Una dintre cărțile excepționale de poezie apărute anul trecut în România: pentru mine, alături de Frânghia înflorită a lui Radu Vancu, Eșarfe în cer de Dumitru Crudu și Nomadosofia margentiană, Nimicitorul lui Aurel Pantea este o apariție de raftu-ntâi. Un volum în care Pantea arată ca un poet de primă mărime al acestor ani.
***
Biografii ejaculate,
voci ieșite dintr-o gură
prăbușită, stau în propria-mi vârstă
ca într-un ștreang,
ștreangul sunt venele mele și propozițiile,
zemuiește un soare în
sfârșiturile limbajului.
Fumegă instinctele,
coruri de femei,
trece moartea și uită de
sine.
A privi în inima răului,
acolo
nu există inimă, e doar o
seninătate sulfurică,
ea îmi mănâncă poemul
***
Se instalează în mine un
om bătrân, ocupă treptat toate cotloanele,
deocamdată conviețuim,
avem aceleași vicii, ne plac aceleași femei,
dar el crește din
lucrurile la care renunț, în anumite momente,
când limbajul însuși are
umbră, răsuflări obosite
și atunci spun:
Dumnezeul meu mă digeră,
Dumnezeului meu îi este foame,
Dumnezeul meu se droghează,
Dumnezeul meu înjură, nu face raționamente,
e un ins direct, te
scuipă în față, suferă, limbajele lui imediate sunt
disprețul, dragostea și
răzbunarea
nu face politică, o
suportă și o desfide, Dumnezeul meu stă cu toate curvele,
stă cu peștii și pe toți
îi iubește, și spune că toți vor învia, și tuturor
le e un pic mai puțin
teamă când vor muri, Dumnezeul meu face zi de zi
exerciții de moarte și
înviere pe pielea mea, iar eu îl iubesc de nu mai pot,
e nevoie să mai și
iubești, nu-i așa,
despre Dumnezeul meu
vorbesc cei mai mulți cu superioritate, e un
Dumnezeu mai greu de
îndurat, pentru că, uneori, pute,
și în plus are mulți
morți pe conștiința Sa, și nu toți sunt împăcați,
Dumnezeul meu îmi
seamănă, poate fi urât și agresiv, și chiar este violent
și vicios, vorbind de el,
eu îl fac asemenea mie, o fi fiind păcat, dar
așa îl simt mai aproape, El
se naște în slăbiciunile mele, de obicei,
în ele locuiește nimicul
sau ceva atât de dezinteresat de semnificație,
încât seamănă cu nimicul,
dar el îmi iubește nimicul,
cu asta m-a dat
întotdeauna gata, el știe că nimicul meu
e sămânța nimicitorului
care vrea să mă știe mut
***
Am exersat mult, am
obosit să-i privesc pe toți ca pe niște victime,
sunt insul din serile în
care nu mai există nici o soluție,
când intențiile au
îmbătrânit dintr-odată, ca amantele din alte vremi,
și stăm în timpul vânăt,
e vremea putrezirii codurilor,
fața ta se varsă în fața
mea, complotăm, iar victima comploturilor
crește, sparge toate geamurile,
debordează, vorbește în
limbajele noastre, ne
spune poveștile, viețile noastre se întorc
epuizate, o viață
epuizată e un copil bătut crunt, iar el surâde
și noi complotăm, o
producem,
nesiguri prin liniști
dense, apoase, așa cum e vremea
când te oglindești într-o
mamă, nimicitorul nu mai tace din gură,
drumul până la inima ta e
lung, inima ta e foarte departe,
o balerină nebună prin
mari încăperi de odinioară
***
Cine trăiește acum,
seamănă cu tine,
uriașa mea lehamite,
contemplativii plecând,
au rămas să ne privească
gropile, stai, nu pleca,
dragostea murind face azi
ultima mărturisire, că nu ea, că nu ea,
că, în nici un caz, nu
ea...,
cine trăiește acum, seamănă
cu tine, uriașa mea lehamite.
La o terasă, în plină
amiază, lumina taie gâtul
domnișoarei de-alături,
domnul de la masa vecină e foarte preocupat
să-și taie venele, vine
un suflu rece, semn că oaspetele de toți așteptat
e pe aproape, dar toți
sunt foarte preocupați, mi-amintesc
de prietenul meu mort nu
demult, simțea când e aproape oaspetele
și înjura cumplit, mi-ar
trebui un pumnat
pentru această
normalitate
***
Mai jos nu cobor, acolo
nu mai poate fi vorba de poezie,
acolo, amintirile sunt
atât de bătrâne, că atârnă
în capete plecate,
te văd umblând prin
camere, fâșia de lumină care te urmează
e a altui timp, ce face
eforturi să mai privească,
înainte de a se instaura
subteranele
***
Nu omul filozofilor,
Doamne, nu omul teologilor,
nici creatura
politicienilor,
la mine vine chipul unuia
însoțit cu slăbiciunea și desfrâul,
unul în care au râs
nimicirile, omul rest, după ce au triumfat
în viața lui filozofii,
teologii, politicienii,
toți îl recunosc, el vine
din locuri în care nu s-au putut naște
rugăciunile, cu el vine
rugăciunea fără credință,
în el se deschid valvele
limbajelor, el poartă vorbirile,
ca pe tot atâtea iaduri, el e memoria hărtănită, memoria
ca pe tot atâtea iaduri, el e memoria hărtănită, memoria
ruptă, că i se văd
timpului măruntaiele
***
Pentru dr. Marcela
Rău
Azi, mi-am văzut inima,
bătea de tare departe,
parcă nu era inima mea,
alături, lângă un aparat sofisticat,
doctorița cu ochi
albaștri m-a lăsat să ascult o clipă
ritmurile ei, am auzit
mari șuvoaie și un șuier,
se zbătea timpul în
fluvii mari, chiar așa ar fi,
a spus doctorița, dacă
ne-am afla în mijlocul ei,
de s-ar întoarce fiecare
în inima lui, ar vedea subteranele
de unde vine nimicitorul
***
Încă nu s-a scris propoziția
aceea, propoziția aceea
de efect, să ne lase pe
toți uluiți,
în urma ei, nimic n-ar
mai avea vreo justificare,
în nopțile
neconsolaților, unde se vorbește
limba nebuniei, se aud
bâlbâieli, ca atunci când realitatea
nu mai încape în nici un
limbaj, și iese mutul buimac
din toate sintaxele,
nimic nu îngrozește mai
tare, ca un cutremur în limbaj,
când se află că nu mai
există nici un nume
selecție din volumul Nimicitorul, de Aurel Pantea (Limes, 2012), pentru antologia Cele mai frumoase poeme din 2012, în pregătire la Editura Tracus Arte
Mulţumesc din suflet pentru informaţie!
RăspundețiȘtergereCred că este o carte excepţională. Abia ştept să o citesc şi să o aşez pe raft la loc de cinste în biblioteca mea.
Asta nu e poezie, asta e declarație de forță. Iar respir greu, ca un satir înjunghiat frontal și preavertizat în creier.
RăspundețiȘtergereÎncântător suflu al poemei românești! Tonic, buimăcitor, între a fi și a nu mai fi...
RăspundețiȘtergere