Poezia e forma de rezistență a unui koala față în față cu buldozerele trimise de Corporație.
joi, 28 ianuarie 2021
Institutul Blecher online #14
marți, 26 ianuarie 2021
Casa de Editură Max Blecher în 2021
joi, 21 ianuarie 2021
Institutul Blecher online + lansare „Poesis internațional” 26 (2/2020)
marți, 19 ianuarie 2021
30 pentru 2020 (II)
Am
fost inexact scriind că Editura Charmides a publicat în 2020 doar un volum de
poezie, așa că mă grăbesc să fac rectificarea necesară: cred
că e vorba totuși de un volum și jumătate – și asta fiindcă la Charmides a mai
apărut, în coeditare cu Tracus Arte (editură cu care păstrează de mai mulți ani
raporturi camaraderești), noua carte a lui Ioan Es. Pop, cu titlul cam
îndoielnic Un somn pe scaunul electric.
Unul dintre numele de prim-plan ale poeziei românești din primul deceniu
postceaușist mai adaugă o cărămidă la edificiul început strălucit cu Ieudul fără ieșire. Fără să mai uimească
sau să mai schimbe ceva esențial în poetica ce l-a impus până în 2000, Ioan Es.
Pop continuă să cerceteze acele zăcăminte din care uneori reușește să mai extragă
minereu de valoare (deși inegale, sub nivelul primelor trei volume, cărțile
sale inedite din ultimele două decenii – Petrecere
de pietoni, Unelte de dormit, Arta fricii – își găsesc sau regăsesc
cam de fiecare dată admiratori mai vechi sau mai noi), așa cum cred că o
dovedește și Un somn pe scaunul electric.
Dacă
am ajuns la Tracus Arte, cu siguranță nu se poate trece peste despre prieteni & singurătate a lui
Romulus Bucur, devotat editurii care i-a publicat în ultimii ani și Arta războiului sau Odeletă societății de consum.
Rodica
Draghincescu, revenită la scrisul în limba română în 2018, când i-a ieșit FRAHT, publică acum Copilul cu piele de iarnă (Tracus Arte, 2020), o carte densă și
intensă, așa cum ne-a obișnuit R.D. încă de la primele sale volume din anii ’90.
Un veteran al 70-ismului, scriitorul, traducătorul și
jurnalistul Dinu Flămând publică, la aproape o jumătate de secol de la debut și
la doi ani de la masiva antologie în două volume de la Editura Școala
Ardeleană, Descos și țes (1971-2017),
volumul Om cu vâslă pe umăr (Tracus
Arte, 2020).
Cu trei cărți de poezie și unul de texte teatrale în
ultimii patru ani, Mihai Ignat nu e doar unul dintre cei mai prolifici autori
ai promoției sale, dar și un autor la care se vede o căutare continuă, un refuz
al formulei (după ani buni în care păruse închis în maniera pe care a cercetat-o
asiduu la adăpostul alter-ego-ului său, „klein”). Cel puțin aceste trei volume
de poezie apărute într-un interval relativ scurt – Poate noaptea a și-nceput (2017), Frigul
(elegie) (2018) și Forme de apus (2020)
– sunt foarte diferite între ele. După lungul poem Frigul, publicat în colecția Vorpal
de la Nemira, recenta Forme de apus e jucată în alt
registru și cu rupturi (logice, semantice, imagistice) mai decise, amintind în
câteva momente de radicalismul lui Ionel Ciupureanu.
Aurel
Pantea revine, la patru ani de la O
înserare nepământeană, cu un volum de poezie inedit, Execuții (Cartea Românească, 2020). Unul dintre cei mai puternici
și mai obsedanți poeți români de azi, „ultimul taliban al modernismului” (Al.
Cistelecan), Pantea a dat încă o carte adevărată. Lucru pe care un asemenea
poem ar trebui să-l certifice fără rest:
„Până
la urmă, cel ce va muri / va ieși în față, / dacă până acum se complăcea / în
poziții gri, / de data asta monstrul făcut din munți de modestie / și
bună-creștere, / insul cehovian, corect, / va mărturisi, ca satyrul dyonisiac –
/ «mai bine nu v-ați fi născut», / își va scutura redingota / și se va întoarce
să pompeze / mai departe o limfă bătrână, / până la urmă, activitatea aceasta /
se dovedește a fi / mai mult decât onorabilă”.
Ajunsă la deplina maturitate după cinci volume (ultimul, Copilul din mașina galbenă, din 2010) și antologia de acum doi ani, Un om de succes și alte pierderi, Irina Nechit, una dintre cele mai convingătoare poete ale generației sale, vine cu Masa de sărbătoare (Cartea Românească, 2020), care ar trebui, cred, să primească mai multă atenție decât cea de care are parte scrisul doamnei Nechit de partea aceasta a Prutului.
Consecventă cu direcțiile pe care și le-a asumat, editura frACTalia a publicat în 2020 cel de-al patrulea volum al lui Mihók Tamás, biocharia. ritual ecolatru. Tot o variantă de ecopoetry produce și Bogdan Tiutiu în a doua sa carte, Grădinile Neumarkt și alte poeme, iar Vasile Mihalache își continuă demersul (legat de postumanismul pe care l-a și teoretizat de ani buni) din prima sa carte, mort după om (2016), în creatura tuturor lucrurilor.
La Junimea, un titlu menționabil este Între timp îți vezi de viața ta, a Cristinei Hermeziu, al doilea său volum de poezie după debutul din 2016 cu Parisul nu crede în lacrimi.
Am lăsat special la urmă patru cărți ale unor scriitori trecuți de patruzeci de ani (ba chiar unul dintre ei, eseistul și prozatorul Horia Dulvac, proaspăt sexagenar) care au publicat în 2020 primul lor volum de poezie, niciunul dintre ei nefiind însă debutant: Ciprian-Ionuț Baciu, Telegrame în așteptare (Editura Universității de Vest, 2020); Ovidiu Baron, liniștea de suprafață (Tracus Arte, 2020); Goran Mrakić, Lumea e cămașa mea de forță (Brumar, 2020 – prima carte de poezie în românește, având peste 250 de pagini, a poetului și prozatorului sârb din Timișoara) și Horia Dulvac, Nimeni nu-mi spunea (Diacritic, 2020). Scriitori stăpâni pe mijloacele lor, experimentați, care umplu bine pielea poetică pe care o îmbracă fiecare în aceste volume, arătând însă cu toții (așa îi simt) o disponibilitate mai mare pentru proză (toți fac poezie narativă, întinsă pe orizontală și pe verticală, cu grijă pentru amănunt și poveste – sau fixarea cadrului în care se desfășoară scenariul poematic).
Una peste alta, o spun încă o dată, un an în care am avut ce citi.
miercuri, 13 ianuarie 2021
30 pentru 2020 (I)
Anul
începuse destul de molcom, se știe că primele cărți de poezie încep să apară
înspre primăvară, doar că primăvara a adus izolarea și tot ce a decurs de aici,
așa încât pe la mijlocul lui 2020 aveam impresia că va fi un an dintre cele mai
sărace de la începutul secolului încoace pentru publicarea de poezie. Multe
edituri au dat înapoi (unele, ca Paralela 45, și-au anulat colecțiile de
literatură contemporană, altele s-au retras până la vești mai bune), librăriile
au fost închise, nu au mai putut fi făcute evenimentele, lansările și lecturile
care țin în viață și dau un rost apariției cărților de poezie, însă în a doua
parte a anului lucrurile au prins viteză, dovedind încă o dată că
publicarea de poezie e mai mult o chestie de îndărătnicie și dedicare față de
un fenomen marginal. Iar în toamnă deja am văzut nu puține titluri adunându-se,
așa încât până la urmă a fost un an nu doar menționabil, ci de-a dreptul
încurajator pentru poezia românească contemporană (cel puțin față de alte nișe
editoriale care s-au redus considerabil sub presiunea pandemiei).
O
trecere în revistă a volumelor publicate în 2020 de autori care nu mai sunt la
prima carte demonstrează, la fel ca anii trecuți, varietatea de personalități
și de formule din poezia noastră de acum, autori din toate generațiile venind
cu cărți noi, unele mai convingătoare, ba chiar câteva hituri ale acestor ani,
altele întrucâtva dezamăgitoare, în orice caz (și fac aici o comparație cu
seria de antologii pe care le-am făcut împreună cu Radu Vancu la începutul
deceniului trecut) peisajul a fost înviorat nu doar de cele șapte-opt debuturi
semnificative, ci și de continuitatea din scrisul unor poeți confirmați din
toate generațiile.
Ca
în fiecare an, un astfel de recensământ nu poate începe decât cu Constantin
Abăluță, probabil cel mai productiv dintre poeții 60-iști încă în activitate –
după Orgi și altare demontate. Poeme
alese 1968-2018 (Cartier, 2019), Abăluță și-a continuat neabătut drumul,
iar cel mai recent volum al său, Oceanul
cubic (CDPL, 2020) e la același nivel cu care poetul ne-a obișnuit – ba chiar s-ar putea spune că Oceanul
cubic vine în continuitate cu Trecerea
în alt ocean (CDPL, 2018) – ambele, cărți de șaptezeci și ceva de pagini „în
regia autorului” (adică ilustrațiile din volume și conceptul copertelor îi
aparțin), cuprinzând aproape cincizeci de poeme scurte și pline de melancolie,
precum acesta, intitulat „Ce tevatură”: „În
douăzeci și patru de ore / vălătucii norilor cyrus / imprimă pe cer viața mea
viitoare / ticăitul în ureche al nu știu cărui impuls / trezește necunoscutul
din noi în ceilalți / ce mutră va face gabi când îi voi spune / că-n duminica
aceea când a lipsit de-acasă / am făcut supă din cele două ciuperci / răsărite
din pragul pivniței / ce tevatură cu soarele care n-are ce face / și coboară în
găleata din grădină / mi-e teamă și mut găleata ceva mai încolo / vom mai vorbi
și mâine despre asta / acum e târziu și degetele mele / părăsesc tastele
computerului / pentru noaptea cea mare”.
Tot
la CDPL, Acid, al doilea volum, la o
distanță de optsprezece ani de la debutul cu Certificat de deces, al lui Alexandru Buruiană, poet biografist și
insurgent fără de care mozaicul de poetici și de orientări din literatura
scrisă în Republica Moldova nu ar fi complet.
Ciprian
Măceșaru, scriitor multivalent, autor de volume de proză, jurnal și dialoguri, perseverează cu Corpuri de întunecat
(CDPL, 2020), probabil cel mai reușit volum de poezie al său, alături de Numele meu este Bryan Ruiz (2015).
Tot
la CDPL, Angelica Stan publică O femeie
urmărește ploaia de la etajul opt, a șasea sa carte de poezie în ceva mai
bine de două decenii. În prima parte a volumului nu se întâmplă vreo surpriză
excepțională în raport cu recentele Spații
intermediare (2016) și Produse
miraculoase (2018), însă atrage atenția ciclul „Fluviul: câteva detalii”, paisprezece texte scrise în cadrul unui proiect de
cercetare care a avut ca obiect maparea mai multor orașe de pe malurile Dunării
din Serbia, Bulgaria și România. Iar cartea se încheie cu „Club Endless”, șase
poeme în care poeta arhitectă încearcă să mai facă un pas înainte, să
experimenteze o ieșire din poetica în care își face jocul favorit și care și-a
cam îngustat posibilitățile de expresivitate și inovație.
Revenirea
Ruxandrei Novac, la șaptesprezece ani de la o carte aproape legendară a „douămiismului”, Ecograffiti. Poeme
pedagogice. Steaguri pe turnuri (2003) a fost, așa cum prevedeam la
sfârșitul lui 2019, pentru o bună parte a celor de acum, evenimentul poetic al
anului: Alwarda, apărută în colecția
„Anansi Blues” pornită de curând la Editura Pandora M de către Bogdan-Alexandru
Stănescu, este o carte matură, solidă, receptată la superlativ, câștigând
deja Premiul Cartea Anului 2020 la Gala Tinerilor Scriitori.
O
carte și mai așteptată (pentru că orizontul de așteptare nu se mai rezumă, în
cazul lui Mircea Cărtărescu, la cercurile de cititori de poezie și, fatalmente,
poeți) a fost Nu striga niciodată ajutor
(Humanitas, 2020), care vine la zece ani de la Nimic, ce cuprindea însă poeme scrise din 1988 și 1992 ale celui
mai cunoscut scriitor român din ultimele decenii. A fost remarcată și
subliniată maniera nouă în care Cărtărescu își construiește poemele din acest
nou volum, la gradul zero al scriiturii, lăsând la o parte orice tentativă de literaturizare,
pe un ton decepționat și lipsit de flamboaianța poeziei sale din trecut. Că
rezonezi sau nu cu acest Mircea Cărtărescu deloc în ton cu poezia românească
recentă, autorul Nostalgiei și al Levantul-ui
rezolvă prin Nu striga niciodată ajutor
o criză personală, iar asta pare să fi fost tot ceea ce îl interesa de fapt.
Pe lângă cele trei debuturi pe care le-a scos, OMG publică și trei volume
ale unora dintre cei mai prețuiți poeți (încă) tineri, Gabi Eftimie (Sputnik în grădină vine la șase ani de
la a doua sa carte, Nordul e o stare de
spirit), Andrei Dósa (cu al cincilea lui volum de poezie, Expectativa luminoasă) și Vlad Drăgoi (aer păsări bere marcând, cu tonul său atenuat și cvasiparodic, o schimbare
decisă față de anterioarele Metode, Eschiva și Sergio Leone).
Nu
insist prea mult, neputând fi altfel decât subiectiv, asupra volumelor de
poezie ieșite la Casa de Editură Max Blecher. Octavian Soviany cu Șaizecișișase, Moni Stănilă cu Ale noastre dintru ale noastre, Radu
Nițescu cu Satao și Adrian Diniș cu
volumul postum Toate zborurile au fost
anulate sunt autori despre care s-a scris și se va mai scrie, arătând o
varietate de opțiuni poetice, iar dacă în ce-i privește pe O. Soviany, M. Stănilă și R. Nițescu nu îmi fac griji, am totuși speranța că Toate zborurile au fost anulate, cuprinzând ce a scris mai bun
Adrian Diniș, dispărut în vara lui 2018 la câteva zile după ce împlinise
treizeci și doi de ani, va fi citită și receptată așa cum merită un poet subevaluat în timpul vieții, căci nu a apucat să publice decât Poezii odioase de dragoste (2010).
Paralela
45, foarte activă în ultimii doi ani, nu a mai pariat în 2020 decât pe Civilizații, al patrulea volum al Olgăi Ștefan
și unul dintre cele mai bune ale anului, iar Charmides, cu o activitate mult redusă din 2018 încoace, a publicat un nou volum de Alexandru Vakulovski, A cui e casa asta.
sâmbătă, 9 ianuarie 2021
Premiul „Gheorghe Iova – textuare”, ediția a doua
sâmbătă, 2 ianuarie 2021
Poezia în 2020. Debutanții de la finalul unui deceniu nu tocmai liniștit
1. Preliminarii. O retrospectivă decenală
Nesuferita
statistică arată că, dintre cei în jur de cincizeci de poeți care au debutat cu
volume relevante pentru „mișcarea poetică” dintre 2011 și 2019, ceva mai puțin
de o treime au publicat în continuare, confirmând promisiunile indicate de
prima carte: printre ei câteva dintre numele de vârf ale ultimilor ani: Andrei
Dósa, Radu Nițescu, Livia Ștefan, Teodora Coman, Alex
Văsieș, Medeea Iancu, Matei Hutopila, Florentin Popa, Alina Purcaru, Robert G.
Elekes. Aceste volume, pe care le rețin din
cele poate peste o sută de cărți de debut pe care le-am citit după 2010, au
apărut la cincisprezece edituri, dintre care două fondate mai recent (frACTalia
în 2015 și OMG în 2019), iar alte două par să fi publicat accidental câte un
debut despre care s-a vorbit cât de cât (Dan Ciupureanu la Vinea și Flori
Bălănescu la Ratio et Revelatio, aceasta din urmă neavând printre obiectivele
sale publicarea de poezie). Pandora M și Nemira, pe unde Svetlana Cârstean a
trecut și a coordonat colecții de foarte bună calitate, au publicat câte un
debut (George Nechita, respectiv Jesica Baciu). Cartier, nu doar cea mai mare
și mai profesionistă editură din Republica Moldova, ci una dintre cele mai
remarcabile din întreg spațiul românesc, nu a avut printre țelurile de căpătâi
publicarea debutanților, însă cartea lui Alexandru Cosmescu din 2013 nu poate
fi trecută cu vederea.
Debuturile
cele mai premiate ale deceniului le-au aparținut lui Andrei Dósa, Anatol Grosu, Marius Chivu, Ștefan Baghiu, Florentin Popa,
Merlich Saia, Ștefan Ivas, Ana Donțu, Ionelia Cristea, Robert G. Elekes,
Ciprian Popescu, Cristina Stancu, Mina Decu, Ioana Vintilă și Anastasia
Gavrilovici, care au primit Premiul „Mihai Eminescu” Opus Primum, Premiul
pentru Debut al „Observator-ului cultural” sau Premiul pentru debut „Iustin
Panța”, adică singurele astfel de distincții care și-au păstrat un prestigiu
constant. La acestea se poate adăuga Premiul pentru Debut de la Festivalul
Național „George Bacovia”, Bac-Fest, care nu a avut însă viață lungă (2017-2019).
În ce privește editurile care publică poezie, chiar la sfârșitul anilor 2000 au apărut trei (Casa de Pariuri Literare, Casa de Editură Max Blecher și Herg Benet Publishing) care au umplut după 2011 golul lăsat de Editura Vinea, ce fusese, începând din ultimii ani ai secolului XX, campioana absolută a publicării de poezie în România: efectiv, au fost ani buni în care Vinea lui Nicolae Țone (concurată timid doar de editura timișoreană Brumar) a publicat tot ce a contat în poezia românească, adică vreo câteva sute de titluri, printre care volume ale unor poeți pe deplin consacrați, antologii, reeditări și debuturile aproape tuturor „douămiiștilor”. Pe lângă CDPL, Max Blecher și Herg Benet, alte două edituri, care existau de mai mulți ani, dar încă nu contau prea mult, Tracus Arte și Charmides, au devenit printre cele mai active și mai ambițioase antreprize editoriale din această nișă.
Dintre toate, despre
Tracus Arte se poate afirma că a devenit, prin cele poate o mie de titluri
publicate în acest deceniu, cea mai vizibilă și mai variată (dacă e să-i
cântărim colecțiile), o editură de mărime mijlocie pe piața noastră de carte.
După
un start lansat (încă e așteptată revenirea lui Aleksandar Stoicovici, care a
debutat în 2011), Herg Benet s-a centrat pe alte coordonate, adică pe subgenuri cu
potențial mai mare la public, renunțând încet-încet la poezie.
CDPL
a avut un moment de ebuliție între 2010 și 2013, după care și-a mai încetinit
turațiile, în 2019 și 2020 având o revenire întrucâtva semnalabilă.
Charmides a publicat câteva dintre cele mai aclamate și mai admirate cărți de poezie din
deceniul care s-a încheiat (autorii din portofoliul editurii, de la Ion
Mureșan, Ștefan Manasia și Dan Coman la Vlad Moldovan și Alexandru Vakulovski,
fiind poeți de vârf ai prezentului), însă în 2018, 2019 și 2020 și-a domolit ritmul aparițiilor, în anul care tocmai s-a încheiat scoțând, dacă nu mă înșel, o singură carte (spre
comparație, la secțiunea Poezie a Premiilor „Observator cultural” pe 2017 trei
dintre cele cinci volume nominalizate, inclusiv cele două câștigătoare, apăruseră
la Charmides). Aici au debutat Alexandra Turcu (2015), Daria Ioan (2016), Ligia Keșișian (2017), Mina Decu (2018), Monica Stoica (2019).
Cartea
Românească, preluată în 2005 (când era deja de un deceniu în moarte clinică) de
către Polirom, a fost vreme de unsprezece ani una dintre editurile importante de poezie și proză românească contemporană, publicând peste o sută
douăzeci de volume de poezie. După încheierea mariajului cu
Polirom, Cartea Românească a avut câțiva ani de degringoladă și, aflându-se
acum sub tutela Editurii Art, publică exclusiv autori agreați de conducerea Uniunii
Scriitorilor din România. Ceea ce nu e de mirare de vreme ce Nicolae Manolescu citește literatura scrisă de scriitorii sub cincizeci de ani cum îi citea Eugen Barbu pe optzeciști.
Paralela
45 a avut, după mutarea de la Tracus Arte a lui Cosmin Perța, un galop de sănătate,
întrerupt după doi ani foarte buni în 2020, când colecțiile de literatură
română contemporană au fost sistate odată cu pandemia.
Tracus
Arte și Max Blecher au fost cele mai constante de-a lungul întregului deceniu,
având an de an între șase și zece titluri dintre cele mai vizibile, mai
comentate și premiate. Numai dacă ne uităm la Premiul Național „Mihai Eminescu”
pentru debut din acest deceniu (un reper semnificativ, nu infailibil), dintre
cele douăsprezece volume premiate până în 2020, trei au apărut la Cartea
Românească (ultimul în 2015), patru la Tracus Arte, patru la Max Blecher și unul
la Charmides.
Brumar
are meritul de a fi publicat primele cărți de poezie semnate de Medeea Iancu
(2011), Marius Chivu (2012) și Răzvan Andrei (2018), iar la frACTalia au
apărut, în cei cinci ani de când există, debuturile lui Bogdan Tiutiu (2017) și
Iuliana Lungu (2018).
În
fine, o editură care s-a lansat spectaculos la finele lui 2019, OMG, condusă de
criticul și universitarul Alex Ciorogar, a publicat în decurs de numai un an zece
volume de poezie, dintre care șase debuturi – trei în 2019 și alte trei în
2020.
2. Zece debuturi
Nu
fac aici decât o trecere în revistă a celor zece volume de debut care
mi-au atras atenția în 2020 – ele marchează, pe de o parte, aprofundarea unor
poetici oarecum la modă de câțiva ani încoace (pe tonalități diverse și aducând
în cazurile celor mai buni un aport de originalitate și personalizare a
discursului), dar și apariția unor solitari și inclasificabili ce par încă de
la prima carte să-și fi găsit diferența specifică.
OMG
a fost editura la care au apărut cele mai multe prime cărți semnificative: Deniz
Otay, cu Fotocrom Paradis (premiată
deja la cea de-a treia ediție a Premiilor „Sofia Nădejde” pentru literatura
scrisă de femei), Teona Galgoțiu, autoare a volumului Mă uit înapoi și dispare, și Lucian Brad, Un om mai important decât oamenii.
La Tracus Arte au apărut două cărți câștigătoare ale Concursului de debut „Alexandru Mușina”, ajuns la ediția a VII-a: Note din secolul kitsch a Antoniei Mihăilescu și o cană de noviciok la bătrânețe de Lena Chilari.
Ca
urmare a celei de-a X-a ediții a concursului anual de debut, Casa de Editură
Max Blecher a publicat Larvae a lui
Mircea Andrei Florea și stepă și transă
de Dumitru Fanfarov.
Elena
Bălășanu debutează matur cu o carte pe care o recomand cu încredere, în ciuda
titlului cam sentențios, Singurătatea nu
ne face mai buni, apărută la Editura Aius. Iar la CDPL își face
intrarea Ana Paraschivescu, cu Între un
coșmar și o fotografie frumoasă.
Și un debut postum, intitulat Pasta
neagră a pixului, iese la Brumar, statornicul Eugen Bunaru îngrijindu-se de
poemele lăsate de Mariana Gunță (1994-2020), membră a Cenaclului „Pavel Dan” de
la Timișoara încă de prin 2011-2012, pe când era încă elevă în clasa a XI-a, și
despre care scriu pe ultima copertă E. Bunaru, Moni Stănilă și Aleksandar
Stoicovici.
Așa
se încheie al doilea deceniu din acest secol, iar ceea ce urmează este cu
siguranță mult mai pasionant decât vor să ne convingă cunoscătorii anchilozați
care deplâng, ca întotdeauna, moartea poeziei, încredințați din auzite că după
ei un gol istoric se întinde.