Andrei Bodiu, Firul alb (Editura Tracus Arte, 2014)
Firul alb este a cincea și ultima
carte de poezie a lui Andrei Bodiu (1965-2014), pe care, deși a lucrat la ea cu
migala îndărătnică și așezată cu care a făcut totul în viață,
Andrei nu a mai apucat să o vadă. Firul
alb (Tracus Arte, 2014) e un volum frumos & elegant (copertă cartonată,
cu ilustrația lui Mircia Dumitrescu), atât ca obiect (ceea ce, în cazul
cărților de poezie contemporană, se-ntâmplă destul de rar), dar mai ales pentru
cele 60 de poezii pe care le conține, și pe care le așteptam de câțiva ani
montate într-o carte nouă.
După volumul colectiv Pauza
de respirație (1991, împreună cu Simona Popescu, Caius Dobrescu și Marius
Oprea), Cursa de 24 ore (1994), Poezii
patriotice (1995), Studii pe viață și pe moarte (2000)
și Oameni obosiți (2008), Firul alb confirmă unul
dintre discursurile cele mai inteligente, mai reținute, mai occidentale din
poezia scrisă în limba română în ultimii 25 de ani. Cu un fler și o minuție
exemplare, cu o ironie caldă și stenică, Bodiu a reușit lucruri excelente
într-o poezie despodobită, calmă, lucidă, antipoetică (sau, mai curând,
de-poetizată voluntar, căci conștientă de sine și de
falsitatea oricărei poze patetice sau ostentative): „Sâmbătă dimineață cu plasa în mână cu /
gândul că trebuie să repar laptopul am / plecat la Carrefour. // Am ajuns în
stația lui 17 pentru două / stopuri când mai erau două minute să vină / de pe
Zorilor / a apărut o căprioară / speriată mi-am spus // ce convenție cumplită /
ce clișeu ordinar // căprioara pe banda a doua gonind spre / ieșirea spre
București cu o salvare / cu semnalele pornite în urma ei (...)” („Viața căprioarei”).
Andrei Bodiu a fost unul dintre cei mai buni autori ai promoției
sale, atât ca poet, cât și ca profesor, formator și critic (Direcția optzeci
în poezia română este și va continua să fie un titlu de referință,
deși cuprinde, din câte știu, doar primul volet al proiectului așa cum îl
gândise). Când am scris anul trecut într-un articol că a fost un poet
risipitor, cel puțin un cititor a înțeles această afirmație într-un alt sens
decât fusese intenția mea. Andrei Bodiu și-a dedicat cei mai fertili ani pentru
un scriitor ajuns la maturitate unor solide construcții culturale și
instituționale. Dacă nu greșesc, el era cel mai tânăr decan din țară când a
fost ales, în 2004, în această poziție, făcând, în următorii opt ani (desigur,
cu aportul unor excepționali scriitori și profesori, precum regretații Gheorghe
Crăciun și Alexandru Mușina), din Facultatea de Litere a Universității
„Transilvania” din Brașov una dintre cele mai competitive facultăți din
România. A fost un răstimp în care Bodiu a publicat o singură carte, trecută
nedrept cu vederea la vremea apariției ei. Iar poemele scrise de la Oameni obosiți încoace, pe care le-am
auzit rostite cu mai multe prilejuri în anii din urmă, anunțau un volum pe care
poetul (mereu în concurență cu profesorul, conducătorul de doctorate și
managerul cultural) l-a tot întârziat și pe care, iată, nu a mai apucat să-l
vadă apărând.
Altfel, poezia lui Bodiu e întotdeauna bine gospodărită și
precisă, tehnica (scriind acest cuvânt, îl și dezaprob pe jumătate) sa fiind
cea a unui scriitor profesionist – într-o literatură în care nu se întâmplă
foarte des să poți pune temei pe acest cuvânt –, atent la fiecare cuvânt pe
care îl scrie, adică a unuia dintre acei poeți de la care ai ce-nvăța și care,
în plus, face legătura între poetica dominantă a generației ’80 și discursurile
câtorva dintre cei mai buni poeți tineri de acum. Lucru întru totul firesc,
liniile de continuitate sunt aici imposibil de ignorat – pe de o parte, maestrul Grupului de la Brașov a fost Alexandru Mușina, iar Bodiu a
scris studii exemplare despre Cărtărescu, Iaru, Mușina, Stoiciu sau Mariana
Marin, iar pe de alta, din poziția sa de profesor echilibrat și charismatic (adevărat
argint-viu al vieții universitare și scriitoricești din Brașov), a influențat cu
discreție poezia câtorva dintre cei debutați în ultimii ani, dintre care Andrei
Dósa a confirmat deja prin American
Experience (2013) și Nada (2015) promisiunea de la debut.
Ceea ce
intrigă de la început în poezia lui Bodiu – în maniera sa de a-și construi
poemele – este un decupaj al versului în răspăr cu felul în care eram obișnuiți
să curgă textul, chiar și în poezia „verslibristă”. La Bodiu, tăietura versului
e mereu insolită și nu respectă acea așteptare a cititorului de a găsi în
următorul vers cuvântul de legătură, încheietura,
unul dintre procedeele folosite cu predilecție fiind ingambamentul, ceea ce
oferă discursului din Firul alb (cum
se întâmpla și în cărțile anterioare) o uimitoare fluiditate și o tensiune
subtilă, aproape insesizabilă: „Azi am rememorat / Morții am
numărat până la trei. // Am vorbit apoi despre / Cei bolnavi. Am tăcut apoi istoviți.
// Am întrebat-o dacă a plătit. «Prea curios ești» a încercat Ovidiu o glumă.
// În tren a adormit pe un loc de la ușă / (Durerea de stomac îl chinuise toată
ziua.) // A tresărit când și când / Cu degetele răsfirate apăsând fața. / M-am
întrebat ce visează.” („Primăvară
timpurie”).
După
dispariția fulgerătoare (dar ce moarte nu este, în cele din urmă, prea bruscă
și greu de acceptat?), la numai 48 de ani, tentația de a vedea în unele
versuri, secvențe, poeme din Firul alb un
soi de premoniții a fost mare – și, de altfel, cine ar putea spune fără nici o
urmă de îndoială că nu ar fi fost așa, că un poet nu poate avea astfel de
fulgurații prevestitoare – chiar și unul detașat programatic de orice ar putea
aduce a vizionarism sau ipostază profetică?
Tulburat, ca
și Caius Dobrescu, de „gesticulația funebră” din Firul alb, Radu Vancu remarca „fluidele thanatofore” din această
ultimă carte a lui Bodiu. E drept, la fel ca volumul precedent, Oameni obosiți, și Firul alb conține poeme care întrerup simplitatea expresivă, banalitatea
căutată a poeziei lui Andrei. Acestea sunt în special textele vizitate de
figurile prietenilor și apropiaților decedați – printre care Gheorghe Crăciun
și Alexandru Mușina –, dar niciodată A.B. nu vorbește în mod direct, nemediat
despre moarte, ferindu-se întotdeauna de patetism, de orice tentație
melodramatică. Chiar și confruntată cu această temă majoră (care pe un poet îl
poate „fura” cu ușurință), poezia sa rămâne reținută, uneori absența cuiva e
atât de bine disimulată încât trebuie să ghicești din simple sugestii
realitatea din spatele unor amănunte aparent lipsite de importanță: „Două pere lipite de-un / Măr în șură ca-ntr-un / Tablou de Theodor Rusu
sau / Dumitriu la // Intrare câteva ferestre stivuite / Urme ale socrului meu
// Tudor aleargă găinile printre / Urzici sunt trei mă întreabă / Care e șefa
cine conduce / Alege găina roșcată / Fuge / Pe jos fructe de tot felul / Urzici
/ Urme ale socrului meu.” („Două pere lipite de-un măr”)
Dacă poemul cel mai emoționant și mai bine construit (unul
dintre puținele poeme lungi ale lui Bodiu, specialist, pe urmele lui Rolf
Bossert, în texte foarte bine conduse pe spații mici) din Oameni obosiți era „Mado”, în care puteai recunoaște figura
Marianei Marin, în Firul alb două
dintre poemele cele mai bune ale cărții sunt cele care au legătură cu amintirea
mentorului, adică a lui Al. Mușina. Dintre acestea, sunt convins că „Lumină
galbenă”, atât de încărcată de philia și de o nostalgie
profundă, e una dintre acele poezii la care ne vom tot întoarce multă vreme de
acum încolo: „Nici alaltăieri
nu am crezut nici / Ieri că a murit Sandu. / Cobor în lumina galbenă cu / Punga
albastră de gunoi. Îmi aranjez / Haina mă gândesc la privirea lui // Albastră
metalică din care vineri curgeau / Cercuri de foc apoi / Nu i-am văzut decât
ochii închiși / Dormea miercuri i-a spus Taniei că mai stă puțin / Și se
ridică. // Dincolo de stația-n vacanță / Un copil intră în magazin / Casa lui e
atât de aproape.”
Sărăcăcioasă
în aparență, fiindcă nu abundă în figuri de stil, nu are convulsii, ruperi de
ritm, scrâșnete sau bravade, poezia lui Bodiu e reținută, dar nu sfioasă, e
lipsită de emfază, nicidecum însă lipsită de personalitate. Una dintre calitățile sale esențiale este felul în care se constituie
momentele și întâmplările semnificative din numai câteva tușe, din creionări
fugare și detalii care contrazic platitudinea înșelătoare a multor texte: „Purtai șapcă și ochelari în seara aia.
/ Tot ce vedeai părea împachetat în zahăr. / Ai luat un gât de șampanie. / Ți
s-a părut proastă i-ai privit pe ceilalți / Fiecare era întruchiparea
singurătății tale. / N-avea rost nici să deschizi gura. / Înăuntru huruiau roți
metalice te-ai gândit / că e instalația de căldură / Ai mai luat un gât de
șampanie ai râs / glasul lui Truman Capote s-a auzit din / Încăperea
alăturată.” („Philip Seymour Hoffman”)
Lejer fără să
devină prea plat, funny fără să
ajungă trivial sau să ruleze un umor de prost gust, Andrei Bodiu și-a însușit
impecabil lecția lui Mallarmé („Nommer un objet, c'est
supprimer les trois quarts de la jouissance du poème qui est faite du bonheur
de deviner peu à peu; le suggérer, voilà le rêve”), iar lipsa emfazei și a ostentației, gesticulația
redusă la minim din poezia sa, știința de a lăsa sugestia să lucreze în
favoarea sensului, ironia și autoironia – două dintre hiturile cărții sunt
„Poeții tineri”, respectiv „Juan de Borbo” – îl arată ca pe un poet excelent,
unul dintre acei autori subtili și silențioși a căror literatură are, ca la
Mircea Ivănescu sau Iustin Panța, câștig de cauză pe termen lung.
multumesc.mai adaug inca o carte in lista de cumparaturi. pe cand o carte de poezii scrisa de Alexandru Musina, e unul din poetii mei favoriti.
RăspundețiȘtergere