miercuri, 30 noiembrie 2011

T.S. Khasis, Andrei Doboş

Când l-am citit prima oară (atunci am şi scris despre el în Versus/m şi într-un număr din Egophobia al cărui invitat a fost), T.S. Khasis mi-a produs genul de şoc pe care nu l-am avut decât în faţa câtorva poeţi la care ţin şi după ani buni: omul era atât de clar talentat, atât de "adevărat" şi de lipsit de orice afectare sau prefăcătorie încât am ştiut că nu poate fi nimic altceva decât poet. Unul dintre puţinii din generaţia noastră pe care îl invidiez pentru unele texte pe care le puteţi citi (sau reciti) şi voi, cu ocazia publicării volumului pe datorie (CDPL, 2011), ce reia splendidul său volum din 2005, Arta scalpării (pe care-l veți citi ca pe un roman trepidant), poemele publicate câţiva ani mai târziu într-o ediţie samizdat şi câteva inedite (grupajul date personale şi poemul robinson şi-a plătit întotdeauna datoriile).


Mă bucur că pot scrie tot mai des despre volume cu numărul 2 ale unor poeţi pe care i-am văzut debutând, alături de care am văzut poezia făcându-şi treaba, am mai căzut, ne-am ridicat, şters de praf (şi pulbere) etc. Andrei Doboş e unul dintre cei de care m-a despărţit întotdeauna ceva subtil şi greu de numit. Deşi ne-am recunoscut în câteva ocazii afinităţile de ordin magnetic, cum frumos s-ar exprima LIS. Dar asta nu are prea mare importanţă. O să vă spun doar că Doboş e din Apuseni, că a trecut prin Echinox, că-i cu un an fără o zi mai mic decât mine şi că am crezut mereu că va deveni un înţelept pe muntele lui. Deocamdată, după un debut în care n-a dat tot ce putea (Mănăştur story, 2007), Doboş revine cu Inevitabil (CDPL, 2011) pe care am primit-o (cred că mai ales pentru poemele din partea a doua – grupajele x şi Jurnal) ca pe un pumn în plex. Un poet în al cărui viitor cred tot mai mult.

marți, 29 noiembrie 2011

Ediţiile Institutului Blecher (1-50)


Sezonul I (septembrie-noiembrie 2009)

I Dan Coman (poezie) – Sorin Despot (poezie) 20.09.09
II V. Leac (poezie) – Mihai Duţescu (poezie) 04.10.09
III Vasile Ernu (proză) – Ilieş Gorzo (poezie) 11.10.09
IV Dumitru Bădiţa (poezie) – Andrei Ruse (proză) 18.10.09
V Adela Greceanu (proză) – Adrian Diniş (poezie) 08.11.09
VI Ştefan Manasia (poezie) – Gabriela Toma (poezie) 15.11.09
VII Mugur Grosu (proză) – Stoian G. Bogdan (proză) 22.11.09
VIII Cosmin Perţa (proză) – Moni Stănilă (poezie) 29.11.09

Sezonul II (februarie-iulie 2010)

IX Radu Vancu (poezie) – Ioana Bogdan (proză) 10.02.10
X Teodor Dună (poezie) – Augustin Cupşa (proză) 17.02.10
XI Marin Mălaicu-Hondrari (proză) – Gabriel Daliş (poezie) 24.02.10
XII Alexandru Potcoavă (proză) – Andrei Dósa (poezie) 03.03.10
XIII Adrian Suciu (poezie) – Victor Potra (proză) 10.03.10
XIV Felix Nicolau (proză) – Livia Ştefan (poezie) 17.03.10
XV Radu Aldulescu (proză) – Ionel Ciupureanu (poezie) 24.03.10
XVI Silviu Gherman (proză) – Ioana Miron (poezie) 31.03.10
XVII Paul Aretzu – Constantin Hrehor – Ioan Pintea – Florin Caragiu (poezie) 14.04.10
XVIII Octavian Soviany (proză) – Aura Maru (poezie) 21.04.10
XIX Gelu Diaconu (proză) – Aurelia Borzin (poezie) 28.04.10
XX Constantin Abăluţă (proză) – Andrei Luca (poezie) 12.05.10
XXI Alexandru Ioan (poezie) – Lorena Stuparu (proză) 26.05.10
XXII (în cadrul TNCP) Angela Marinescu – Magda Cârneci – Simona Popescu – Ana Dragu – Rita Chirian – Diana Geacăr (poezie) 02.06.10
XXIII Sorin Delaskela (proză) – Răzvan Ţupa (poezie) 16.06.10
XXIV Ioana Bradea (proză) – Alexandru Văsieş (poezie) 16.07.10

Sezonul III (septembrie-noiembrie 2010)

XXV Daniel Vighi (proză) – Ana-Maria Puşcaşu (poezie) 15.09.10
XXVI Ioan Moldovan (poezie) – Viorel Mureşan (poezie) 06.10.10
XXVII Traian T. Coşovei (poezie) – Aida Hancer (poezie) 17.10.10
XXVIII Ovidiu Pop (proză) – Laura Dan (poezie) 31.10.10
XXIX O. Nimigean (proză) – Ovidiu Baron (proză) 05.11.10
XXX Dan Cristian Iordache (poezie) – Andreea Teliban (poezie) 12.11.10
XXXI Miruna Vlada (poezie) – Nicolae Avram (poezie) 21.11.10
XXXII Bogdan Coşa (poezie) – Andrei Zbîrnea (poezie) 28.11.10

Sezonul IV (februarie – iulie 2011)

XXXIII Ionel Ciupureanu (poezie) 20.02.11
XXXIV Andrei Dósa (poezie) – Cosmin Cârciova (poezie) 27.02.11
XXXV Stoian G. Bogdan (proză) – Ştefan Ciobanu (poezie) 20.03.11
XXXVI David Vikgren (poezie) – Leif Holmstrand (poezie) 24.03.11
XXXVII Augustin Cupşa (proză) – Matei Hutopila (poezie) 03.04.11
XXXVIII Nora Iuga (poezie) – Radu Niţescu (poezie) 10.04.11
XXXIX Ion Zubaşcu (poezie) – Andrei Gamarţ (poezie) 17.04.11
XL Ştefan Manasia (poezie) – Radu Ianovi (poezie) 08.05.11
XLI (în cadrul TNCP) Ivan Hristov – Sántha Attila – Gabriel Daliş – Dan Mihuţ (poezie) 19.05.11
XLII Cristi Cotarcea (poezie) – Vlad Pojoga (poezie) 19.06.11
XLIII Ana Donţu (poezie) – Emilia Zăgrian (poezie) 17.07.11

Sezonul V (septembrie-noiembrie 2011)

XLIV Nora Iuga (poezie) – Veronica D. Niculescu (proză) 17.09.11
XLV Diana Iepure (proză) – Cătălina Matei (poezie) 09.10.11
XLVI Dumitru Crudu (proză) – Ecaterina Bargan (poezie) – Claudiu Lazarciuc (muzică) 16.10.11
XLVII Sabina Comşa – Andrei Dósa – Vlad Drăgoi – Daniel Puia-Dumitrescu (poezie) 30.10.11
XLVIII Mitoş Micleuşanu (proză) – Iulian Tănase (poezie) 06.11.11
XLVIX Cosmin Cârciova (proză) – Matei Hutopila (poezie) – George Serediuc (poezie) 13.11.11
L Anatol Grosu (poezie) – Aleksandar Stoicovici (poezie) 20.11.11

luni, 28 noiembrie 2011

Poem simplu

...
În seara aceea, în curtea interioară a căminelor
de lângă pod, ai venit către mine
ca înspre un bărbat pe care l-ai putea iubi.
Fericirea a năvălit ca un glonţ, iar eu
m-am temut că o să-mi împrăştie
creierii pe pereţi.

Lângă noi, trei femei cu batice albastre
îngropau frunze de ruşinea cuiva.

„Cu o noapte în urmă ninsese în munţi” –
şi răsuflările împletite
în jurul acelui poem al lui Rexroth.

Părul ni se amestecase ne frângeam din umeri
era ora atingerilor cu mâini de sticlă
şi noi uşori şi fără contur
printre taxiurile în care singurătatea se cuibărise
cu privirea pierdută cu gulerul ridicat printre taxiurile
care te duc nicăieri
sau care te duc oriunde în noapte

numai acasă
nu

vineri, 25 noiembrie 2011

Matei Hutopila şi Cosmin Cârciova în colecţia Opera prima


Casa de editură Max Blecher anunţă apariţia în colecţia Opera prima a volumului copci, semnat de Matei Hutopila. Manuscrisul volumului a câştigat concursul de debut organizat de Casa de editură Max Blecher şi Editura Herg Benet în 2011.

La concursul de manuscrise, l-am remarcat imediat: avea naturaleţe şi directeţe, ştia să-şi spună poveştile (ei bine, şi în poezie se spun poveşti) şi o făcea cu plăcere, livra umorul în doze bine cântărite şi acompania cu el până şi „scenele” funerare. Iar acum aflu că are şi un nume: Hutopila. Să tot scrii cărţi bune cu un nume ca ăsta! (Ioan Es. Pop)


De la primele poeme pe care i le-am citit, am ştiut că Matei Hutopila este unul dintre acei poeţi rari care pot să impună noi posibilităţi, încă neexplorate, de acţiune poetică, fiindcă nu vine pe urmele bătătorite de alţii şi nu se ia după nimeni. Fără să dea impresia că îl interesează să fie mai autentic sau mai revoluţionar decât alţi poeţi afirmaţi recent, Hutopila e din ce în ce mai bun, mai adevărat şi mai sigur pe el de la un poem la altul. Dezinhibat şi melancolic, impetuos şi sentimental, tânărul poet îşi face prin copci o intrare memorabilă.
În cazul său, nu are nici un sens să vorbim despre grupuri, găşti sau strategii de impunere. Hutopila enervează şi emoţionează, uimeşte şi înnoieşte, ca orice poet valoros, fără să pună la bătaie nimic altceva în afară de talentul şi energia lui formidabilă.
Pe scurt, Matei Hutopila este unul dintre flăcăii teribili ai noii generaţii care pot duce oricând meciul în prelungiri.
(Claudiu Komartin)


Matei Hutopila (n. 1987)
absolvent istorie, masterand arheologie
a publicat în tomis şi hyperion,
prezent online pe clubliterar.com şi fdl.ro
trăieşte la Iaşi


Prezentarea volumului, urmată de o lectură, va avea loc în cadrul târgului de carte Gaudeamus, sâmbătă, 26 noiembrie 2011, de la ora 17, la standul Casei de editură Max Blecher.



Matei Hutopila, copci,
Casa de editură Max Blecher, Bistriţa, 2011
Colecţia Opera prima


Casa de editură Max Blecher anunţă apariţia în colecţia Opera prima a volumului Voia, semnat de Cosmin Cârciova. Manuscrisul volumului a câştigat concursul de debut organizat de Casa de editură Max Blecher şi Editura Herg Benet în 2011.


Cosmin Cârciova (n. 19 februarie 1988, Brăila) a scris, înainte de Voia, cinci romane, dintre care unul s-a pierdut, precum şi numeroase proze scurte şi poeme.

A lucrat ca paznic, brutar, constructor, vânzător, zugrav, manipulant, magazioner, ceramist, pictor bizantin, demolator, gazonier, fierar, betonist, supraveghetor, agent imobiliar, agent de publicitate, decupator autocolante etc.

Îşi împarte timpul între Cluj, Bucureşti şi Acapulco.


„Nihilist, tupeist, parodic, decomplexat, Cârciova intră în literatură cu ironia lui Vonnegut, cu inventivitatea lui Gaiman şi cu toate trăsăturile pentru care îl iubim pe Goofy.

Claudiu Komartin


Nu ştiu ce să zic, eşti sigur că e interesant începutul?

Cosmin Cârciova


Cosmin Cârciova, Voia,
Casa de editură Max Blecher, 2011,
Colecţia Opera prima


Prezentarea volumului, urmată de o lectură, va avea loc în cadrul târgului de carte Gaudeamus, sâmbătă, 26 noiembrie 2011, la standul Casei de editură Max Blecher.

marți, 22 noiembrie 2011

Răzvan Ţupa şi Sorin Catarig în colecţia Plantaţii

Casa de editură Max Blecher anunţă apariţia în colecţia Plantaţii a volumului Frigul ca remediu pentru bărbaţii singuri, semnat de Sorin Catarig. Este a treia carte a unuia dintre cei mai subtili scriitori ai generaţiei sale, în prozele poetice ale căruia recunoşti câteva dintre marile calităţi ale poeziei lui m. ivănescu, dar şi o inteligenţă textuală care îl apropie pe Catarig de prozatorii din Şcoala de la Târgovişte.

Comedia este adusă în faţă pentru a urmări la adăpostul ei ironic, autoironic, discret sau apăsat carnavalesc (...) o temă a scrisului în care se străvăd, atât cât trebuie, filigranul existenţial şi miza ontologică. (O. Nimigean)

Sorin Catarig crede în literatură pentru că nu mai crede în nimic altceva. Iar textele-document ale credinţei lui sunt, după cum se vede, remarcabile. (Radu Vancu)


Sorin Catarig (n. 1961, Năsăud) a publicat în volumul colectiv oZone friendly (2002), coordonat de O. Nimigean, debutând un an mai târziu cu Unele consideraţii asupra tehnicii salvării aparenţelor (2003). A doua sa carte, Moarte printre stabilopozi, a apărut în 2006, cu o prefaţă de Antonio Patraş.


Prezentarea cărţii va avea loc la Târgul de carte Gaudeamus, vineri, 25 noiembrie, de la ora 18, la standul Casei de editură Max Blecher.


Sorin Catarig, Frigul ca remediu pentru bărbaţii singuri,
Casa de editură Max Blecher, Bistriţa, 2011
Colecţia Plantaţii



Casa de editură Max Blecher anunţă apariţia în colecţia Plantaţii a celui de-al treilea volum al lui Răzvan Ţupa, poetic. cerul din delft şi alte corpuri româneşti. Este o carte aşteptată din 2005, timp în care Răzvan Ţupa a devenit cel mai energic şi mai inventiv promotor al poeziei în spaţiul public. Proiectele pe care le-a creat au adunat de fiecare dată oameni în jurul său. Dinamica secretă a poeziei lui Ţupa provine din aceeaşi sursă – este firească, prietenoasă, naturală ca aburul ce se ridică dimineaţa din asfalt.


Răzvan Ţupa (n. 1975, Brăila ) a debutat cu volumul Fetiş (2001), pentru care i s-a decernat Premiul Naţional „Mihai Eminescu” pentru debut. Doi ani mai târziu, cartea a apărut într-o ediţie revăzută sub titlul Fetiş – o carte românească a plăcerii (2003). A doua sa carte, Corpuri româneşti (2005), a fost însoţită de un CD cu texte în lectura autorului. Răzvan Ţupa a organizat, între 2005 şi 2010, mai multe serii de întâlniri şi evenimente având în centru literatura contemporană („Poeticile cotidianului”, „atelieRelaţionale”). Redactor-şef al revistei Cuvântul (2006-2008) şi autorul documentarului poezie. puterea (2009).


Prezentarea cărţii va avea loc la Târgul de carte Gaudeamus, sâmbătă, 26 noiembrie, de la ora 18, la standul Casei de editură Max Blecher, unde va avea loc un performance al autorului.


Răzvan Țupa, poetic. cerul din delft
şi alte corpuri româneşti,

Casa de editură Max Blecher, Bistriţa, 2011
Colecţia Plantaţii

vineri, 18 noiembrie 2011

Institutul Blecher 50


Clubul de lectură Institutul Blecher vă invită, duminică 20 noiembrie, de la ora 15.00, în Club El Primer Comandante (str. Sf. Ştefan, nr. 13, Zona Izvorul Rece, Sector 2, Bucureşti). Vor citi poeţii Anatol Grosu şi Aleksandar Stoicovici. În cadrul ediţiei va avea loc prezentarea volumului Vineri (Herg Benet, 2011) de Aleksandar Stoicovici.

Invitat special: Ioan Es. Pop


O întâlnire moderată de Claudiu Komartin

Partener media: hyperliteratura.ro

miercuri, 16 noiembrie 2011

Antologia mea ideală din americani

Am vorbit mult în anii ăştia despre poezia americană şi despre reperele ultimelor şase sau şapte decenii. Aproape toţi prietenii mei (adică aproape toate discursurile prietene din poezia românească de la optzecişti încoace) sunt ataşaţi de câte un mare poet american sau de una dintre direcţiile cele mai influente de după WWII. Discuţii, dezbateri pe la mese, chibiţări cât cuprinde (gen "Bukowski e mai mare decât Ginsberg" sau "Sylvia Plath mătură pe jos cu Anne Sexton"), dar foarte puţine studii (l-aş menţiona aici ca pe unul dintre cei care cunosc şi scriu cel mai bine şi mai organizat despre poezia americană actuală pe Chris Tanasescu), dezarmant de puţine volume de autor (sigur, câte un Ginsberg, Bukowski - nu are rost să spun cât de dezamăgitoare mi se pare în româneşte Dragostea e un câine venit din iad fără cele mai puternice poeme ale lui Hank), dar nu O'Hara, nu Lowell - bine că Radu Vancu l-a tradus pe Berryman şi vom publica nu peste mult timp în colecţia Orfeu Cântece vis -, nici o antologie făcută ca lumea. A apărut acum câţiva ani o selecţie subţire (Locul nimănui, la Cartea Românească, pe care, dacă o citeai, chiar ţi se putea părea că s-au stricat la cap americanii). Vreau să cred că o să ne adunăm (în afară de ceea ce încercăm deja să facem prin Poesis internaţional, cu sprijinul câtorva prieteni şi traducători dedicaţi) şi vom face o treabă mai organizată, pentru a putea avea o panoramă sau o antologie serioasă (şi ca selecţie, şi ca prezentări şi studii critice şi, mai ales, cu traducătorii cei mai buni) din care să ne putem da seama cât de importantă a fost pentru literatura lumii poezia americană recentă (hai să zicem, de dragul împărţirilor categoriale, de după 1945). Nu de alta, dar ar însemna că noi nu putem construi mai nimic dacă poeţi şi traducători experimentaţi ca Tanasescu, Rareş Moldovan, Domnica Drumea, Sociu, Vancu şi atâţia alţii nu pot să scoată nimic comparabil cu ceea ce a realizat acum douăzeci şi cinci de ani M. Ivănescu prin antologia de la Univers... Până una, alta, ca să nu întind foarte mult vorba şi să le răspund mai concentrat (cu o listă, de-a dreptul) celor care m-au întrebat de-a lungul timpului ce poeţi americani îmi plac, iată pe cine ar cuprinde antologia mea ideală din autori deja clasici (circa 1945-2000):


John Ashbery / W.H. Auden / Ted Berrigan / John Berryman / Charles Bukowski / Billy Collins / Gregory Corso / Lawrence Ferlinghetti / Allen Ginsberg / Louise Glück / Jack Kerouac / Denise Levertov / Philip Levine / Robert Lowell / W.S. Merwin / Frank O'Hara / Charles Olson / Robert Pinsky / Sylvia Plath / Elizabeth Bishop / Kenneth Rexroth / Anne Sexton / Charles Simic / W.D. Snodgrass / Gary Snyder / Mark Strand


Voi ce credeţi?

luni, 14 noiembrie 2011

La Bistriţa

Am ajuns în zori la Bistriţa, unde sunt invitat în seara aceasta, de la ora 19, la "Întâlnirile de luni" organizate de Dan Coman la Galeriile Arcade24. Va fi o seară plină, cu proiecţii, înregistrări audio, discuţii despre chestiile pe care le fac. Printre altele, voi citi în premieră primele două părţi dintr-un poem la care am început să scriu după multe luni în care mi-am făcut curaj pentru asta, "Copiii din Hammelin".



Copiii din Hammelin


1.
după mai bine de doi ani, acum că tu ai redevenit
pentru mine Bobiţă, pot să îţi spun în sfârşit:
mulţumită ţie am învăţat că de la douăşapte la douăşopt
e o distanţă ca de la viaţă la moarte
eu care nu ţi-am spus la timp cât ţin la tine
(fiindcă deşi am fost un copil alintat şi cuminte
iubirea a şters cu mine pe jos
şi nu-mi pot explica nici astăzi cum s-a întâmplat asta)
când vestea a ajuns la mine am simţit nevoia să strig
prin banda adezivă prin mâinile
care îmi cuprinseseră capul şi
ţinându-l la suprafaţă mă trăgeau către mal
lucra în mine tot răul pe care-l simţisem
în încăperile pline de fum – flori bolnave
târându-se din scrumiere, dispreţ –
acolo oamenii nu se puteau privi în ochi dar turuiau
făceau tumbe îşi înfigeau căngile unul în altul ca să pară mai vii
banalitatea lor violentă violenţa lor întru totul banală
odată Cosmin m-a placat în iarba din faţa muzeului
mă mişcam ameninţător şi haotic eram un dinam
antrenat de o dorinţă imprevizibilă
convins ca şi tine că disperarea se consumă în doze mici
prescrise de unul mai ştiutor (un sadic? un sfânt?)
fiindcă iubirea ardea înăuntru mai tare decât orice pesticid
mai tare decât napalmul
fiindcă voiam să mă izbesc de ceva din care
să gâlgâie viaţa
să şiroiască
un alt fel de a înţelege tot ce trăiam


2.
şi ştiu că nu a mai fost timp să-ţi spun că
şi eu mă simt singur
şi în burta mea creşte mai departe o gaură pe care nu o poate umple nimic
o făptură pe jumătate de plută pe jumătate de piatră
and being a rock
is such a heavy life
dar am înţeles mai târziu –
copiii din Hammelin au experimentat
pe pielea lor un proces de transformare mentală inversul unei revoluţii
ceva atât de simplu care avea legătură cu dorinţa nebună de a ieşi la lumină
(ţi-am spus la un moment dat că pentru mine depresia a fost de când mă ştiu
o problemă de luminozitate, o dereglare în câmpul percepţiei – dacă pentru mine
lumina e-atât de slabă,
atunci nu e dumnezeu? – )
după crizele din adolescenţă, trăite vertiginos şi isteric,
nu şi-a mai făcut drum până la mine nici o scânteie pe care s-o laud
să o hrănesc s-o ajut să trăiască doar gândul
că undeva în mecanism s-a strecurat o fisură
că deşi copiii din Hammelin au cunoscut singurătatea drogului, nebunia
şi groaza de a fi rătăcit drumul
ne vom strânge din nou într-un asfinţit melancolia ne va mângâia ca o mamă
copiii pierduţi copiii duşi la spital şi uitaţi
aminteşte-mi tu începutul spune-mi că lumea părea un covor
desfăşurat la picioarele noastre iar noi
făceam de-adevăratelea poezie,
versuri ce treceau de la unul la altul şi ardeau în aer ca artificiile
prin camere de hotel sau prin garsoniere ticsite de cărţi eram tineri şi beţi şi
aveam aroganţa celor pentru care lumea nu se
împarte în învingători şi învinşi
(mă visasem cu Carson şi Truman şi Tennessee
pe o prispă în New Orleans,
lângă cimitirul din care se auzeau cântecele tărăgănate ale negrilor Jazzul
mă visasem apoi cu ochii mijiţi în noaptea polară
sub aurora boreală cunoscând fericirea de a fi liber)

vineri, 11 noiembrie 2011

Institutul Blecher 49


Clubul de lectură Institutul Blecher vă invită, duminică 13 noiembrie, de la ora 15.00, în Club El Primer Comandante (str. Sf. Ştefan, nr. 13, Zona Izvorul Rece, Sector 2, Bucureşti). Vor citi trei dintre cei patru scriitori care au câştigat concursul de debut al Casei de editură Max Blecher şi al editurii Herg Benet, din volumele lor în curs de apariţie: Cosmin Cârciova (Voia), Matei Hutopila (Copci) şi George Serediuc (Soarele mecanic).

O întâlnire moderată de Claudiu Komartin.

Partener media: hyperliteratura.ro

marți, 8 noiembrie 2011

Când meteoritul Tungus a început să cânte

Sainkho Namtchylak (n. 1957) este o artistă originară din Tuva, o republică rusească autonomă din inima Asiei, în nordul Mongoliei. Născută în 1957 într-un cătun, Sainkho Namtchylak este muziciană, performance artist şi sound poet, una dintre cele mai mari descoperiri personale din ultima vreme. A uimit lumea cu cântecul din gât, numit şi Khöömei, pe care îl foloseşte în spectacolele pe care le dă. Ceva destul de înspăimântător, o hardcoreală care sună tare experimental deşi are legătură cu tradiţiile arhaice de exprimare a poporului Tuva, în care se întâlneşte moştenirea popoarelor turcice (uigurii, populaţiile Asiei Centrale) cu cea a populaţiilor nomade din Siberia şi, în fine, rusisme foarte adânci (tradiţiile vechi, ancestrale ale slavilor - păgânismul convertit în misticismul ortodox din care am mai aflat câte ceva din cărţi sau de la Rasputin). Björk nu e singură pe lume.

duminică, 6 noiembrie 2011

Premiul "Iustin Panţa" pentru debut

La Sibiu s-a decernat vineri seara premiul pentru debut "Iustin Panţa", ajuns la a zecea ediţie. Câştigătoare a fost recenta Când va veni ceea ce este desăvârşit (Tracus Arte, 2011), cartea mult aşteptată (de către mine) a lui Andrei Dósa, cu care deceniul începe foarte bine. Sunt multe lucruri de scris şi de povestit despre acest premiu, despre întâlnirea mea cu Iustin Panţa (pe care nu l-am cunoscut, dar pe care o serie de coincidenţe şi de mirări pe care încă mi le trezeşte acest poet şi ceea ce a lăsat în urma sa, la zece ani de la dispariţie, mi-l fac foarte drag), şi mai ales despre momentele frumoase pe care le-am trăit în câteva toamne la Sibiu, alături de nişte oameni care mi-au dat încredere şi cu care m-am bucurat de puterea poeziei de a uni lucruri ce par la prima vedere foarte îndepărtate. Aşa a fost şi acum, când am fost pentru a cincea oară invitatul revistei Euphorion, fiind de faţă la premiere, la o masă rotundă despre "poezia nouă" şi la un recital entuziasmant (în care au strălucit poeţii cei mai tineri, Dósa, Anatol Grosu şi Vlad Pojoga), amintindu-mi cu acest prilej de ediţia epică din 2004, cu Ruxandra Novac, Teodor şi Raluca Dună, cu tot entuziasmul de atunci, cu vodcile, cu după-amiaza în care l-am cunoscut pe M. Ivănescu, cu masa rotundă moderată provocator de Muşina, care m-a numit la un moment dat Claudiu Coman (n-ar fi făcut-o intenţionat, avea să mă asigure), cu sarcasmul lui Terian, cu decenţa şi inflexibilitatea lui Mircea Martin şi cu toate visele şi naivităţile de atunci...


p.s.: dacă memoria nu mă înşală, câştigătorii ediţiilor anterioare ale premiului "Iustin Panţa" au fost, din 2002 până în 2010: Valentin Radu, Cl.K., Ruxandra Novac, Oana Cătălina Ninu, Andra Rotaru, Andrei Doboş, Daniela Popa, Stoian G. Bogdan şi Mihai Duţescu

joi, 3 noiembrie 2011

Institutul Blecher 48



Clubul de lectură Institutul Blecher vă invită, duminică 6 noiembrie, de la ora 15.00, în Club El Primer Comandante (str. Sf. Ştefan, nr. 13, Zona Izvorul Rece, Sector 2, Bucureşti). Vor citi scriitorii Mitoş Micleuşanu şi Iulian Tănase. În cadrul evenimentului va fi prezentat volumul “Cucamonga” (Herg Benet, 2011) de Iulian Tănase.


O întâlnire moderată de Claudiu Komartin.


Partener media: hyperliteratura.ro

marți, 1 noiembrie 2011

Rezultatele concursului de debut

Ne-a luat mai mult decât crezuserăm iniţial, a fost pentru toată lumea o aşteptare plină de curiozitate şi de emoţii. Membrii juriului au votat, calculele arată următoarele ierarhii care, departe de a fi infailibile (ce concurs literar poate fi astfel?), ne indică cele patru titluri pe care Casa de editură Max Blecher şi Editura Herg Benet le vor publica în această toamnă, urmând a fi lansate la Gaudeamus:


Poezie


1. Copci

2. Soarele mecanic

-----------------------------

3. Copilul în cămaşă de sticlă

4. Cârtiţa de mansardă



Proză


1. Voia

2. Ich bin ein Berliner

------------------------------

3. Laptele negru al mamei

4. Sinucigaşii fumează întotdeauna Pall-Mall


Le mulţumim participanţilor (peste 150) pentru încrederea de a-şi trimite cărţile la concurs, precum şi scriitorilor care au jurizat, şi cărora sunt sigur că nu le-a venit prea uşor să citească atâtea manuscrise şi să facă departajări la mustaţă între cărţi şi autori originali şi, în cele din urmă, tare dificil de ierarhizat.