absolut nici o lăudăroşenie sau ceva exagerat ori nelalocul lui în poemele lui Hristov. e natural, echilibrat, are un umor subtil, aduce cu poeţii americani sau, de la noi (mai puţin poate dramatismul), cu Khasis...

    RăspundețiȘtergere
  5. Cam aşa am citit şi eu poemele. Numai că am "comentat" printr- o sinteză care- a dat prioritate impresiilor cam exaltate despre Sofia din mintea mea, care o completează pe Sofia din secvenţa ta şi pe oricare alta. Şi a ieşit ce-a ieşit, monstrişorul "ludic" căruia nu i- a ieşit destinderea voită, ci... o chestie (ce nu- i la obiect), de care te mai şi ruşinezi. De fapt în poeme nu este vorba despre bulgari, cum greşit se poate înţelege. Sorry.
    XXM

    RăspundețiȘtergere
  6. E un stil ce prinde tot mai mult. Cu toate că e mai degrabă proză scurtă. Însă limpezimea mesajului , claritatea discursului, dau satisfacţie cititorului.

    RăspundețiȘtergere