Poemele alese săptămâna trecută și săptămâna aceasta le aparțin lui Florin Mugur (1934-1991) și Danielei Crăsnaru (n. 1950), așadar un poet 60-ist și o poetă 70-istă despre care am elaborat puțin în textele de prezentare ce preced poemele „Marginea de apă”, respectiv „Ludică”.
Florin Mugur
Florin Mugur (1934-1991) debutează la 19
ani cu Cântecul lui Philipp Müller,
iar în următorii ani continuă să publice și alte volume tipice perioadei
realismului socialist, stăruind într-o formulă cu valoare strict
propagandistică, din care nu se poate salva nimic.
A urmat cursurile Școlii de Literatură
„Mihai Eminescu” și a absolvit Facultatea de Limba și Literatura Română din
București în 1960, anul în care, prin debuturile lor în colecția „Luceafărul” a
Editurii de Stat pentru Literatură și Artă, Nichita Stănescu, Cezar Baltag și
Ilie Constantin aveau să fie deschizători de drum pentru noua lirică pe care
generația 60 o va impune în anii următori.
Mugur reușește să prindă, cu tot
decalajul produs de startul său deloc meritoriu, „trenul” generației sale,
redebutând, dacă se poate spune așa, la 33 de ani cu Mituri (1967). Urmează alte volume de poezie, printre care Destinele intermediare (1968), Cartea regilor (1970), Cartea prințului (1973), Piatra palidă (1977), Dansul cu cartea (antologie, 1981), Spectacol amânat (1985), cărți de proză
și de interviuri (cel mai cunoscut rămâne probabil Convorbiri cu Marin Preda, din 1973). Schițe despre fericire (1987) este cartea sa cea mai modernă și mai
greu de încadrat, fiind alcătuită din fragmente de proză poetică, eseistică și
jurnal, cuprinzând de asemenea cronici și portrete ale unor scriitori
contemporani.
Greu de spus în ce măsură
afirmația lui Ștefan Augustin Doinaș din prefața la Dansul cu cartea poate fi citită astăzi altfel decât ca un
compliment făcut din stimă colegială – căci Mugur și-a câștigat prețuirea
„confraților” ca redactor foarte dedicat profesiei sale, dar și ca autor în
scrisul căruia găsești mereu o anumită o noblețe contemplativă, o limpezime
ivită din seninătate și coerență cu sine:
„Florin Mugur este, probabil, singurul exemplu de poet capabil de a obliga
timpul să lucreze în favoarea sa.” Mai degrabă nu, dacă e să ne luăm după
cărțile apărute postum ale acestui scriitor aproape uitat (în fapt, una
singură, Scrisori de la capătul zilelor,
din 2002, cuprinzând 23 de epistole scrise între 1989 și 1991), a cărui poezie
nu a mai cunoscut vreo antologare sau reeditare în cei 25 de ani scurși de la
sinuciderea sa, pe 9 februarie 1991, la două zile după ce împlinise 57 de ani.
Marginea
de apă
Ne citim unul altuia poeme până ne vine rău
și ne rezemăm clătinându-ne de zidul ud
privindu-ne sfârșiți, desfigurați
ca după un imens hohot de râs.
și ne rezemăm clătinându-ne de zidul ud
privindu-ne sfârșiți, desfigurați
ca după un imens hohot de râs.
Și dacă – întreabă cineva – și dacă ne-am desprins
noi înșine ca o lacrimă
din marginea de apă a bătrânului imperiu corupt?
dacă ne e tată? cum să ne omorâm tatăl?
noi înșine ca o lacrimă
din marginea de apă a bătrânului imperiu corupt?
dacă ne e tată? cum să ne omorâm tatăl?
Istoria fricoasă a imperiului
făcută din tresăriri și mușcături și desprinderi
ca istoria unui iepure turbat.
făcută din tresăriri și mușcături și desprinderi
ca istoria unui iepure turbat.
Și dacă totuși ne e tată?
Răspunde, imperiu celest!
Răspunde, imperiu celest!
El e măreț, nici nu ne-aude
el e stăpân pe dușmănia lui profesională
el se uită peste capetele noastre
și numără sorii teribili.
el e stăpân pe dușmănia lui profesională
el se uită peste capetele noastre
și numără sorii teribili.
din Portretul
unui necunoscut (1980)
Daniela Crăsnaru
Daniela Crăsnaru (n. 1950) se naște la
Craiova, unde absolvă Liceul „Nicolae Bălcescu”. Debutează publicistic foarte
devreme (1967), fiind, la fel ca Mircea Dinescu sau Ioan Flora, unul dintre
tinerii poeți foarte precoce de la sfârșitul anilor ’60 și începutul
anilor ’70.
Debutează editorial în anul în care absolvă Filologia la Craiova, cu Lumină cât umbră (1973). Autoare foarte
prolifică, D.C. publică în următorii cincisprezece ani opt volume de poezie (dintre
care Spațiul de grație, 1976; Crângul hipnotic, 1979; Vânzătorul de
indulgențe, 1981; Emisferele de
Magdeburg, 1987; Fereastra în zid, 1988), mai multe cărți pentru copii și
proză scurtă.
Caracterizată prin inteligență, inventivitate și ușurința de a versifica
pe diverse teme (așa încât e greu de spus dacă Daniela Crăsnaru e mai curând o
precursoare a 80-iștilor, o confesivă moderată sau o manieristă atentă la mode
și tehnici poetice, pe care le poate reproduce cu ușurință), cu un evident
exces de productivitate, scrisul autoarei se domolește după 1989, când este
pentru doi ani deputat, apoi intră în diplomație, fiind director adjunct al
Accademia di Romania de la Roma. Ani în care Daniela Crăsnaru mai publică un
volum de proză scurtă, în 1990, și unul de poezie, fără mare ecou (Austerloo), în 1998.
Daniela Crăsnaru se numără, alături de Grete Tartler, Ioana Ieronim sau
Doina Uricariu, printre scriitoarele 70-iste care au fost trimise în anii ’90 în
posturi diplomatice pentru a mai schimba peisajul dezolant al aparatului de
„reprezentare” a României în străinătate, rămas aproape neschimbat din perioada
ceaușistă.
Astfel,
scriitoarea trece
în plan secund, fiind aproape cu totul necunoscută cititorilor și poeților din
ultimele două decenii, reputația Danielei Crăsnaru fiind – tot ca în cazul lui
Dinescu – rezumabilă la cărțile scrise și publicate înainte de Revoluție, deși
între 1991 și 2008 ediții ale volumelor sale de poezie au apărut în Marea
Britanie, Olanda, Ungaria, Statele Unite și, firește, Italia.
Ludică
Mai
sunt câteva instincte care nu-ncap în computer,
Câteva sentimente necodificate.
Sufletul umblă prin trup ilicit
Ca un râu fără margini trasate.
Câteva sentimente necodificate.
Sufletul umblă prin trup ilicit
Ca un râu fără margini trasate.
Cineva
vinde sub preţ un gram de speranţă.
Noi privim sceptici din mijlocul Marelui Târg.
Până şi sfinţii sunt chibzuiţi şi-şi mănâncă
Haloul din frunte, cu sârg.
Noi privim sceptici din mijlocul Marelui Târg.
Până şi sfinţii sunt chibzuiţi şi-şi mănâncă
Haloul din frunte, cu sârg.
Taurul
vine şi acum în arenă
Dintr-un timp ireal ca un mit.
Hai să-l lovim cu-n fascicul de laser
Sau cu un atom obosit.
Dintr-un timp ireal ca un mit.
Hai să-l lovim cu-n fascicul de laser
Sau cu un atom obosit.
Cine
se mai aruncă azi în groapa cu lei?
Cine mai are timp de un gest anacronic?
Cine să mai consume mireasmă de tei
În veacul precis şi ironic?
Cine mai are timp de un gest anacronic?
Cine să mai consume mireasmă de tei
În veacul precis şi ironic?
Tu
zâmbeşti programat, între două şedinţe,
Între două infarcturi răspunzi la apel
Şi-ţi ascunzi cu grijă în cutele cărnii
Un instinct demodat şi rebel.
Între două infarcturi răspunzi la apel
Şi-ţi ascunzi cu grijă în cutele cărnii
Un instinct demodat şi rebel.
Un
grafic ciudat te invită metodic
Să fii totuşi om, dar să nu ai vreo vină,
Să fii totuşi om, dar să nu ai vreo vină,
De
aceea ţi s-a programat, anul ăsta, în gând
Un minut de tandreţe adulterină.
Un minut de tandreţe adulterină.
Dar
eu spăl când am chef podelele-n Eden,
Doar viaţa mea clocoteşte sub sceptrul ludic
Cum clocoteşte seva prin cămara vocalelor
Unui cuvânt suculent şi impudic.
Doar viaţa mea clocoteşte sub sceptrul ludic
Cum clocoteşte seva prin cămara vocalelor
Unui cuvânt suculent şi impudic.
din Șaizeci
și nouă de poezii de dragoste (1982)
iertat să-mi fie, dar aud pentru prima oară de aceşti scriitori. sunt bucuroasă că prin intermediul acestui site am aflat despre ei! sunt deosebite poemele lor!
RăspundețiȘtergereîn cazul ăsta, mă bucur că e așa, Adina
RăspundețiȘtergere